kärnmaterial?

suck, kommer in på det icke roliga området med kärnmaterial till switch agg
ska bygga en liten spänningshöjare till min bärbara då den inte klarar att gå
på 12v
en simpleswitch och lite småprylar räcker

jag hadde ingen induktans som passade hemma, färdig alltså
men däremot en jävla massa småkärnor som man plockat från diverse skrot
har däremot ingen aning om vilket material det är i dom
finns det någon universell färgkodning eller något annat sätt att identifiera
dom på?

Re: kärnmaterial?

Nej, tyvärr. - kanske färger för en viss fabrikat och serier, kanske...

Står det typ N41 eller liknande på kärnan så
är det troligen siemens - Philips har också varit
en stor tillverkare.

---

Det man är intresserad är hur hög flödestäthet (B) kärnan tål innan
mättning (Bs = saturering), totala magnetiska flödet (H), totala
Re: kärnmaterial?

tackar för det suveräna inlägget

hittade nog en lämplig från elfa som jag hadde liggandes :-)
det finns fördelar med att köpa 10 om man ska annvända 7, det gäller bara att
hitta dom när man väl  behöver ha dom

sen har man en hel del andra som man ska kolla upp med

Mvh
hannu

Site Timeline