Goldstar TV

Har en Goldstar 20"-tv som inte gillade att bli flyttad. Ställde den i
ett annat rum under renoveringen och efter tillbakaflytten så...
När jag slog på strömbrytaren så flimrade Power-lampan lite grann
samtidgt som ett svagt knaster hördes. Sedan tyst.
Säkringen hade gått. Bytte denna och den nya förångades snabbt.
Har inte sett någon bränd komponent, ej heller svällda kondingar.

Modell: CB-20E20X
Serienr: 612NE03322

På kortet står det: PC-53A 111-Q06A (6)    960401 J.C.KIM

Några tips?

--

/Anders

Re: Goldstar TV

Har grävt lite i den och konstaterat att det verkar vara en kortslutning
mellan pin 1, 2 och 3 på IC801 som är en STR S5707. Dock har jag ej
tagit bort den ännu för exakt uppmätning men hade tagit bort några
omkringliggande komponenter som kunde störa. Det som stödjer min teori
om kortslutning i IC801 förutom mätning är att det sitter en diod (som
är hel) mellan pin 2 och 3. Den borde ju inte sitta där om det skall
vara kortis mellan pin 2 och 3.
Är det någon som vet något om denna krets?

--

/Anders

Re: Goldstar TV

Du har hittat switchtrissan.
STR-S5707: tillverkare Sanken Electric Co.
1-kollektor
2-emitter (common)
3-bas

/Tommy

Re: Goldstar TV

Ah! Tack för ditt svar. Nu skall jag se om jag kan få tag på en sådan.

--

/Anders

Re: Goldstar TV

Kolla även kondingarna runt swicher-ic:n

--
- -
Hälsningar från Hönö

OK, skall göra detta.