Fortum grillar hus..

Kortis: 2004-Maj Bollnäs, åskan gick och då fungerande inte säkerhetsrutinerna varvid för mycket spänning levererades och det brann. Fortum struntar i att betala.

Överspänningsskydd bör man ha eller? ;)

skrev i meddelandet news:4176b62c$0$173$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

säkerhetsrutinerna varvid

att betala.

Frågan är vad som hade hänt först, överspänningskyddet hade börjat brinna eller säkringen gått.

Danne

Reply to
Danne

Min fundering var mer om man bör ha något skydd så att eventuell 10 kV eller liknande blixtsnabbt kopplas bort. Man borde inte behöva sånt, men efter denna artikeln börjar man ju fundera.. Blixtskydd kan man säkert ta i samma veva, fast om 10 kV tas av ventilskydd är tveksamt.

För övrigt gav en sökning på "fortum" hos dn.se intressanta rubriker minst sagt.

eller

ventilskydd är

Ett kraftigt transientskydd efter huvudsäkringarna bör leda till att dessa löser ut vid så hög spänning. Ganska enkelt och förhållandevis billigt. Då återstår problemet att det kan bli överslag i centralen före huvudsäkringarna, inte så bra om det pågår länge!

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Jag kör med ELFAs 60-501-08

Som lätt knäcker en 10A trög säkring. Min borrmaskin brukar ibland orsaka transienter som tänder det där överspänningsskyddet och då blir det säkringsbyte. Jag har monterat i sådana i många av mina grendosor för att få ett visst skydd mot höga spänningar för mina elektroniska apparater. Verkar göra nytta.