gammal telefon

Nej sådant har jag inte.
Det går inte att se hur det är kopplat utan att dissikera den
fullständigt eftersom det finns ett kretskort i den här modellen.
En riktigt modern version av den gamla telefonen med fingerskiva
och kolkornsmikrofon. De där två svarta sakerna är nog
överspänningsskydd eftersom de egentligen inte ser ut
som några dioder.

Den här är ganska "modern" i vanligt plast som tål att
köras över med bil (!) och någon krämgul färg.
Den fungerar helt perfekt fortfarande och var min första
telefon när jag flyttade hemifrån.
Här är tre bilder på telefonen, varav två insidan
http://w1.857.telia.com/~u85704001/tele /
(dåliga bilder från webkameran)

Re: gammal telefon

Den där är ju en känner jag allt igen! Inte den jag förväntade mig när
du pratade bakelit.

Förmodligen är den en av de absolut i särklass bästa telefoner som
byggts i hela världen. Efterföljaren med tryckknapsväljare är dock att
rekommendera idag om man skall kunna använda AXE-tjänsterna.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 22:24:00  up 3 days, 13:46,  3 users,  load average: 0.19, 0.89, 0.88

Re: gammal telefon

Nja, men konstruktionen är snarlik även om denna troligen
är den modernaste varianten.

Jag har en sådan också, men ingen av dessa telefoner använder jag
idag eftersom det finns en kontorstelefonväxel i min lägenhet
med högtalande telefoner med kortnummer och LCD-display.
Klarar 5 ingående linjer och 12 apparater.
Jag reparerade sådana en gång i tiden när jag jobbade på Philips.
De där gamla telefonerna är reserv numera, men vårdas ömt.
Telefonväxeln kanske inte håller i evighet?

Re: gammal telefon

Är det en sån som heter  S- någonting?  Fanns med ISDN-kort vilket
kanske var mer vanligt.
Steve

Re: gammal telefon

Det är en helt analog sak.  Den heter Philips SOPHO-K
Finns i 3 olika storlekar K8, K12, K24,
denna är mellanmodellen K12.
Det finns många olika typer av Philips-växlar ända upp
till jätte-enorma saker, alla helt datorstyrda.

Re: gammal telefon

OK -jag satt här och blev lite nostalgisk. Har satt upp och servat en
och annar Sopho-K, mest de mindre. Dock var det mest S-växlar.  Alltid
en utmaning när all utbildning man fått var på engelska med kraftig
skotsk accent. Det är vad jag minns i alla fall. Nog om det.
Man kan säga så här: "Nostalgi blir bara  bättre och bättre  med
åren".
Steve

Re: gammal telefon

Hej Ken,

Ett sådant system har jag liggande (K24), och skulle behöva lite mer
info om det, manual, programmering mm. Har Du möjligen något att dela
med dig?

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Jo jag har fullständig servicemanual och handhavandeinstruktioner
över både växel och telefoner för hela SOPHO-K.
Du har nu fått ett mail från mig så kan vi säkert ordna det
på något vis.

Re: gammal telefon

Det är en Dialog. Diavoxen var efterträdaren med knappsats.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: gammal telefon

Hmm, du har nog rätt - dock de med knappsatts (med pulsreläer)
och dom fåtal som klarade DTMF måste var väldigt sällsynta
- tror jag bara har sett en sådan i hela mitt liv (förutom
telemuseet), medans dialog fins lite över allt ute i
landsbygden fortfarande även idag.

/TE

Re: gammal telefon

Njae, det var inte så jag menade. Vet att det fanns en dialog med
knappar, men diavox är den vanliga teliamodellen med knappar, både
puls och ton.

http://tradera.msn.se/auction/aid_3904933

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: gammal telefon
On Mon, 15 Dec 2003 01:29:26 +0100, Marcus AAkesson

En sådan har jag också, men med snyggare kåpa
som fanns som alternativ och i en turkos färg.
Blev tvungen att köpa en på grund av AXE-växel
och alla automatiska system när man måste trycka
på stjärnor och fyrkanter m.m.

Site Timeline