ESR

Ett liv utan ESR-mätare är inget riktigt liv har jag kommit underfund
om.
Med en ESR-mätare kan man detekterar felaktigheter på kondensatorer.
ESR står för Ekvivalent Seriell Resistans.

Mitt problem är att jag äger ingen ESR-mätare, men vill gärna bygga
en, det gör inget om den är skrymmande, huvudsaken är att den fungerar
jag är ju ingen resemontör utan sitter stationärt och småpular i
elektronikens sköna värld.

Eftersom jag inte vet hur en sån i detalj fungerar skulle jag behöva
en beskrivning/schema.

Har googlat för att hitta nån ritning men men klent resultat.

Är det nån som känner till nån sida på nätet med beskrivning på en
ESR-mätare man eventuellt skulle kunna bygga?

MVH
Göran

Re: ESR

Engelska tidningen 'Elecronics World' har under förra året haft
ett antal artiklar med funderingar över kondingar, och om jag inte mins
hel galet, byggbeskrivningar på dito mätare.

Jag tyckte jag såg att det numera går att skicka efter hela
årsugåvor på DVD/CD av denna tidning till inte allt för häftig pris.

Sedan undrar jag inte om inte elektor/allt om elektronik har haft
dyliga bygge då och då.

---

problemet med att mäta ESR är att kvoten mellan
resistiv del i kondingen gentemot reaktiv del (capacitansen),
Re: ESR

Ok.

Jo, nr 8 år 2002, jag har inte den tidningen men den finns nog på
biblioteket i Bollnäs.

Det verkar komplicerat. Men det borde gå att lösa på nåt vis.

MVH
Göran

Re: ESR
On Thu, 06 May 2004 00:25:37 +0200, in swnet.teknik.elektronik, Goran

http://www.albany.net/~gwoods/esr_meter/esr_meter_index.html kanske?

Eller googla på   "ESR meter" schematic    så hittar man en del.

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: ESR
On Thu, 06 May 2004 01:05:24 +0200, Peter Emanuelsson

Det var en trevlig ESR-meter.

Jo, jag gogglade, kom till en färdigbyggd mätare som heter wizard.

Jag vill ju bygga en egen.

MVH
Göran

Re: ESR

Info och schema (rulla till mitten av sidan) finns på följande sida:
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

Artikeln med funktions/bygg-beskrivning finns på:
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/k7204.pdf

Ev. beställningar kan du göra här, ser ut att vara i Portugal:
http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm

/leifline

Re: ESR
Den här länken är bra. Finns schema också.

http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

Dick Smiths ESR-meter

/Janne

Re: ESR

Här kanske finns något.
Enkelt(?) test och info, plus länklista på esr-byggen mm

http://octopus.freeyellow.com/esr.html

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!