Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Tiscali säljer ju en tjänst för dubbelriktat internet via satellit. Hur
fungerar detta? Man har ju knappast uplink via parabolen?!? Viasat löste väl
detta genom ett separat moden för kommunikationen uppströms, men det sög ju
rätt hårt, vad jag förstår. Hur har Tiscali löst det? Någon som testat? Vad
får man för bandbredd?

///Marcus

--
The views and opinions expressed above are strictly
those of the author(s). The content of this message has

Hur det funkar exakt vet jag inte och jag har inte provat, hoppas
länken http://www.tiscali.se/privat/satellit/sat/pris.php ändå ger
svar på en del av dina frågor. Både uplink och downlink går via
satellit.
/Steve

Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Tack för länken. Det verkar onekligen vara så att den även uplink går via
parabolen till satelliten. Jag var inte medveten om att paraboler hade så
hög effekt så att det gick att sända tillbaka till satelliten 30000km upp...
Man kanske kan jämföra med satellittelefon. Klarar de av att sända tillbaka,
borde ju en parabol kunna göra det. Latencyn i nätverkstrafiken torde dock
bli rätt hög. (?) Men fråga är om man kan använda vilken parabol som helst
till detta, eller om det är specialutrustning som bara funkar till Tiscali?

///Marcus

--
The views and opinions expressed above are strictly
those of the author(s). The content of this message has
Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

upp...
tillbaka,
Tiscali?

Det lär ju åtminstone krävas en parabolantenn med sändarhuvud...

--
/Danne
Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Klarar satelliten att sända med några Watt och det är tolkningsbart i
andra ändan (jorden) så gäller också det omvända, har för mig att detta
konstaterande kallas för thelevin (sp?) teorem.

Dock vid kraftigt olika frekvenser mellan upplänk och nedlänk
så gäller inte alltid detta då ljuftskikt och jonlager i högre
atmosfären kan ställa tilln med saker...

Minst 0.25 sek plus processning och paketering inför sändning
i satellit och mottagare + internets normala latency, knappast under 0.5
sek - mao. inget man kan spela unreal i nätverksspel med...

  Men fråga är om man kan använda vilken parabol som helst

Själva parabolskivan spelar ingen roll - bara den är tillräckligt stor
- däremot är det helt andra huvuden då den skall sända med stor
effekt och är det sann duplex så krävs det filter mellan sändarhuvud och
mottagarhuvud, går inte höra så bra om sändaren vrålar med
130 dB över mottagarens lyssningsnivå - som att lyssna efter
fallande löv intill högtalarna på en rockkonsert...

Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Upplänken på KU-bandet ligger 2,5 GHz över nedlänken, så det är ju
dock ett hyfsat duplexavstånd....

Men jag tror att det är TDD, baserat på principen att när jag sänder
till satelliten kan den sända till någon annan mottagare. Man har ju
bara en mycket liten tilldelning av tidsluckor för att dela på en
transponder.

VSAT-utrustningen kommer från Gilat, www.gilat.com om man vill veta
mer.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

in
via

dock

Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Vet faktiskt inte - har inte inte åkt luftbalong och kollat...

Jag kan dock tänka mig att det är fler faktorer som påverkar i
ljud/luftfallet än motsvarande för elektromagnetiska vågor.

såg bl.a i tidningen Ny Teknik varför ljud hörs
så långt i medvind men dämpas fort i motvind.

Förklaringen ligger i detta fallet att luften går med
olika hastighet på olika höjd och därmed
går ljudfronten olika fort i olika höjd, resulterande
vinkelavvikelse från 90 grader (lodrätt) riktar upp ljudet
upp i motvind och man pratar över mottagaren sas.
redan efter 50 -100 meter. Medans motsvarande nedböjning
får man vid medvind och upp/utspridande ljud trycks nedåt
hela tiden. spridningsvinkelskillnaden gentemot
helt stillastående är bara någon grad - men även en grads
avvikelse blir stora belopp på större avstånd.

Nu tror jag inte att det är just ovanstående mekanism
som gäller i flygballongfallet - men liknande och ljudet
kanske helt enkelt blåser bort en bit och man borde så
och lyssna 2 meter framför den positionen man ropar ifrån, typ.

Dessutom har den nere på marken 'hjälp'
av marken, reflekterar och riktar ljud bättre
mot ballongen (~ 3 dB vinst), vilket den som gastar
från ballongen inte har.

När man åker i balongen har man dessutom inte 'blåsljudet'
från vinden i öronen då man befinner sig 'vindstilla' relativt sett,
medans den nere på marken har vindbrus mm. som sänker
S/N-förhållandet

Vore kul om en fysiker kunde klargöra lite här.

elektromagnetiska vågor beskrivs av Maxwells ekvationer,
men kompressionsvågor i medium som ljud i luft
har förmodligen en radda ytterligare regler att
hålla sig till...

/TE

Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?
On Mon, 24 Nov 2003 11:04:48 +0100, "Marcus Fredriksson"

Det går att använda vilken högkvalitativ parabol som helst, i princip.
Dock får du problem att anpassa fästen, hitta fokalpunkten med detta
speciella matarhorn mm. Tisacli säljer bara tjänsten komplett med egen
parabol, just för att slippa alla problem. Parabolen är en relativt
liten kostnad jämfört med resten, Det är dock ett
standardmottagarhuvud, så det går att se TV på den också (från den
satellit som används förstås). Nedlänken sänds som DVB-data.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Jo det är just det man har, därav den EXTREMT höga installationskostnaden.

Minst sagt ja.

Efter att ha sett deras prisförslag så tappade jag *allt* intresse,
det var nästan så man trodde att det var ett skämt, man förstod iaf
varför dom inte satte ut priser på hemsidan.

Jag pratade dock med nån som hade tjänsten via arbetsplatsen, och
det gick hyfsat snabbt men responstiderna var väldigt långa, alltså
det fungerade bra för attg ladda hem saker, men inte mer interaktiva prylar.

Re: Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?
*Massa bra och nyttig info bortsaxat*

Tack för alla svar! Sitter idag med Bostream Xstream och skall enligt
leveransbesked få Scream (ostrypt ADSL, 8 Mbit) nästa vecka. Får se hur det
blir med den saken... Men det är inte omöjligt att jag flyttar till hus
utanför stan inom en överskådlig framtid, och då vill man ju gärna vara lite
förberedd på vilka alternativ till Internet-uppkoppling som finns.
Satellit-alternativet känns i alla fall rätt kass med facit i hand.

///Marcus