Ljusslinga

Har en transformator typ 8166.000 AC-AC input 230 v output 12V_60VA.Till denna kan jag koppla ljusslingor med 40 lampor antingen 1 eller upp till 5 slingor =200 lampor, nu är frågan kan jag koppla på en slinga till fast det står max 200 lampor på förpackningen Bert

Reply to
B D

Nja... om varje slinga @ 40 lampor är på ca 12 Watt styck så blir trafon överlastad och går varm när du kopplar in den sjätte slingan. Några procent överlast tål trafon, men inte hela 20% extra som det blir när en extra slinga utöver de 5 st som kopplas in.

Är det en elektronisk 'trafo' så är det inte säkert att den ens startar eller bara pulsar.
--
Så länge den sammanlagda effekten av alla inkopplade lampor
håller sig under 60 watt så är det bara att köra på, men när

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst