Datorfråga

Jag vet att det är fel grupp, men här finns så många smarta så frågan är.Har
en HP Omnibook XE2 som jag tänkte skrämma upp med 256 i minne men inte
fungerade det, i manualen står det max 256 i minne men skall det vara 2 st
128 då eller går det att uppgradera bios och var hittar jag drivrutinerna
till det.
MVH Bert

Re: Datorfråga

Den modellen kan inte adressera mer än 128MB per bank/sockel), vilket ger
max 256MB med två socklar. Begränsningen ligger i kretsarna på moderkortet
och inte i bios.
XE2 är så pass gammal så att det kan vara problem med vissa leverantörers
PC100/PC133-kretsar (HP älskade att ha egna spec. på minneskretsarna förut).
Kingston säljer godkända kretsar som motsvarar original (och kostar extra).
Det bästa är om du testar med en originalkrets plus en ny i den lediga,
sedan kör du t.ex. Memtest-86 och ser att det fungerar till 100% innan du
slänger ut mer pengar.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".

Site Timeline