Elavbrottet idag

Idag drabbades Södra Sverige, gotland o delar av danmark av ett stort
elavbrott.

Vad var orsaken, har det kommit fram?

Spänningen hos mig i Malmö vandrade upp o ner under en 5 minuter, för att
sedan slockna helt från 12.40 -> 14.30

Mvh Johan

Re: Elavbrottet idag
.
intressant i värnamo(mitten av småland) så blev det en brownout på någon sekund
 och sen ok i ett par sekunder för att sedan slockna helt(12:34)

så felet kanske kom söderifrån?

Re: Elavbrottet idag

sekund

Vad är en brownout?

/Micke

Re: Elavbrottet idag
Micke skrev i
.

Ungefär som lysena på bilen när man slår på startmotorn om det är kallt.

--
Produced by Roland R 2003-09-23 18:48:00

Re: Elavbrottet idag

Enligt vad dom sa på radion vid 13-tiden så låg
"felet" i Norrköpingstrakten.

Det är bedrövligt att ett fel i en 400kV-ledning slår ut
hela södra sverige och halva Danmark.

Re: Elavbrottet idag

Då hörde du nog fel. De sa nog att felet låg någonstans söder om
en linje mellan Norrköping och Varberg. Nu säger de att det var
kortslutning i ett ställverk i Varberg.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Elavbrottet idag
On Tue, 23 Sep 2003 13:16:19 GMT, "Johan Stenkilsson"

Att Oskarshamsverket stoppades cirka 12:35 och då fanns inte
tillräcklig produktionskapacitet och då blir det givetvis avbrott.
vi har ett antal kraftledningar som inte är i användning just nu.
Polenkabeln och en kabel från Tyskland tagna ur drift på grund av
underhåll, dessutom någon stor kraftledning i södra Sverige.
När Oskarshamnsverket stoppade så gick det inte längre.
Så här går det när man skall snåla för mycket och har för små
marginaler.

Typiskt effekt av för stor belastning i förhållande till produktion.

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag

Det blev en kortslutning i ett ställverk på västkusten också
så att kärnkraftverket på västkusten kopplades bort.

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag

Här finns mer att läsa i ämnet.
Det var häftigt stor poduktionskapacitet som var avstängd.
Dessutom två kablar från Tyskland och Polen.
http://www.nyteknik.se/art/30361

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag

Och mer blir det då man håller på att avrustar alla utspridda
'marginalmaskiner' som kan fylla ut dess förbrukningstoppar.

- det är snart dags med så svidande statliga böter till energibolagen
så att dessa inte har råd att avrusta dessa resurser, utan tvärt om
måste bygga ut dessa igen för inte riskera böter igen - annar är det ju
av ekonomiska orsaker man plockar bort dessa då de inte är 'lönsamma'.
Så blir det när man lokaloptimerar in absurdum så att det börja drabba
den globala verksamheten.

Konstigt - browout är så sällsynt företeelse i Sverige att svensken
inte ens vet vad det är - medan USA vet alla vad det är.

Tyvärr så är vi på väg till USA-kvalitet...

/TE

Re: Elavbrottet idag

Fy tusan.
Tur att jag har egen UPS för datorn och 12V bilbatteri för
belysning och diverse annan elektronik i min lägenhet.
Jag hade vissa funderingar för ett antal år sedan att jag
skulle kunna skippa det där stora batteriet, men efter
avregleringen är det istället tvärt om. Elpriset ökar kraftig
med åren och tillförlitligheten minskar kraftigt.
Jag vill ha egen reservkraft som klarar ännu mer så att jag
kan köra som normalt i minst 12 timmar.
Ett eget litet kärnkraftverk i lägenheten vore bra.

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag
[snip]

Jag håller med dig om att nedrustningen är ett problem, men jag ser
inte att det har något med gårdagens händelse att göra. Här handlade
det inte om att fylla ut en topp över några timmar utan att tre
kärnkraftverk kopplades bort inom några minuter. För mig framstår det
som rimligt att en sån händelse inte går spårlöst förbi. Det kan
knappast vara vettigt att dimensionera reserver för att ta över så hög
effekt och dessutom ha dem snurrande kontinuerligt så de kan ta över
på så kort varsel.

/Henrik

--

Re: Elavbrottet idag
On Wed, 24 Sep 2003 08:40:44 +0000 (UTC), Henrik Johnsson

Så tycker inte jag.  Vårt samhälle är så väldigt beroende av
elkraften och det skall inte hända sådana här grejor.
Det är fel att acceptera sådant.

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag

hög
Givetvis skall man inte rycka på axlarna och säga "shit happens".
Förebyggande arbete skall vara en kontinuerlig process och när något
ändå går snett skall man utreda hur liknande situationer skall kunna
undvikas i framtiden. Nu var det tjugo år sen något liknande och det är
alldeles för tätt tycker jag. Frågan är om vi har råd att ha en sån
brutal överkapacitet i nät och produktion att vi kan undvika avbrott
helt när flera fel uppträder samtidigt. Nu talades om att det
försvårades av att kablarna till Polen och Tyskland var ur drift för
översyn, men jag är inte säker på att det hade hjälpt. Förvisso är jag
många tiopotenser utanför mina normala domäner där vi snarare snackar om
mW än MW men jag tvivlar på att man med tillgång till dessa nät kunnat
täcka upp behovet så snabbt att ett avbrott undvikits. Kraftverk av den
dimensionen rampar väl inte upp på några sekunder direkt. Däremot hade
kanske återhämtningen gått snabbare.

/Henrik

Re: Elavbrottet idag
On Thu, 25 Sep 2003 07:36:42 +0000 (UTC), Henrik Johnsson

Om man anser att "bekvämlighet" är att slippa offra dagar
med att reparera ett trasig operativsystem så.
Jag skaffade min UPS enbart av den anledningen, att få en snygg
urloggning av operativsystemet så att det inte blir förstört.
När jag körde NT4 hade jag massor med strömavbrott under 3 år
utan minsta bekymmer, men med Windows 2000 går det inte.
Att ha lampor/lysrör som tänds automatiskt blev rätt nödvändigt
när vi hade uppåt 50 avbrott om dygnet när det var som värst.
För övrigt är mina elektronisk hembyggen baserade på 12V.
Kostar pengar gör det inte med strömavbrott, men eftersom
jag är elektroniktekniker och konstruktör så gör man
det bästa av situationen.

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag
On Thu, 25 Sep 2003 07:36:42 +0000 (UTC), Henrik Johnsson

Nej det finns ingen annan.

Knappast billigare, men mindre strul.
Vilket väljer man för samma kostnad?

--

 + Ken +

Re: Elavbrottet idag

För mig som jobbat i Forsmark är ett kraftverk ett enskilt kraftverk,
att de har har flera i närheten gör ingen skillnad.
Jag räknar dom en och en.

--

 + Ken +

Site Timeline