SIMkort i PCMCIA - Programvara??

Fick tag på en Fujitsu Siemens bärbar, som hade en liten kul grej:
En adapter för smartcard/simkort till GSM, som ska sitta i PCMCIA porten.
Men, ingne programvara vad jag kan se..
MEN: Vad kan man göra med detta????
Liknande datorer / adaptrar såldes till Telia för några år sedan..
/david
--

Re: SIMkort i PCMCIA - Programvara??

Jo, den var ju hemskt kul.

**/k

Re: SIMkort i PCMCIA - Programvara??

ja, jag hade klassat det som "liten kul grej"....   men nu e jag ju oxå
prylbög, som de flesta här tror jag..

Fortsatt trevlig helg /Johan

Re: SIMkort i PCMCIA - Programvara??

Instämmer med föregående talare.
Tyvärr vet jag inte heller hur man använder det....

/Tomas

Re: SIMkort i PCMCIA - Programvara??
says...
Har för mig att jag har sett något liknande hos Claes Ohlsson.
Du backar upp innehållet i SIM-kortet, dvs, din telefonbok mm. så om du byter
kort eller blir av med det snabbt kan lagra telefonnumren i det nya kortet.
Det går säkert att fixa på andra sätt med blåtand eller liknande.
Något för pryltokar.... ja förmodligen.

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

David, är du säker på att det inte är ett GSM/GPRS kort ("modem")? Sådana
behöver ju också ett SIM-kort i sig. Ett sådant vore mycket mer användbart
om du frågar mig.
--

Re: SIMkort i PCMCIA - Programvara??

saxat från det inlägg som bara finns i swnet.teknik.telefoni

"

 > njaa.. inget modem. Asså bara en "hållare" att stoppa kortet i..
 > "smart card holder" står det på den.
 > Kan det ha varit något lås/identifikation via pcmcia eller liknande?
 > /david

"

David!

Hur ser den ut?
Var sätter man in 'sim'-kortet?
Är det för ett litet eller stort kort (15*25, 54*85,5)?
Står det någonting mer på adaptern?

Du är nog inne på rätt spår att det är en/ett
lås/identifikationsenhet typ sådant som bl.a. bankpersonalen
använder för att kunna använda datorn.

Ett program för att kunna utnyttja sådan läsare är 'Smart Trust'
från Nexus ( http://www.nexus.se/sweden/info/v_smarttrust.asp )

Re: SIMkort i PCMCIA - Programvara??
här kommer den:
http://support.fujitsu-siemens.de/KnowHow/GB/Security/SmartCardHolder_O2Micr
o/W2000/W2000_SmartCardHolder_1.jpg
? lång länk ?
Den heter visst FPCSCH01B Smart card holder,,
Den e för stora kort, man pluggar ett smart card i denna, o denna i PCMCIA.
Men sen var det ett par plastkort som man kan stoppa ett litet SIMkort tex
i, o sen i hållaren.
Men inte finns det väl knappast någon användning för mej???  Mer än ID o
såna saker..
Har en vanlig USB brännare för smartcard annars, den  e ju lättare att hitta
"nytta" till!

/david

Site Timeline