3 -> 50kVolt DC HS-aggr?

Jag skulle behöva ett HS-aggregat som har en styrbar utspänning mellan 3kV
till 50kV.
Det bör klara ett strömuttag på 1mA DC.
Jag behöver kunna styra utspänningen digitalt och även läsa av den aktuella
spänningen analogt.

Finns det något på marknaden som kan passa eller får man bygga själv?

Någon som kan bjuda på en spark i rätt riktning?

/Erik

Re: 3 -> 50kVolt DC HS-aggr?

utrustning för elsäkerhetstest?.

dock är 50 KV ganska högt och utanför de flesta
'vanliga' (<= 15 KV?) testfall.

de kommersiella brukar ofta bygga på någon form av HS-del
från TV då detta byggt för högspänning, har jag sett
- du får väl modifiera  ett sådant med lite längre kaskadkoppling... ;-)

- Annars, fråga Craftec, Agilent eller liknande företag
som håller på med labbaggregat mm. - se till att ha hyffsad
budget i höga 5 till 6 siffrorklassen för detta bara...

en annan 'manuell' hemkörd variant är vridtrafo och
50 Hz HS-trafo med likriktarbrygga/kaskadkedja efter
- tex tändaggregat från en oljebrännare, den ger ca
10 KV och i 100-200 Wattsklassen.

Själv gjorde jag en hemkörd variant med blockoscillator
(konstruktionen används vanligen i blixtaggregat)
och kaskad för ca 7 KV - dock utan 'fancy' grejor som styrning och
voltmetrar mm.  Så fort man närmar sig 10 KV och över så börjar
isolering och komponettålighet vara ett allvarligt problem...

Mätmässigt är 50 KV tämligen knepigt då det är svårt
att hitta neddelningsmotstånd som klarar det - det handlar
om långa kedjor av 1 MOhms-motstånd i så fall med rejäla
luftgap runtomkring på kretskorten - och en överslag
innebär att man måste slänga kortet då sådant ger ledande
kolspår i ytan på kortet

---

Hur som helst så får du räkna med att de kostar en
bra slant om du inte bygger själv då det knappast är
Re: 3 -> 50kVolt DC HS-aggr?
Upp till 27 kV har de flesta 28" TV. Efter viss modifiering ska det gå
att fixa. Som tidigare inlägg sagt krävs en nogrann planering för att
isolera HS mot överslag.
/Janne

Re: 3 -> 50kVolt DC HS-aggr?

3kV
aktuella

Det är inte jag själv som skall använda aggretaget utan kollar runt lite åt
en vän.
Men det ska användas för att ladda upp kondensator batterier som ska driva
ett höghastighets röntgenfotograferings system.

Det verkar inte finnas mycket färdiga lösningar på marknaden, så tack för
dina tips jag ska vidarebefordra det till han som
söker.

Mvh
/Erik

Site Timeline