Zakłócenia na i2c

Znajomy ma taki problem, ma pewien moduł sterujacy przekaźnikami, który komunikuje się po i2c z innym układem. Kiedy moduł sterujący załącza przekaźnik, który z kolei włącza zasilacz LED pada komunikacja na i2c (sterownik zgłasza problem z brakiem reakcji na start/stop, zgłasza też kolizję na magistrali). Magistrala i2c ma ok

10cm. Zasilacz LED jest w innym pomieszczeniu. Pytanie skąd wchodzą zakłócenia - z wspólnej fazy, z której zasilany jest ów zasilacz LED oraz zasilacz modułu sterującego (jest to zasilacz na szybę din)? Od czego zacząć? Wymienić zasilacz LED na inny? Może są jakieś gotowe filtry które można zastosować wraz z tym zasilaczem?
Reply to
Marek

W dniu 23.10.2018 o 10:21, Marek pisze:

Po pierwsze spróbuj ograniczyć zakłócenia przełączania zestyku. Czyli zastosuj gasik na styku. Jeśli jest zasilacz elektroniczny małej mocy, to może lepszy być odpowiedni warystor.

Pozdrawiam EdiM

Reply to
EM

Ok, ale to nie jest tylko kwestia zakłócenia w chwili komutacji.. Gdy zasilacz LED pracuje to w ogóle nie działa i2c... Czy to powszechny problem gdzie źródłem zakłóceń (dla innych urządzeń) są takie zasilacze?

Reply to
Marek

W dniu 23.10.2018 o 13:21, Marek pisze:

Czy to oznacza, że jak jest tak samo podłączone wszystko, ale zestyk jest ominięty - zasilacz LED działa, to cały czas masz też niedziałające I2C?

Pozdr EdiM

Reply to
EM

W dniu 2018-10-23 o 10:21, Marek pisze:

Zasilacz jest w drugim pomieszczeniu - czyli daleko. Nie jest dla mnie w 100% jasne gdzie jest przekaźnik. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Tego nie wiem, ale zasugeruję by to sprawdził.

Reply to
Marek

W dniu 2018-10-23 o 13:21, Marek pisze:

Kilka lat temu nie mogłem się dopchać do labu EMC bo byli zawaleni robotą bo chyba wskutek jakiegoś zgłoszenia, że LEDówka coś komuś zakłócała skontrolowani zostali wszyscy producenci LEDówek. Wielu z nich dopiero wtedy się dowiedziało, że istnieje takie coś jak dyrektywa EMC i na gwałt musieli wykonać badania. Potem w labie się dowiedziałem, że niektóre LEDówki, które badali to siały tak, że im przy normalnym ustawieniu przyrządów zabrakło skali. Oznaczało to chyba przekroczenie limitu o ponad 30dB.

Jeśli ten zasilacz jest impulsowy i produkowany przez kogoś, kto jeszcze w ogóle nie słyszał o EMC to wszystko jest możliwe. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2018-10-23 o 15:04, Piotr Gałka pisze:

Raz tak miałem, na płytce zasilacz na 34063A oraz i2c i się gryzło. Musiałem przesunąć ścieżki oraz zmniejszyć rezystory podciągające = pomogło. Darek

Reply to
dolczak

W dniu 2018-10-23 o 18:29, dolczak pisze:

Ale tu zasilacz jest w drugim pomieszczeniu - rozumiem kilka metrów + za ścianą. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Przekaźnik jest obok na szynie din.

Reply to
Marek

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

A sprawdzales oscyloskopem/analizatorem co sie wtedy dzieje na magistrali ?

Moze odbiornik I2C blokuje magistrale stanem niskim, a moze tylko sie zawiesza i nie odpowiada na kolejne komendy ...

A masy nadajnika i odbiornika solidnie polaczone czy tylko przez mase I2c ?

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Czyli sterownik steruje moduł (nazwe go dalej odbiornikiem), ktory wlacza przekaznik, a przekaznik podaje zasilanie do zasilacza LED ?

I to jest 230V zasilania ?

Dziwne to troche ... nadal bym raczej podejrzewal jakiś prad plynacy miedzy masami odbiornika i sterownika ... byc moze przez przewod ochronny po stronie 230V ..

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pqn6v0$m2k$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2018-10-23 o 13:21, Marek pisze:

Piotrze, ale przeciez I2C stosowano w telewizorach przed erą EMC, tudziez np w komputerach ...

W dniu 23.10.2018 o 21:38, J.F. pisze:

Zacznij od zrobienia zdjęć i schematów albo dokładnych rysunków pokazujących połączenia (zasilanie, sterowanie). Jak zasilane są przekaźniki? Jak zasilany jest moduł i2c? Jak zasilany jest jego sterownik? Jak połączone są masy tych 3 elementów?

Reply to
Zbych

W dniu 2018-10-23 o 23:28, J.F. pisze:

Nie mam doświadczenia w I2C, ale chyba:

- kiedyś chodziło na wyższym napięciu i solidnych prądach,

- teraz daje się słabe podwieszenie i chodzi na 3V3 - może być wrażliwe,

- współczesne DCDC mają znacznie stromsze zbocza niż najstromsze jakie było w TV.

Zdarzyło mi się w dzieciństwie (z powodu, że jedyne dostępne żarówki były 200W) zrobić regulator tyrystorowy bez żadnej filtracji, bo nie wiedziałem w ogóle co to takiego. Na drugi dzień sąsiad oddalony o 2 piętra przyleciał czy to nie ja coś mieszam, bo on radia nie może słuchać :)

Ja tylko napisałem, że nie można wykluczyć zasilacza który strasznie sieje. Jeśli ten przekaźnik jest tuż koło tego I2C to mimo, że zasilacz jest w pokoju obok to jego zasilanie (zakładam, że AC230) przechodzi tuż koło I2C. Ale istnieje cała masa innych możliwych przyczyn - np. przekaźnik zasilany z tego samego napięcia co I2C i za słaby zasilacz siada na tyle, że I2C przestaje działać, a przekaźnikowi to nie przeszkadza. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2018-10-23 o 20:24, Marek pisze:

Sądziłem, że na tej samej płytce drukowanej co I2C, a rozumiem, że w osobnej obudowie na szynie DIN. Koniecznie sprawdź, co już ktoś pisał, czy jak zewrzesz wyjście przekaźnika drucikiem zamiast wysterowywać go ze sterownika to czy I2C działa, czy nie. Z tego co dotychczas napisałeś wynika, że jedynym co rozróżnia stan działania/ nie działania I2C jest włączony/wyłączony przekaźnik. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Nie, moduł i2c nie jest związany z przekaźnikiem. Przekaźnikiem steruje sterownik, moduł podlaczony po i2c Kraft tylko ofiarą załączania zasilacza do LED. Sprawa zidentyfikowana, winny tani zasilacz LED.

Reply to
Marek

Nie, włączony zasilacz LED (przez ten przekaźnik lub bez niego). Wstępnie zasilacz był sterowany tym przekaźnikiem. Ale pominięcie przekaźnika daje ten sam efekt.

Reply to
Marek

W dniu 2018-10-24 o 11:19, Marek pisze:

Twoje "Nie" zrozumiałem, że nieprawdą jest to co napisałem.

O tym, że pominięcie przekaźnika daje ten sam efekt dowiadujemy się dopiero teraz (chyba, że jestem gapa). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pqpb44$gi7$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2018-10-23 o 23:28, J.F. pisze:

zawsze 1 byla na podwieszeniu ... dawniej owszem, nieco wiekszym

No owszem, w odchylaniu bylo raptem cos 10us.

Ale ktorego radia - tego z 1000km ?

Ale musialby na tych 10cm wygenerowac ponad 1V impuls

Juz wiemy, ze to sam zasilacz.

Mialby przewody/sciezki przy przekazniku petle tworzace i moglo sie tam pojawic 1A/us ?

Bo skoro w innym pokoju, to przeciez nie otwarty rdzen cewki.

Z ciekawosci podlaczylbym oscyloskop, ale mocno watpie w takie indukowanie.