Przekaźnik SSR i problem z załączaniem zas

Mam oświetlenie LED o mocy ok. 160 W. Jako zasilacza użyłem dwóch zasilaczy Mean Well EDR-120-12 120W. Wyłącznik oświetlenia mocno iskrzył przy załączaniu i w końcu wypaliły się styki. Dałem więc przekaźniki Fotek SSR-25 AA 25A AC-AC i problem ze stykami się skończył. Teraz zrobiłem identyczne oświetlenie w innym pomieszczeniu na tych samych diodach i z takimi samymi zasilaczami i SSR-ami. Okazuje się, że przekaźniki nie zawsze załączają zasilacze. Często jest tak, że po włączeniu dioda na przekaźniku świeci, a napięcia na wyjściu nie ma. Dzieje się to losowo - średnio co trzecie załączenie zadziała. Jedyna różnica pomiędzy tym układem wcześniejszym, który działa bezbłędnie, a tym nowym jest taka, że nowy ma krótsze przewody doprowadzające zasilanie i krótsze przewody od wyłącznika (w starym ok. 6 m a w nowy 1 m). Co może być przyczyną, że SSR nie zawsze chce się załączyć? Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 20.06.2022 o 11:00, Jacek pisze:

Udar prądowy powodowany ładowaniem kondensatorów w zasilaczu? Poszukaj pod hasłem "Inrush current". Możesz to potwierdzić dodając mały rezystor w szereg z SSR, np. 1-2 Ohm, ok. 3W. Jeśli się sytuacja poprawi to trzeba pomyśleć o jakimś ograniczniku. Układ z przekaźnikiem jest duży i drogi, NTC powinien wystarczyć. Są też gotowe układy miękkiego startu do elektronarzędzi, ale nie pamiętam co tam siedzi i nie wiem czy się nadadzą.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 20.06.2022 o 21:57, Andrzej W. pisze:

Tak to wygląda:

Chyba się nie nada do zasilacza impulsowego, ale to ktoś bardziej obeznany musiał by zabrać głos.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2022-06-20 o 21:57, Andrzej W. pisze:

Objawy nie pasują. Stawiałbym raczej na problemy z załączaniem triaka w SSR. Dodaj zwykłą żarówkę o niewielkiej mocy równolegle do zasilaczy. Jeśli problem zniknie, będziesz wiedział, czego szukać.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 20.06.2022 o 22:03, Andrzej W. pisze:

Dałem na próbę szeregowo opornik 1,8 oma i jest trochę lepiej, ale i tak nie złącza za każdym razem. Szukam dalej. Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 21.06.2022 o 13:16, Paweł Pawłowicz pisze:

Dzięki za sugestię. Tego się nie spodziewałem. Żarówka 50 W równolegle do zasilacza powoduje, że załącza się 100/100. Spróbuję jeszcze jakąś mniejszej mocy, bo 50W to przesada, ale na szybko nic słabszego nie znalazłem. Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 22.06.2022 o 18:49, Jacek pisze:

Jeśli żarówka Ci przeszkadza, możesz dać niewielki dławik w szereg. Ale dobranie indukcyjności może być "tricky".

Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 22.06.2022 o 19:24, Paweł Pawłowicz pisze:

Kupiłem już żarówki 7W i podłączę po 2 w szereg. Żarówki o tyle mi przeszkadzają, że całość będzie w dość małej obudowie i każdy dodatkowy wat będzie ją nagrzewał. Jacek

Reply to
Jacek

Ale to trochę lipa. Nie po to stosujemy oświetlenie LED by były konieczne do jego uruchomienia żarówki klasyczne. Jakie jest napięcie na stykach SSR przed jego załączeniem? Czy zamiana miejscami L/N coś zmienia w zachowaniu SSR? SSR ssrowi nie równy. Ja u siebie zasilam 30 żarówek 230V 7W (co daje 210W) połączonych równolegle takim SSRem:

I działa 100/100.

Reply to
Marek

W dniu 23.06.2022 o 15:48, Marek pisze:

No fakt, trochę lipa.

238 V

Nic nie zmienia.

Ja dałem SSR Fotek 25 A 380 V AC-AC. Zapas mocy ma ogromny. Jacek

Reply to
Jacek