ROHS

pawel napisał(a):

Z ROHS wyłączony jest w ten sposób sprzęt którego usterka może spowodować poważne zagrożenie oraz wojskowy. Dlatego że w tych wypadkach jakość jest ważniejsza od ekologii. Ale nie każdy sprzęt, który posiada element sygnalizacyjny czy służący do transmisji. Na dobrą sprawę większośc urządzeń dałoby się wykluczyć z ROHS. Dyskusja i szukanie dziur w prawie nie ma sensu, bo w razie czego nie będziesz dyskutował z grupowiczami i Twoje argumenty bedą psu na budę :)

Reply to
A. Grodecki

LVD tez jest na calosc, poza tym modul zazwyczaj na niskie napiecie, poza tym LVD to w praktyce nie problem.

A RoHS .. mozesz nie spelnic, ale wtedy producent sprzetu podlegajacego tego nie kupi ..

W wiekszosci przypadkow chyba nie trzeba. Ogolnie w CE to producent _deklaruje_ ze sprzet normy spelnia, jedynie z EMC jest klopot..

Ale widzisz co jest zwolnione z RoHS - jesli nazwiesz "modul zapowiedzi mp3 do centrali tlf" to sprzedawac mozesz. ale czy ktos to detalicznie kupi do innych celow ? A zeby wsadzic w obudowe i sprzedawac jako player to juz nie moze, wiec nie kupi.

pawel napisał(a):

Na peno parę osób w "akredytowanych instytutach" bardzo by się z rtego ucieszyło. Ale nie. Ogólnie badania nie są obowiązkowe w większości przypadków. Są na to gdzieś odpowiednie wytyczne.

Nie wiem, czy każdy sprzęt 230V wymaga badań. Przede wszystkim postaraj się, żeby wytyczne norm były spełnione i wtedy możesz wypisać deklarację, że takie a takie normy (wszystkie, które są wymagane) sa spełnione. I cześć! Samo badanie w certyfikowanej jednostce nie zwalnia Cię z ŻADNEJ odpowiedzialnosci i nie przenosi ŻADNEJ części Twojej odpowiedzialności na ten instytut. Piękne, ale przwdziwe. Dlatego musisz zadbać o spełnienie norm, a czy ktoś to przybije pieczątką czy nie, to już mniejszy problem. Jeśli nie będziesz miał badania, ale sprzęt będzie bez zarzutu, to nikt nie będzie miał podstaw aby się doczepić.

Nazwa dokumentu "delkaracja zgodności" ma taki właśnie sens. DEKLARUJESZ że twój produkt spełnia takie a takie normy. I ta deklaracja nie może być wzięta z sufitu, te normy musza być spełnione.

Modułem jest urządzenie, które nie jest autonomiczne z uwagi na funkcjonalność i samodzielnie nie definiuje swoich parametrów. Np transciver który wymaga zewnętrznego procesora sterującego z odpowiednim oprogramowaniem jest modułem. Ten sam moduł może być użyty tako transciver w urządzeniu które spełnia normy oraz w takim które norm nie spełnia. Wystarczy że program jest wadliwy i transciver będzie siał po pasmie... Nie ważne czy transciver ma obudowę czy nie ma. A np zasilacz zamknięty w obudowie nie jest modułem, bo całkowicie definiuje swoje parametry i ma własny poziom zakłóceń, parametry wyjściowe i wejściowe, własną określoną klasę bezpieczeństwa IP, które nie mogą być już obniżone natomiast mogą zostać podwyższone przez zastosowanie dodatkowych środków w urządzeniu, w skład którego wchodzi. Ale zasilacz nie obudowany może być użyty tylko jako moduł, bo w tej postaci nie spełnia choćby podstawowych norm bezpieczeństwa.

Podobnie z ROHS. Sprzet do celów wojskowych nie podlega dyrektywie POD WARUNKIEM że nie może być użyty gdzie indziej, jako element systemu polegającego pod ROHS.

Reply to
A. Grodecki

pawel napisał(a):

Trafi się jeden dociekliwy i będziesz miał bardzo kosztowny kłopot, jako firma. Takich jak Ty załatwić najłatwiej, z punktu widzenia urzędu, który musi się wykazać...

Ne wolno Ci produkować sprzętu niezgodnego z ROHS, jeśli nie zapewisz że może być użyty tylko w urządzeniach zwolnionych z ROHS. Każdy kto produjuje sprzęt podlegający pod ROHS zażąda od Ciebie odpowiedniej deklaracji. A jeśli tego nie zrobi to i tak z niczego Cię to nie zwalnia, bo w razie czego po nitce do kłębka...

Reply to
A. Grodecki

Piotr Gałka napisał(a):

To co napisałem wynika z norm które czytałem. Ale czytałem wszystkich... Najpierw trzebaby je kupić... :)

Reply to
A. Grodecki

A. Grodecki napisał(a):

przecie kazdy sprzet wojskowy da sie wykozystac do celow niewojskowych....

ps. wiem, polskie kombinowanie....

pozdrawiam, Marek Hobler, 'neutrinus'

Reply to
Marek Hobler, 'neutrinus