Więcej światła na panelu PV -> więcej

Mam panel fotowoltaiczny 150W 20V max, który przez akumulator 12V zasila pompy wody 12V 20W. Jest tez sterownik pilnujący aby nie przeładować i nadmiernie nie rozładować akumulatora. W dzień z dużym słońcem aparatura pracuje do późna w nocy, w dzień pochmurny krótko. Działa dobrze, ale chcialbym wyeliminować akumulator.

Czy dobrym pomysłem jest zbudowanie sterownika, który załączałby/odłączał kolejne pompy, tak aby solar był obciążony w miare optymalnie? Tzn. w pełnym słońcu pracuje np. 5 pomp, przy pochmurnym niebie jedna a może żadna? Akumulator niepotrzebny, bo w danej chwili biorę na pompy wszystko co przychodzi z nieba. Myśle że poradziłbym sobie z Arduino, pomiarem napięcia i załączaniem takiej czy innej liczby pomp. Jakiś problem byłby z timingiem, bo pompą nie można trzaskać co 15s bo nic nie upompuje, z drugiej strony nie można zbyt długo trzymać jej na zawyżonym napięciu bo się przepali.

Może jakiś inny pomysł na sterowanie strumieniem wody w zależności od chwilowego nasłonecznienia? Może jest jakiś gotowiec przypominający mój sterownik? Czyli skrzynka z jednym wejściem i kilkoma wyjściami. Zaleznie od dostępnej mocy wchodzącej pracuje 1, 2, 3... wyjść, na których mam pompy.

Reply to
A S

Użytkownik "A S" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ed4ec6b$0$555$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Ogolnie dobrym, tylko co ce pompy robia, ze mozesz je sobie tak luzno wlaczac lub nie..

A nie zalejesz czegos ?

Moze sie przydac pomiar pradu, jesli chcesz naprawde optymalny punkt pracy (maks mocy) ... ale moze wcale taki niepotrzebny

W dniu 2020-06-01 o 13:54, A S pisze:

Ja bym zostawił w takim razie ze względu na ochronę pomp obecny układ z akumulatorem i kombinował z załączaniem pomp w zależności od jakiegoś parametru w układzie. Wydaje się, że sterownik i soft robią się całkiem proste. Tylko co podawać na wejście sterujące żeby układ dobrze pracował i był stabilny (nie wpadł w relaksacje)? Prąd czy napięcie ładowania akumulatora? Napięcie lub prąd z panela? Chwilowy stopień nasłonecznienia z jakiegoś sensora arduino? (o to mi się podoba)

Reply to
t-1

Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rb33ch$2m3$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org... W dniu 2020-06-01 o 13:54, A S pisze:

Moze sie przydac do rozruchu ... czy do jakis krotkich przerw.

Nie chcesz go ladowac ... jak sie juz naladuje.

Tak czy inaczej - trzeba dobierac ilosc pomp pracujacych.

Z aku kwasowym - zaleznosc podstawowa w miare prosta - jak napiecie za duze - wlaczamy kolejna pompe. Jak za male - wylaczamy. tylko czule to musi byc, i zabezpieczone przed oscylacjami.

Bo drugi krok - mierzyc prad ladowania, prad pobierany przez pompy, i dobierac tak, aby byly rowne. Ale napiecia i tak trzeba pilnowac.

Do tego byc moze jakas przetwornica, aby panel pracowal w optymalnym punkcie ... i odcinajaca/zmniejszaca prad, jak mocy za duzo.

Chwilowy stopien to najprosciej z panela :-)

Co Ci akumulator przeszkadza jeśli ja go masz?

Reply to
Zenek Kapelinder

Jeżeli wody nigdy nie będzie za dużo, a nie chcesz marnować energii to po prostu podłącz tyle pomp, żeby przy największym nasłonecznieniu pracowały na 100% mocy. Jak światła będzie mniej to po prostu będą chodzić wolniej (nie wiem co to za pompy) ale nic się im nie stanie, co najwyżej ciśnienie będzie zbyt małe... I tutaj można rozważyć wyłączenie jednej lub kilku - wystarczy mierzyć napięcie, ale przydała by się histereza no i pewnie losowo trzeba wyłączać albo sekwencyjnie, dlatego Arduino jak najbardziej można użyć jak ktoś lubi.

Reply to
Mirek

W dniu 2020-06-01 o 17:02, J.F. pisze:

gdyby tylko nie był zmiennie obciążany.

Reply to
t-1

W dniu 2020-06-01 o 19:31, Mirek pisze:

Tak zrobie. Dam tyle pomp, żeby zjadły bezpiecznie MAX solara.

Nie ruszą. SPadnie napięcie na przeciążonym solarze. Trzeba część odłączyć.

Pompy są połaczone jedna za drugą. Minimum dwie wyciągają wodę ze studni, dodatkowe powiększą mi strumień. To działa. Gdy włączę wszystkie, to z gołego, przychmurzonego solara nie ruszą (bez akumulatora). W 4 lata padły mi 2 porządne akumulatory samochodowe, oba w ten sam sposób. Akumulator wygląda na dobrze zaopiekowany, nic sie nie gotuje, nie grzeje, progi dobrze ustawione. Ale po raz drugi jakoś zwiera się jedna cela, widdać że bąbelkują pozostałe, ta nie. Akumulator ma ok 10V co sie zgadza z diagnoza. Jak szybko nie spojrze w to, to pozostale 5 cel jest mordowane przez napięcie dla 6-ciu. Jednemu pogięło płytę wierzchnią. Pewnie to przypadki naturalne, ale mam dość aku i widze możliwość wyeliminowania.

pozdr serd

Reply to
A S