uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Użytkownik gargomel napisał:

Muszę poszukać ale chyba na schematach zasilaczy TV (nie mają uziemienia do sieci) jest też ten układ kondensatorów, podłączony przez jeden dodatkowy, szeregowy do masy TV. Nie gorącej, tylko tej ogólnej, np. łączonej z głowicą. Kondensator ma oznaczenie znakiem bezpieczeństwa i jest na parę tysięcy woltów. Pewnie producent liczy na dobre połączenie ekranu kablówki? Jakiś powód musi być. Z sympatii tego nie wstawiają. Też pewnie reaktancja nie przekracza normy ale kop jest z samego nagłego rozładowania pojemności. Właśnie TV ostanio mnie kopią i nic innego :-). Wystarczy zetknięcie z gniazdem anteny w TV palcem jednej ręki a w drugiej wtyczka anteny. Nic groźnego ale pobudza krążenie :-) Ciekawe jak na o regują ludzie z rozrusznikami? Widocznie nie jest aż tak groźnie, jak wyczuwalne, bo byłyby sensacyjne programy w TV. Maciek

Reply to
Maciek

Użytkownik gargomel napisał:

Sam doszedłem do przyczyn kopania gniazda antenowego w TV. Teraz pomyśl - masz kineskop, który się elektryzuje, od tyłu, zewnętrzna powierzchnia jest pokryta grafitem. Wokoło idzie po graficie plecionka, podłączona do masy TV. Gniazdo głowicy w.cz. też jest na masie. Cały TV jest odseparowany od otoczenia. Monitory mają trzeci przewód we wtyczce ale TV nie. Na ogół, bo od takiego pytania zaczął się ten przydługi wątek. Lepiej by było jednak mieć to uziemienie, bo chwytasz wtyczkę kabla, celujesz w gniazdko, pomagając sobie drugą ręką i obrywasz. I to naprawdę solidnie, bo rozeletryzowujesz przez siebie okładzinę kineskopu. Zupełnie inna historia jest związana z działaniem pojemnościowego dzielnika napięcia i pojawieniem się 110V na uziemieniu we wtyczce zasilacza. To tak nie kopie. Maciek

Reply to
Maciek

Użytkownik gargomel napisał:

Ależ wiem co piszę, bo wiem od czego się ten wątek zaczął - od podłączenia komputera (pewnie z monitorem) do gniazda bez bolca. Wyszło

110V i pytanie dlaczego i co z tym zrobić.
Reply to
Maciek

Użytkownik gargomel napisał:

Nie tyle sieci, co masy gniazda antenowego od plecionki na graficie kineskopu. Stare telewizory zwykle nie miały wtyczek z uziemieniem. Nowe LCD już miewają. Nie mam dostępu do komputerowego monitora kineskopowego, więc nie sprawdzę co się dzieje na trzecim bolcu w takim monitorze. Maciek

Reply to
Maciek

Dnia 03-05-2009 o 16:26:50 gargomel snipped-for-privacy@dodolina.la.la> napisał(a):

Zapodaj linki do tych prostych schematow zasilaczy komputerowych i wspolczesnych TV ktore to nie maja separacji galwanicznej miedzy strona sieciowa a niskonapieciowa. Sprawnego zasilacza komputerowego bez takiej separacji jeszcze nie widzialem, wiec chetnie rzuce okiem kto produkuje takie kuriozum. TV bez separacji to ostatnio chyba jakiegos lampowego Neptuna z zeszlego wieku widzialem.

Dnia 04-05-2009 o 14:06:34 gargomel snipped-for-privacy@dodolina.la.la> napisał(a):

No wlasnie nie widze - strona "goraca" jest separowana galwanicznie od niskonapieciowej za pomoca transformatorow T2 T3 i T6. Co przeoczylem?

Dnia 05-05-2009 o 15:00:17 Jacek "Plumpi" snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

E, szkoda czasu, jemu chodzi o kondensatory z filtra. To juz bylo walkowane i nie ma co do tego wracac; niech zaprojektuje swoj wlasny zasilacz tak jak to Porzadny Elektronik powinien zrobic i sprzedaje jako model wzorcowy. Jako super bezpieczny i niekopiacy bedzie cieszyl sie z pewnoscia duzym popytem wiec Chinczycy zaczna go kopiowac i nie bedzie juz mozna psioczyc na "chinszczyzne".

To mnie wlasnie zmylilo - myslalem, ze odkryl rzeczywiscie jakies galwaniczne polaczenie miedzy stronami goraca i wtorna, bo tak uiparcie sie czepil tematu.