termometr ró?nicowy

Użytkownik SP9LWH napisał:

W zakresie kilkunastu stopni Celsjusza termorezystory Pt będą wystarczające. Kwestia kalibracji a wtedy do głosu dojdą błędy elektroniki i.... pomiarowe. W miernictwie wielkości problem dokładności czujników jest drugorzędny, bo można to skompensować, zlinearyzować, co się chce. Skompensować nie da się histerezy oraz dryftów (elektroniki i czujników) i tu jest problem. Co nie oznacza, że nie ceni się bezwzglednej dokładności.

Powiedzmy wprost,że zadający to pytanie nie dysponuje sprzętem i wiedzą umozliwiającą skonstruowanie takiego urządzenia :) Obawiam się że myli się również co do możliwości wykonania przez siebie takich pomiarów nawet posiadając odpowiedni sprzęt. Kto się takimi rzeczami nie zajmował, tak na prawdę nie rozumie co to znaczy mierzyc wiarygodnie różnice temperatur 0.1C lub mniejsze w rzeczywistych środowiskach. łatwo jest to tylko wyświetlić :)

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik SP9LWH napisał:

Mylisz dokładnośc bezwzględną z pomiarem różnicowym. Różnicowy jest wielokrotnie łatwiejszy, jak przyroda długa i szeroka.

Reply to
A.Grodecki

Witam,

Oglądałem i myślę, że to by mogło zadziałać. Czy jeśli kupiłbym potrzebne elementy (czujniki i co tam jeszcze potrzeba) mógłbym liczyć na pomoc w poskładaniu tego do kupy tak, żeby podłączyć do kompa, oprogramować i żeby zbierało dane?

Reply to
Andrzej S

Użytkownik Andrzej S napisał:

Rozdzielczość a dokładność to 2 różne rzeczy. A jak chcesz uzyskać, żeby kostki nawet obie bez procesów biologicznych miały takie same tempearatury???

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik Andrzej S napisał:

Dokładność i rozdzielczość to różne parametry. Jak zamierzasz uzyskać identyczną temperaturę otoczenia próbek. Musi być kilkakrotnie mniejsza od różnicy sygnału uzytecznego. ???

Reply to
A.Grodecki

Witam,

Komora izotermiczna

Reply to
Andrzej S

Użytkownik J.F. napisał:

Jasne, w końcu to tylko 50000 razy mniej... ;) Oczywiscie, że się da wykryć, ale on chce mierzyć.

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik T.M.F. napisał:

Tak, tylko pamietaj żeby obsługiwała to Atmega z programem napisanym w Bascomie i zaprogramowanym Wilemem, bo inaczej za cholerę nie zmierzysz... ;)

Reply to
A.Grodecki

Glowa mnie boli i nie kumam;)

Reply to
T.M.F.

Jak widzisz z reakcji na twoj post do pomocy chetnych jest sporo osob. Bedziesz mial problem to pytaj. Za duzo czasu nie mam, ale gotowymi procedurami do AVR moge sluzyc, po rs232 pojdzie spoko i nawet terminal w windowsie ci ta temp. odczyta. Z lpt byloby nawet latwiej, tylko calosc trzebaby oprogramowac na pc. A niestety nie mam doswiadczenia w rzezbieniu czegos na lpt pod windowsem.

Reply to
T.M.F.

Użytkownik "Andrzej S" <andrzej snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o2.pl...

Komora izotermiczna A w środku powietrze ? Bez mieszania wentylatorem ? Obstawiam odchyłki temperatury w różnych miejscach tej komory powyżej 1 stopnia a nawet powyżej 5 stopni. Wsadź tam jakieś dwa rtęciowe laboratoryjne termometry i to sprawdź

Jak już dojdziemy z 0,02 st do oczekiwanej dokładności 0,5 stopnia problem zacznie być rozwiązywalny hobbystycznie (czyli w miarę tanio)

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

A na złączu innego druty z miedzą mamy następną termoparę, na utlenionej miedzi inną, miedź zawiera zanieczyszczenia.

Do fabryki termopar jest dostawa drutów... I tworzą termopary przez zgrzewanie, spawanie...na automatach (niby zawsze tak samo) Potem mierzą... I jak zgodność z normą jest 1 stopień uważają ją za bardzo udaną Jak jest gorsza tną, zgrzewają, spawają resztę ponownie, póki się da

Oczekiwanie było na dokładność 0,02 stopnia Tak jednorodny nie jest drut z którego robi się termopary. Podobnie jest z termistorami Problem kalibracji lepszej niż 1 stopień Celsjusza jest naprawdę ogromnym wyzwaniem dla hobbysty.

co do pomiaru różnicowego. Gdyby się rozchodziło o dokładność 0,5 stopnia mógłby się zgodzić, że 0,5m (bo takie odległości są potrzebne) drutu termoparowego może być wystarczająco jednorodne. Ale dla 0,02 stopnia moje wyobraźnia i wiedza zawodzi.

Czy sądzisz , ze kontaktronem można przełączać termopary ? Odpowiem: można , jeśli godzimy się na dodatkowy błąd kilku stopni Jak sądzisz jakie napięcie termoelektryczne dają specjalne przekaźniki do termopar ??? Odpowiem: Na pewno znacznie większy niż 0,02 stopnia

Reply to
SP9LWH

Po kiego Ci taka dokładność, z ciekawości pytam. Tomek

Reply to
Tomek

Użytkownik SP9LWH napisał:

Jakość czy technika wykonania połączenia jest dowolna. Mozesz też polutowac cyną. Oczywiście tak się nie robi bo termopar używa się do wyszych temperatur. Błędy charakterystyk termopar wynikają z niejednorodności drutu i jego nieidealnego składu. TYLKO.

Jak jest gorsza to się materiał wyrzuca do kosza, bo, jak powiedziałem, to co piszesz nie ma znaczenia z ELEKTRYCZNEGO punktu widzenia.

Czy termorezystorami? Co masz na myśli? To zupełnie inne urządzenia.

Eeeee

Dlaczego kilku stopni? Oj, chyba coś Ci ucieka z tymi termoparami. Ale głos dobry - stanowczy ;)

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:d31hus$hc8$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Spierał się dalej nie będę Co miałem do powiedzenia napisałem i błędów w wielkościach nie popełniłem (wg mojej wiedzy) Wierzyć mi nie musicie. Pracowałem przy kontroli produkcji termopar i czujników platynowych Nie bez powodu urządzenie dokładne mają mnóstwo ograniczeń, których zwykły użytkownik nie czyta, skupiając się na marketingowej , ładnie widocznej rozdzielczości.

Dla eksperymentatorów wymagających dużych dokładności pomiarów napięcia, temperatury: Weź zwykły przekaźnik kontaktronowy , włącz go i zmierz napięcie stałe na stykach. Powinno być zero. Zero mikrowoltów. Sprawdź jakie jest po sekundzie,minucie, godzinie, dobie. Weź zwykły przekaźnik do tego eksperymentu. Weź mikro, miliwoltomierz napięcia i końcówki przewodów pomiarowych skręć w imadle, kostce zaciskowej, polutuj lub jakkolwiek inaczej doskonale połącz razem. Przekładając wtyczki obserwuj zero. Pochwal się grupie jakie to zero nanowoltów jest zerowe. Odnieś to do termopary typu K, która przy różnicy temperatur 0,1 stC daje około 4 mikrowoltów. Sprawdź ile daje napięcia termopara platynowa w takich warunkach. Poczytaj co to jest (jakie ma dokładności) termopara klasy 1, etalon 3 rzędu i czemu to takie drogie, gdy na Allegro miernik z termoparą jest za 20 zł. Zobacz w kartach katalogowych jaką dokładność mają zdatne do kupienia mikrowoltomierze prądu stałego i w jakich warunkach. Sprawdź jakie dokładności mają "cuda techniki" o wysokich cenach.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik SP9LWH napisał:

Ja też. Nawet przez dłuższy czas zarządzałem laboratorium pomiarów czujników temperatury :)

Mówimy konkretnie o napięciu termopary oraz napięciach termicznych w elementach. Błędnie podałeś opis zjawisk. Ktoś kto czyta a nie wie, nie tylko nie zrozumie ale co gorsza może zrozumieć zupełnie co innego.

[...]

Oczywiscie ! Problemem praktycznym jest to, że żadna huta nie umie stopu zrobić tanio , jednorodnie, powtarzalnie

Naprawdę sądzisz, ze materiał na etalon 3 stopnia o pierwszym nie wspomnę wyrzuca się do kosza ??? Dla poprawy wyobraźni: warto sprawdzić ile kosztuje platyna, rod i ile ich stopy o precyzyjnym składzie chemicznym. Także warto poczytać jak krótki jest eksploatacyjny okres przydatności owych wzorcowych termopar.

Czy termorezystor to czujnik np. Pt100 ??? Jeśli tak to problem dla dokładności lepszej niż 0,1 stopień nadal jest ogromny Ten drut , a tym bardziej napylona warstwa nie jest aż tak jednorodna. Jest mała i trudno ją odmierzyć dokładnie. Nie ma stałej średnicy ani grubości. Te które są w sprzedaży (hobbyści twierdzą że i tak drogie) mają dokładność

5 stopni Celsjusza. Producenci uczulają na wpływ płynącego przezeń prądu na pomiar (samonagrzewanie) Pt100 dla temperatury 0 stopni ma mieć 100 Omów, dla 0,02 stopnia około 100,008 oma Mając ich kilkaset można wyselekcjonować pary. Tylko jakim omomierzem:-)

Podany tu pomysł pomiaru różnicowego z jednego kawałka drutu termoparowego jest prostszy i nadzieja na jednorodność większa (zawsze można użyć dwóch, ..., mnóstwo zawracających odcinków z jednej szpulki i uśredni się błąd) niż dwóch egzemplarzy czujników Pt100, których w domu sprawdzić czy mają jednakowe temperatury i rezystancje się nie da. Powtórzę googlującym kiedyś czytelnikom, że mowa o dokładności 0,02 st C

Dociekliwy hobbysta może zrobić eksperyment: Dwa czujniki Pt100 z jednej serii produkcyjnej , połączyć w mostek, wsadzić do szklanki z wodą i skorygować różnicę napięcia wyjściowego (założymy, ze dotykające się czujniki w wodzie mają tę samą temperaturę) Obserwować owo zero po minucie , godzinie, dobie. Potem rozsunąć czujniki na centymetr i znów obserwować stałość zera A nuż mu się uda uzyskać dokładność 0,02 stopnia -musi tylko wcześnie obliczyć jakie temu będzie odpowiadać napięcie różnicowe na mostku. Przecież elektronika w czasie badania się nie podgrzeje, a opornik zwykły czy potencjometr nie zmieni rezystancji:-)

Reply to
SP9LWH

Tylko zauwaz ze ten pomiar moze byc stosunkowo niedokladny - wazne ze zero jest dokladne. Nawet jesli koledze pokaze 0.1+/-20% to bedzie bardzo zadowolony.

Pytanie - na ile niejednorodnosci drutu moga spowodowac napiecie termoelektryczne - zlacza sa powiedzmy w 25C, miernik w 20C, srodek drugiego drutu w 20C ..

Fizycy czasem nawet mniejsze roznice mierza. Ba - nawet niektore temperatury podaja z taka dokladnoscia. Nie wiem jak .. nie wierzyc im ?

Ale tu nie ma kontaktronu :-)

No tak - ale to pole w junkersie to odwazniki podnosi, a my tu np o wychyleniu lusterka na delikatnej sprezynce :-)

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:d31mhd$i9b$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Moim celem było wskazać problemy uniemożliwiające praktyczną realizację tego pomiaru przez hobbystę. Dokładne przyczyny problemów dla hobbysty nie są tu wg mnie najważniejsze. Dociekliwy student być może znajdzie zawiłe wyjaśnienia w literaturze. Ja wiem , że nie da się wykonać dokładnych mierników temperatur za małe pieniądze, choć wielobitowe mikroprocesory i przetworniki A/C są dziś tanie i pospolite. "Diabeł" jak zwykle tkwi w szczegółach :-)

Reply to
SP9LWH