cyjanopan i podobne kleje a nawijanie cewek

Mam nadzieję, że ktoś będzie w stanie udzielić mi przekonującej odpowiedzi, bo spotykam się z rozmaitymi opiniami.

Mianowicie podczas nawijania cewek do kilku różnych projektów stosowałem kleje w rodzaju Cyjanopanu, Kropelki albo Super Glue do zabezpieczania zwojów przed rozwijaniem. Czy ma to jakiś ujemny wpływ na parametry cewek albo stwarza jakieś inne problemy (np. nie zagraża emalii izolującej poszczególne zwoje)? Powinienem jeszcze raz nawinąć uzwojenie i zabezpieczyć je inaczej tam, gdzie to tylko możliwe?

Jeśli odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi tak, to czym waszym zdaniem powinno się pokrywać zwoje po nawinięciu? Lakier bezbarwny schnie bardzo długo, co do stearyny (ze świeczki) nie mam pewności czy będzie trzymała dostatecznie długo?

Może dopuszczalne jest przynajmniej "chwycenie" końcówki uzwojenia niewielką kropelką kleju, żeby wygodnie cało się zamalować całą resztę lakierem?

Reply to
Atlantis

Myślę, że ta odpowiedź Cię zadowoli: ===8<=== Klej cyjanoakrylowy jest wygodny ale nie jest szczęśliwym rozwiązaniem, chociaż czasami jeżeli jest taka konieczność to go używamy ale bardzo małą ilość i tylko do unieruchomienia zwojów np cewek RFID, jeżeli kleju jest za dużo lub dodamy aktywator miejscowo podczas twardnięcia kleju wytwarza się wysoka temperatura która może mieć szkodliwy wpływ na lakier.

Na pewno nie wolno używać go tam gdzie będzie miało to wpływ na bezpieczeństwo. Nie nadaje się też do klejenia rdzeni, bo w trakcie wiązania zwiększa objętość i wprowadza szczelinę. Dodatkowo przy wyższej temp. traci swą wytrzymałość mechaniczną.

Zwoje najlepiej unieruchomić chwilowo taśmą klejącą poliestrową, a docelowo zaimpregnować w lakierze np schnący na powietrzu IZOLAK do kupienia w sklepie feryster (lokowanie produktów :P)

Jeżeli mamy pewność, że cewka nie będzie pracowała w temp powyżej 80C to amatorsko możemy zastosować klej "termik" w laskach wyciskany na gorąco z pistoletu.

Managing Director

Zdzislaw Sobkow

FERYSTER sp.j. B. i Z. Sobków ===8<===

Hmm... Więc co powinienem waszym zdaniem zrobić? W kilku projektach wykonałem cewki zabezpieczając zwoje klejami tego typu. Choćby taki Bartek wg projektu SP5AHT. Cewki w filtrze pasmowym RX wykonałem właśnie w ten sposób. Wskazane byłoby ich rozwinięcie, oczyszczenie karkasów i nawinięcie jeszcze raz, a potem zamalowanie np. lakierem?

Reply to
Atlantis

Ale to zależy - skoro to obwody RX, to nie pracują one ani przy wysokich napięciach ani nie grzeje się to przesadnie.

Nie. Chodziło mi raczej o to czy zastosowanie takiego kleju: a) Nie uszkodziło przypadkiem emalii izolującej poszczególne zwoje. b) Nie spowoduje postępującej degradacji izolacji w ciągu kolejnych lat. c) Nie pogorszy parametrów obwodu.

Reply to
Atlantis

Przy tym zastosowaniu - 3 razy nie. Gdyby to było jakieś uzwojenie HV albo coś TX, pracujące w wysokiej temperaturze - wtedy bym się martwił.

Użytkownik Atlantis napisał:

Jeśli RX działa i ma oczekiwane parametry to nie ma problemu

Reply to
AlexY

Filtr pasmowo przepustowy (cauer 3,6-3,8 MHz) był podłączony stale do wobuloskopu. Po dokładnym zestrojeniu -m.inn poprzez przesuwanie zwojów na toroidzie został zabezpieczony klejem CA. Na bieżąco było widać jak zwiększyło się tłumienie w paśmie przepustowym i wzrosło zafalowanie. I tak już zostało.

Nie wiem z czego fizycznie/chemicznie to wynika, ale takie są fakty.

Taki sam filtr zalany hotglue na moment zmienił szerokość pasma (pewnie reakcja na temp.) i szybko wrócił do stanu przed zalaniem.

Ja unikam CA do cewek, chociaż jest wygodny

MAc

Reply to
sp9mrn