Re: swissvoice nie lubi dobrych aku

Masz jakieś źródło takich informacji?? Bo wiesz, co na grupie jest

> dyskusja, to słyszę coś innego o ładowaniu NiMH :D... ostatnio się > dowiedziałem, że ładowanie powolne (0,1C) jest najgorsze z możliwych, ma > być -dV i tyle... (faktem jest, że tam chodziło o każde ogniwo osobno!!) > bo przy ładowaniu powolnym dochodzi do przeładowania, szybkiego zużycia > itp... i to chodziło o ładowanie przez 14h, więc powiedzmy, że > przeładowanie następowałoby przez góra 4h ;)... a tu wychodzi, że przez > rok można przeładowywać i i tak będzie ok ;)...

Źródła info, to w pierwszej kolejności praktyka: Sam mam telefon, w którym słuchawka ma 3 cele AA jako zasilanie. Dokładnie, to ten telefon stoi od kilku lat u mojej dziewczyny. Dzwonię z niego raz na kilka tygodni do domu, dziewczyna używa go tylko, jeśli ktoś do niej zadzwoni, co rzadko się zdarza (bo jej komórka ma "stacjonarny" numer, więc ludzie wolą dzwonić na nią, koszt ten sam). W ten sposób akku jest molestowany już... dobre kilka lat. Ostatnio wymieniałem w tym telefonie accu sześć lat temu. Oryginalne accu wytrzymały coś cztery lata. Nadal można powisieć na telefonie godzinę ciurkiem, choć na pewno te accu już pełnej pojemności nie mają.

W bazie tego telefonu jest akku podtrzymania na wypadek braku prądu, ponieważ zawsze prąd jest, to ten akku jest katowany non-stop przeładowaniem, zdechł po trzech latach całkiem (zwarcie wewnętrzne w jednej z cel).

teraz datasheety akku, np. GP:

ą, że ciągłe przeładowanie prądem 0.1C nie prowadzi do zewnętrznych uszkodzeń typu wyciek elektrolitu przez minimum rok non stop. Info o 80% pojemności pochodzi z datasheetu cel przemysłowych NiCd, pomieszałem sprawy i odszczekuję, że jakiś producent to napisał w ten sposób o NiMH.

No do klasycznego użytku Stand-By się nie nadaje... do "rozładuj do > połowy i ładuj" moim zdaniem tak...

Ale nadal nie widzę zysku na żywotności. Widzę oczywiście, że np. w takim telefonie komórkowym inne zalety Lijonek przeważają szalę, ale nie jest to żywotność.

> Nieprawda, nie lepsze. -∆V działa dobrze tylko przy szybkim ładowaniu > > akumulatorów rozładowanych. Wcale nie jest dobre przy próbie ładowania > > cel prawie pełnych, ani przy ładowaniu powolnym. > Co to znaczy "przy szybkim ładowaniu"?? 0,2C?? 0,33C?? 0,5C??

powyżej 0.5C. Spójrz do tego dataszita GP. -∆V to oznacza, że napięcie musi spaść. Zobacz, że na wykresie prawo-góra napięcie spada przy 1C tuż po 100%, ale przy 0.5C dopiero około 110-120% wpakowanego ładunku. W ten sposób akku zostają o 10-20% przeładowane i to prądem znacznie powyżej tego "prądu bezpiecznego przeładowania ad mortum defecatum". W dodatku jeśli akku przy starcie ładowania są prawie pełne, to wykrycie końca ładowania jest jeszcze bardziej utrudnione. To na prawdę nie ma sensu przy zastosowaniu typu telefon na bazie.

Spróbuj spojrzeć na to jeszcze z tej strony: można zrobić logikę zaawansowaną, która będzie czekała, aż telefon się rozładuje do połowy i dopiero wtedy zacznie ładować. Załóżmy, że do utrzymania satysfakcjonującego czasu stand-by po zdjęciu z bazy, jak i rozmowy, potrzeba 500mAh. Stosując taką strategię ładowania musisz wsadzić cele

1000mAh, bo nie wiadomo, kiedy użytkownik zdejmie słuchawkę z bazy. No ale jak już wsadzisz tam cele 1000mAh to możesz wywalić tę inteligentną elektronikę i zastąpić ją rezystorem, bo ile lat potrzeba, żeby te - teraz zawsze naładowane - 1000mAh zdechło do poniżej 500mAh? Teraz jeszcze zamiast ładowarki 1A potrzeba tylko 70mA, więc zamiast marnować prąd cały dzień na bieg jałowy, żeby przez godzinę dać 1A, można wsadzić zasilacz, który będzie cały czas pracował ze znamionową mocą. Jak zrobić to uczciwie, to mamy jeszcze oszczędność prądu.

Nie zawsze rozwiązania najbardziej zaawansowane technicznie są najlepsze.

Reply to
Marek Lewandowski

I rozumiem, że te dane dotyczą pojedynczego ogniwa, tak??

I też rozumiem, że wykres ten dotyczy pojedynczego ogniwa, a przy ładowaniu ogniw szeregowo jest gorzej, tak??

Ja to rozumiem, chodzi mi tylko o coś innego... ten wątek konkretnie:

Wypowiedzi grupowiczów:

Twoja: "Dla pojedynczych ognw ten prog lezy duzo nizej, o ile nizej - zalezy od jakosci pomiaru napiecia, ale 0.25C jest bezproblemowe. Eneloopy

2000mAh ladowane 0.5A (0.25C) pokazuja za kazdym razem, ze wziely ca. 2200mAh (liczac od pustego), co miesci sie w normie sprawnosci ladowania NiMH = czytaj: -dV dziala poprawnie i nie snuj juz teorii... "

Wtedy 0,25C, dziś 0,5C?? No chyba, że dziś pisałeś o pakietach, a wtedy o pojedynczych ogniwach, to wszystko się zgadza. Ale moim zdaniem ten datasheet dzisiejszy tyczy się właśnie pojedynczego ogniwa...

entroper: "Ładowanie 0.1C szkodzi, bo jest ładowaniem totalnie "na pałę" (...). NiMH nie radzi sobie z nawet malutkimi prądami, których nie ma już gdzie upchnąć."

A tu wychodzi, że ładowanie 0,1C przez cały rok szkodzi nieznacznie... Dodam, że wtedy mowa była o ładowaniu 0,1C przez 14 godzin, a nie cały rok ;)...

No i trochę się w tym wszystkim gubię i tyle......

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop