Rdzen kubkowy .. po co szczelina ?

Witam. Mam problem a raczej jestem zaskoczony wynikami pewnego doswiadczenia:

Rdzen jak to kubkowy mial w na srodkowej kolumnie szczeline - wiec zeby zwiekszyc indukcyjnosc lepiej zeby jej niebylo - zeszlifowalem i "wypolerowalem" papierem 1200 na mokro... Zapakowalem calosc i co ? !!! Pomiar pokazal ze indukcyjnosc zmalala!!! ponad dwukrotnie ! Na tyle na ile wiem, to szcelina zmniejsza indukcyjnosc bo powietrze ma mniejsza przenikalnosc...

Czy mozliwe jest ze indukcyjnosc zmalala bo powstala bardzo mala (widac tylko pod swiatlo gdzies 0.05-0.1mm)ale powstala :) (w czasie szlifowania) szczelina lecz tylko na zewnetrzym pierscieniu kubka ?

Podkreslam ze kolumna srodkowa nie ma juz zadnej zauwazalnej szceliny.... Wedlug mnie zewnetrzny pierscien kubka tylko zamyka strumien rozproszony wiec nie ma znaczacego wplywu na idukcyjnosc ktora tworzy kolumna srodkowa... PZDR Buke

Reply to
buke

ma znaczenie, bo szczelina zwiększa opór magnetyczny. Możliwe, że masz teraz większą szczelinę (na zawnątrz), niż poprzednio była (w środku)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

a jesce jednou...

oczywiscie szczelina zwieksza możliwą gęstość prądu bez nasycenia rdzenia. Więc jak ją zlikwidujesz, to mozliwe, że nasycasz rdzeń i indukcyjność leci na mordę.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

[...]

Jak długim przewodem łączyłeś generator z cewką? Ile zwojów miała ta cewka? Być może pojemność kabla z generatora + cewka tworzyły obwód rezonansowy o częstotliwości bliskiej częstotliwości generatora przy pierwszym pomiarze...

Przyjmujesz błędną metode pomiaru - IMHO nie jest dobrym pomysłem podłączanie cewki obciążając wprost generator. Dodaj szeregowo rezystor kilkaset om (taka wartość, żeby uniknąć wpływu jego pasożytniczych składników impedancji) i spróbuj ponownie.

Bardzo duże.

Ale szczelina _łącznie_ się zmniejszyła.

A jestes pewien ze generator ma na pewno rowno 50 Ohm ? I opor cewki jest pomijalnie maly ?

Bo jeszcze jedna metoda - dolacz rownolegly kondensator, zasil z generatora przez 500 Ohm, i poszukaj rezonansu.

A jestes pewien ze mial ? Sa wersje bez szczeliny, nieumiejetnie szlifujac mogles powiekszyc. Jaki to byl rdzen - material, wymiary, AL ?

Oraz gromadzi energie.

Na to stawiam.

A tu sie moim zdaniem mylisz. Nie wazne gdzie jest szczelina ..

Jarku, szczelina nie gromadzi energii. Szczelina umożliwia uzyskanie większej indukcyjności przy żądanym prądzie bez nasycenia. Energia jest w polu magnetycznym.

Ile zwojów ma cewka i jaki pierwotny współczynnik AL miał rdzeń?

Za dużo zakładasz z góry...

13 zwojów - żeby osiągnąć 100 uH trzeba AL ok. 600 - mniej więcej się zgadza

Lawirować? To jest jedna z lepszych 'technicznych' metod pomiaru indukcyjności.

Być może masz zwarcie między zwojami po tej stronie...

Skoro robisz przetwornicę, to po czorta likwidujesz szczelinę? Chcesz, żeby się rdzeń nasycał?

700 zwojów przy AL rzędu 250 (rdzeń ze szczeliną raczej dużo więcej nie ma) daje Ci ok. 120 mH na pierwotnym. Jakiej wielkości jest rdzeń, na jakiej częstotliwości ma pracować, jakie napięcie zasilania i jaką moc ma mieć przetwornica?

Haha no jasne - wzrok mam dobry - poza tym byl od 1taktowej przetwornicy wiec... pod swiatlo bilo z niego jakies 0.8 -1.5 mm wedlug mojego oka ... po przeszlifie nic nie przepuszcza!

Patrz pierwszy post no dobra F1001, AL800, fi kolumny jakies 1.5cm-2cm

szlifowania)

No ja teraz nie bardzo - bo przeciez indukcyjnosc zalezy glownie od rdzenia wewnatrz uzwojenia czyli od kolumny srodkowej - wplyw szczeliny w rdzeniu odpowiadajacym za "nierozpraszanie" strumienia na zewnatrz cewki jest znacznie mniejszy ... Ot np. gdybysmy mieli cewke na zwyklym walcowym i przykladali do niej (obok niej nie w osi) rdzen - czy bardzo zmieni sie indukcyjnosc?

Patrz przyklad wyzej ...

Reply to
buke