Porażenie prądem

Pamiętam jak moje 3 letnie dziecko znalazło spinacz i wsadziło go do gniazdka, trafiło na niezabezpieczone, mimo że było na suchych panelach to trzepło go na tyle dobrze że do dzisiaj (7lat) pamięta że do gniazdka się nic nie wtyka. Różnicówka wytrzymała :)

Reply to
janusz_k

W dniu 2015-03-06 o 11:56, J.F. pisze:

Wystarczy wyłączyć światło i wtedy przy zwarciu N do PE nie gaśnie

Reply to
Irokez

Gaśnie. Wystarczy, że gdziekolwiek w obwodzie jest spore obciążenie i wywali różnicówkę. Pomiędzy N a PE popłynie prąd wyrównawczy. Sprawdzone osobiście wielokrotnie.

RoMan Mandziejewicz pisze:

Powiedział bym więcej - zwarcie do ziemi przewodu N powoduje podział prądu powrotnego pomiędzy ziemię a przewód N, niezerową sumę prądów L i N - i również zadziałanie w większości przypadków różnicówki.

W obwodzie zabezpieczonym różnicówka są dwa główne zagrożenia: że różnicówkę jakiś ignorant głupio połączył albo że stara, niesprawdzana od wielu lat po prostu nie raczy zadziałać.

Jarosław Sokołowski pisze:

Jeżeli "trudno o prawdziwą ziemię" to mamy do czynienia ze stanowiskiem izolowanym - na którym można w zasadzie bezkarnie przewód fazowy językiem dotknąć. Różnicówka w tych warunkach nie zadziała - bo nie ma powodu, prąd spływający przez doziemienie a nie przewodem N po prostu nikomu nie jest w stanie zagrozić - ergo nie ma kogo chronić.

Nominalny prąd zadziałania róznicówki przeciwporażeniowej to 30 mA - tego rzędu prądy to fizjoterapeuci czasem przez pacjenta puszczają, skurcze mięśni nie zagrażające życiu a nawet zdrowiu (chyba że ktoś z drabiny spadnie).

Pan Dariusz K Ładziak napisał:

Trudno o prawdziwoą ziemię, ale łatwo o przewód zerowy (neutralny, powrotny -- w każdym razie "ten drugi").

Jest kogo, ale nie ma jak -- "różnicówka w tych warunkach nie zadziała".

Jarek

Użytkownik "Irokez" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:54f9eeee$0$2174$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie gaśnie jak w obwodzie nie ma żadnego innego odbiornika. Jak jest pobór większy niż jakieś 60 mA (wartość szacunkowa), to zwarcie N i PE wywala różnicówkę. Prąd powrotny dzieli się wtedy na 2 przewody, po N i po PE wraca po połowie prądu branego przez obciążenie.

Reply to
yabba

Ale chwytasz różnicę miedzy PE a N?

Reply to
Mario

Pan Mario napisał:

"Chwytam" -- to dobre słowo. Odkąd we wtyczce "siłowej" jest pięć styków, to już nic nie jest dla mnie jednoznaczne i oczywiste, wybudzony w środku nocy nie odpowiem na każde pytanie. Ale rozumieć, rozumiem.

Ale mówimy o instalacji domowej z różnicówką, czyli położonej na stałe przez instalatora instalacji typu TN-S. Gdzie w warunkach domowych masz prawdziwą ziemię - pomijając lepianki z klepiskiem? A w ogóle od jakiej klasy bonitacyjnej zaczyna się prawdziwa ziemia? W sytuacji gdy wszystkie urządzenia elektryczne z elementami metalowymi mające I klasę izolacji są podłączone pod PE, a w istotnych pomieszczeniach jak kuchnia i łazienka masz armaturę wodną i CO podłączone przewodem wyrównawczym do PE to po co ci ziemia? Jeśli w tych warunkach ma prąd przepłynąć prze czyjeś ciało to mało prawdopodobne jest żeby popłynął inaczej niż do PE.

Reply to
Mario

No właśnie o to mi chodziło, taki skrót myślowy. Nie może być odbiorników włączonych za różniczką. Dlatego mam dwie, jedna na światło, druga na gniazdka. (mieszkanie więc nie szalałem).

Reply to
Irokez

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

W normalnej sytuacji (w domu) praktycznie wszystkie metalowe obudowy są połączone z ziemią a nie z tym drugim. Kuchenka, lodówka, zamrażarka, mikrofalówka, nawet czajnik, czy toster. No wszystko, co ma 3-żyłowy kabel.

Nie rozumiem dlaczego uważasz, że obudowy są trudniej dostępne niż "ten drugi" kabel. P.G.

Reply to
Piotr Gałka
[...]

Nie kop leżącego...

Pan Mario napisał:

Jakoś od klasy 8 kiloomów -- tyle (licząc w pamięci) trzeba, żeby pojawiła się różnica prądu 30 mA. Prawdziwa ziemia pojawia przeważnie dowieziona do mieszkania przewodem. Osobnym, ale przeważnie jednak neutralnym z instalcji.

Tego prawdopodobieństwa, wizji co mże się zdarzyć, dotyczy tutejsza różnica zdań. "Dłubałem w otwartej pralce, złapałem z przewód, wywaliło" -- ja rozumiem, że ktoś piszący akurat tutaj, może uważać, że różnicówka jest właśnie od tego, by chronić w podobnych sytuacjach. W mieszkaniu używa się przede wszystkim odbiorników z dwuprzewodowym zasilaniem (bez PE). Jak coś "kopie", to własnie między tymi przewodami. Na zamknięcie dwóch oczek obwodu i pojawienie różnicy nie ma po prostu szans. Nie ma PE, nie ma też "naturalnej ziemi" (doniczka z paprotką się nie liczy).

Nie, nic nie poczujesz, a różnicówka nie wybije. Musisz jeszcze domknąć obwód przez jakieś połączenie ze środkiem gwiazdy, które omija tą różnicówkę, np. PE.

Są panowie, którzy naprawiają linie 400kV pod napięciem i oni też nic nie czują, bo nie zamykają obwodu.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Pan Piotr Gałka napisał:

Ale nie wszystko ma 3-żyłowy. Rzekłbym, że przeważnie nie ma. Nawet kuchenne sprzęty nie czasem nie mają, a w "pokojowych" to juz w ogóle rzadkość. Zajrzałem do kuchni -- młynek kawowy ze zwykłym kablem, a metalu dostępnego sporo. BOSCH, a nie kupiony na bazarze u Ruskich.

Bo "tego pierwszego" przewaznie nie ma. Nie ma "nawet" odkurzacz o tłustej mocy. Automata nie uchronią grzebiącego w nim, nie będzie ochrony przy zalaniu wodą (od czego się dyskusja zaczęła). A już zwłaszcza nie będzie przeszkód, by kogoś walnął przetarty kabel. A to jest zdaje się najczęstsza przyczyna wypadków z prądem.

Podaj jakiś przykład urządzenia II klasy izolacji, w którym możesz dotknąć obu przewodów. Bo ja próbuję coś znaleźć i nie udaje mi się to.

Tu się mylisz - jakby nie stalowe rękawiczki, to by czuli. I to wyraźnie.

Najczęstszą jest głupie grzebanie w urządzeniach/instalacji pod prądem.

Dnia Sat, 7 Mar 2015 14:52:40 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Metalowa obudowa nie wymusza od razu I klasy izolacji a co za tym idzie

- wtyczki ze stykiem ochronnym. Może też być II klasa izolacji - tak ma większość sprzętu RTV.

Reply to
badworm