Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?

Mialem, pracowalem. Nie tesknie. W klasyki gram bez kombinowania. Nie polemizuje, pokazuje inna perspektywe.

Reply to
-

Kiedyś kupię sobie Timex 2048. Bo to to jest moje dzieciństwo. Z drugiej strony może wtery czar pryśnie?

Jak pomyślę, ile ja tego złomu komputerowego mam... cała piwnica zawalona. Płyty, zasilacze, procesory, pamięci, najróżniejsze karty, napędy, parę monitorów (w tym MDA, ale do niego akurat mam sentyment), generalnie wszystko. Jakoś tak się to gromadziło przez lata. Możnaby to w końcu posortować, potestować i posprzedawać, to by było na Timexa ;)

Reply to
Arnold Ziffel

poniedziałek, 8 marca 2021 o 06:17:26 UTC-6 Mateusz Viste napisał(a):

Poszukaj dosamp.exe Moj ma rozmiar 105336 bytes Powinien byc najlepszy bo sie ostal w moim katalogu po tych 20 latach :)

mam jeszcze iplay.exe rozmiar 129964 bytes Ale nie pamietam czy gral mp3 czy tylko mody.

Wiem ze mialem dwa i jeden pokazywal uzycie cpu.

Niestety nie mam jak sprawdzic bo nawet wirtualki z winda nie mam na chodzie...

Reply to
-

poniedziałek, 8 marca 2021 o 09:16:51 UTC-6 Adam napisał(a):

ogolnie wtedy nawet 32 albo 48x cdromy byly szybsze od dyskow hdd. Ciekawe czasy.

Reply to
-

poniedziałek, 8 marca 2021 o 11:48:09 UTC-6 Arnold Ziffel napisał(a):

MDA to oidp jest kompatybilny z herkulesem. Karty mda byly tylko tekstowe ale monitory chyba byly zamienialne.

Reply to
-

W dniu 2021-03-08 o 18:48, Arnold Ziffel pisze:

Cena zabija a jak czas pryśnie to zostaje kac moralny. Zacznij od emulatora i przemyśl czy chcesz oryginał.

:-)

Pozdrawiam

Reply to
RadoslawF

Dlatego obracająca się szpulka i wskaźnik ledowy są tak ważne ;-)

PS. A może nawet kolorofon

Reply to
_Master_

Generalnie z tego co widzę, to ludzie najchętniej wracają do tego, co w korzystaniu z tego sprzętu było najprzyjemniejsze, ale wszelkie niedogodności bez oporów pozostawiają za sobą.

Dzisiaj to nie sprawia większych trudności - można za mniej lub bardziej rozsądne pieniądze złożyć sobie komputer, o jakim w czasach dzieciństwa można było tylko pomarzyć. Nawet po uwzględnieniu pompowania cen przez sprzedawców zarabiających na nostalgii. Wsadzenie RAM-u do oporu? Żaden problem. Dopałka do Amgi z "potężnym" procesorem 68k i wyjściem HDMI na układzie FPGA? Jest chyba nawet kilka do wyboru. Szybka i względnie pojemna karta CF/SD do DOS-owego komputera w miejsce hałaśliwego i awaryjnego dysku twardego? Kwestia kilkudziesięciu złotych. I chociaż ludzie z nostalgią wspominają ładowanie gier z magnetofonu na C64 albo Atari, dzisiaj każdy woli używać jakiegoś interfejsu na karty SD.

Reply to
Atlantis

Tak, dokładnie. Ja miałem już kartę Herculesa, w sumie to dwie mam -- jedną na TTL-ach i jedną z dedykowanym chipem. Dosyć długo używałem tego Herculesa jako drugiego monitora, obok SVGA.

Reply to
Arnold Ziffel

Hmm... To płyta nie potrzebuje minimum procesora i pamięci, żeby przeprowadzić podstawowe testy i zapiszczeć/zwrócić kod aktualnej operacji za pomocą karty diagnostycznej?

Bez procesora i pamięci też cokolwiek zgłosi?

Reply to
Atlantis

Pamietam ze tamte plyty piszczaly.

Bez cpu byly cicho (OIDP) ale juz z cpu bez pamieci powinny piszczec. Jak piszczy to znaczy ze startuje. Jak wsadzisz cpu i jakakolwiek pasujaca pamiec to albo zapiszczy albo zabootuje (byly takie co ruszaly bez grafiki a byly takie ze i grafika musiala byc i podpiecie pod monitor bo ddc wykrywalo jego brak).

Ale masz jakis oscyloskop czy tester stanow. Podepnij i zobacz co tam lata.

te 66mhz nawet jakims rigolem sie moze uda zmierzyc... A zawsze mozesz podtaktowac (nie pomne czy 486 mialy magistrale ustawiana na zworkach)

Reply to
-

Fakt - bezduszne badziewie

He? W sensie ciężko? Chyba, że masz na myśli „ciężko dorwać w pełni sprawny, z górnej półki za darmo”…

Reply to
Silver Dream !

W dniu środa-17-marca-2021 o 12:24, Silver Dream ! pisze:

W porównaniu z innymi nośnikami tak jest DROGO a jakość dyskusyjna kompatybilność w dół tylko do odtwarzania i to marnie Nie widać obracających się szpulek... ;-)

Za mało plusów dodatnich przy takich cenach.

Po złotówce kupowałem kasety whs do magnetowidu Hifi za 100 zł.

PS. Ostatnio bawię się kasetami VHS-C i "matką" FASCYNUJĄCE ;-)

Reply to
_Master_

No - w porządku - z tym się można zgodzić. Ale nie, że „ciężko dorwać”

Ja uwielbiam Video 2000 zaciągające taśmę z jednej strony naokoło głowicy ;-)

Reply to
Silver Dream !

Ok, udało mi się trochę ruszyć z tą sprawą. Zidentyfikowałem płytę jako ten model:

Przyglądając się zworkom zauważyłem, że najwyraźniej brakuje zworki J12, któ©a powinna być założona, jeśli procesor to AMD DX4 (jak w moim przypadku). Najwyraźniej spadła podczas demontażu komputera. Po jej założeniu płyta ruszyła o tyle, że zaczęła wyświetlać kody na karcie diagnostycznej.

W zdecydowanej większości przypadków uruchamianie komputera zatrzymuje się na kodach C1 C5. Raz na jakiś czas zdarzyć się C1 bE (wtedy z głośnika słychać powtarzający się, przeciągły pisk).

Raz na jakiś czas (rzadko) zatrzymuje się na jakimś późniejszym kodzie. Raz nawet uruchomił się monitor, ale widoczne na nim były jedynie śmieci.

Co może być powodem takiego zachowania? Jest szansa na odratowanie komputera? Mogę chyba założyć, że przynajmniej procesor przetrwał?

Reply to
Atlantis

Opisy kodów są specyficzne dla producenta płyty i/lub producenta Biosu. Szukaj. Raczej ogólnych, uniwersalnych, nie trafisz.

Pewnie tak. Jednak czy nei zjadło gdzieś ścieżek, nie wiadomo i może to być bardzo trudne w odnalezieniu.

Reply to
heby

Sądząc po naklejce na EPROMie z BIOSem to jes to Award. Udało mi się znaleźć poniższe wyjaśnienia.

AWARD Test Sequence up to Version 4.2: C5 - Shadow RAM C6 - Cache program

AWARD ISA/EISA BIOS Version 4.0: C5 - Shadow RAM tested C6 - Cache program; configure cache memory

AWARD PnP BIOS: C5 - Copy ROM BIOS to E000-FFFF FF - System booting

AWARD Elite (Version 4.51PG) BIOS: C5 - Early shadow; OEM specific, early shadow enable for fast boot C6 - Cache presence test; External cache-size detection test

AWARD Version 6.0 (i810): C5h - Call chipset hook to copy BIOS back to E000 & F000 shadow RAM

01h - Expand the Xgroup codes located in physical memory address 1000:0

Kod wyświetlany przez kartę diagnostyczną wskazuje na ostatnią udaną operację czy też tę, która się rozpoczęła i zakończyła niepowodzeniem? W zależności od tego wygląda na to, że z dużym prawdopodobieństwem przyczyna może leżeć w cache;u albo shadow RAM-ie.

Może. Jednak płyta nie była ofiarą fizycznej przemocy ani nie doświadczyła wycieku elektrolitu z baterii.

Reply to
Atlantis

Skasuj cemos, ale soldnie, przez wyjęscie baterii i zwarcie na kilkanaście minut pinów od baterii.

Nie ma zworek do shadow? 486 nie pamiętam aby miał na to zwroki, ale w

386 widywałem.
Reply to
heby

Hmm... Bateria została wyjęta w momencie demontażu płyty, kilka tygodni temu. Teraz włożona ponownie. Zworka do kasowania była założona na kilkadziesiąt sekund. Mam rozumieć, że komputery z tamtej epoki potrzebowały znacznie więcej czasu?

Opis płyty znaleziony w Internecie (link wysłałem parę wiadomości wcześniej) nic o takowej nie wspomina.

Reply to
Atlantis