Mały kondensator tantalowy

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości Użytkownik "HF5BS" snipped-for-privacy@jo.pl napisał w wiadomości

Ja tam sie przyzwyczailem, ze kondensator ma stala pojemnosc az do napiecia znamionowego. Potem tez ma stala, tylko czasu pracy juz sie nie okresla :-)

Ale widac to zle przyzwyczajenie bylo, teraz mamy nowe, lepsze :-)

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:nq1kuh$3bf$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Przy znamionowym - proste.

To robić je z zapasem, by rozrzut wobec napięć nie był za duży.

Nie liczę.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:nq1l2c$3ci$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

O to się nie martw, z tym już sobie poradzę.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:57c45c0f$0$12560$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Ja też się przyzwyczaiłem, ale jakieś 15 lat temu się odzwyczaiłem. A pierwszym sygnałem, że jest coś na rzeczy był dla mnie jakiś opis jak zapewnić stabilność lowdropa z tantalem na wyjściu w całym, szerokim zakresie temperatur pracy - żeby nie było tak, że wszystko dobrze działa aż do pierwszej zimy, albo gdy urządzenie w czarnej obudowie zostanie wystawione na słońce. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:57c45c0f$0$12560$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jak i ja.

Czasem się nie zdąży :)

Jak architekt, dziś już jest niemodne, by architekt, ja nie piszę o jakimś malarzu plastyku, rysowniku, piszę o architekcie, żeby tenże projektując dom, miał jakieś pojęcie o materiałach, z których ten dom powstanie... Skoro takiemu architektowi nie wolno już tego umieć, to w sumie, czego ja się dziwię, podawać napięcie robocze, albo znając krzywą, podawać coś w rodzaju oznaczenia kategorii klimatycznej, to rozwiąże sprawę, a architekta od pięknego domu zagnie 5-letni Jasio z przedszkola, stawiając brzydką babkę z piasku, która, po prostu, będzie stała, bo Jasiu ma pojęcie, jak tę babkę zrobić. Dobra... już mi się wszystko pomieszało, tralala, ble ble ble...

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:nq1l90$3hl$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Czyli nie ma napięcia znamionowego.

Reply to
HF5BS

W dniu 29.08.2016 o 15:41, HF5BS pisze:

Tupnij jeszcze nogą, a producenci na pewno się dostosują. Nie wiem czy ty się na co dzień zajmujesz elektroniką, czy może całkiem inną dziedziną. To co nazywamy tu po polsku napięciem znamionowym to jest Rated Voltage. "The rated voltage is defined as the maximum voltage which may be applied continuously to the capacitor." Czyli raczej największe napięcie dopuszczalne, a nie napięcie przy którym są określone wszystkie pozostałe parametry. W tranzystorze BC807 masz VCEO=45 V i jest to "The VCEO Rating of a Transistor is the maximum allowable voltage that the collector-emitter junction of a transistor can handle before it becomes damaged or destroyed." I masz taki parametr hFE1 który jest podawany wcale nie dla napięcia rzędu VCEO tylko dla VCE = 1V. Ic rated wynosi 800 mA, a do hFE1 jest brane 100 mA. FT jest podawane dla Ic=10 mA.

Reply to
Mario

W dniu 29.08.2016 o 18:49, HF5BS pisze:

Prz jakim napięciu VCE jest podane wzmocnienie tranzystora?

Reply to
Mario

Użytkownik "HF5BS" snipped-for-privacy@jo.pl napisał w wiadomości news:nq1p2k$pgh$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Jak jest zapotrzebowanie to i jest oferta. Tak działa normalny świat. Oferta taka jak postulujesz też jest i nikt nie każe wybierać tych co są bez zapasu i przez to mają rozrzuty.

Ale jednak wolisz zapewne aby komórka była taka jak jest, a nie 4 razy większa. Ci co produkują komórki tworzą zapotrzebowanie na kondensatory przede wszystkim małe i potrafią sobie poradzić z tym brakiem zapasu i przez to z dużymi rozrzutami. Zatem pojawia się oferta takich kondensatorów, a Ty się jej czepiasz, że Ci nie pasuje - droga wolna.

Twój postulat to mniej więcej jakbyś powiedział: Ma być dostępne tylko to, co mi jest potrzebne. Np. Rowery mają mieć 26" bo mi jest taki potrzebny, a inne są zbędne.

Więc kupuj te, które mają stałą wartość pojemności kosztem większych rozmiarów.

Tylko wyjaśnij dlaczego chcesz innym, którzy mają inne potrzeby bronić możliwości zaspokajania tych potrzeb. Wszyscy mają być tacy jak ja i mieć takie oczekiwania jak ja - to mi pachnie innym ustrojem niż ten w którym na razie jeszcze jesteśmy. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 29.08.2016 o 18:56, HF5BS pisze:

Sięgnij do definicji.

Reply to
Mario

Użytkownik "HF5BS" snipped-for-privacy@jo.pl napisał w wiadomości news:nq1pfv$pug$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Nie rozumiem Twojego toku rozumowania. Jak to nie ma napięcia znamionowego? Z czego wyciągasz taki (dla mnie absurdalny) wniosek? Przecież musi być jakieś napięcie do którego fabryka gwarantuje, że kondensator się nie przebije. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik J.F. napisał:

Dlatego ja nawet na 5V kupuję kondesatory 50-cio voltowe, koszt żaden a potem nie mam niespodzianek przy uruchamianiu układu.

PS przy 24V używam 100-u voltowych :)

Reply to
JanuszKK

Użytkownik "Mario" snipped-for-privacy@w.pl napisał w wiadomości news:nq1q88$204$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

Będę musiał. Bo dla mnie dotychczas napięcie znamionowe (dlaczego uparcie robimy z niego napięcie maksymalne???) to takie, przy którym dostajemy znamionowy parametr. Cała filozofia.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:nq1qe5$592$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Jako takie jest, tylko jeśli mamy zadeklarowaną pojemność znamionową i zadeklarowane napięcie znamionowe, to uważam je za właściwości, otrzymywane JEDNOCZEŚNIE, NIEZALEŻNIE od rodzaju kondensatora. A jeśli przy np. połowie napięcia dostaję pojemność dwukrotnie większą, to mam miły bonus.

Bo to wszystko jest pomieszane.

Ależ oczywiście, tylko nie nazywajmy go wtedy napięciem znamionowym, lecz granicznym, maksymalnym, etc. Inna sprawa, jeśli w danym przypadku Uzn=Umax, przecież nie wykluczam takiej sytuacji! Albo, nazwijmy taki nieliniowy kondensator jakoś inaczej, żeby nie zadziałać pod wpływem błędu.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@cutthismicromade.pl napisał w wiadomości news:nq1q3r$56t$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Gdzie tak napisałem?

Dlaczego tak myślisz?

Oznaczmy taki element po prostu tak, aby bez sięgania do arkusza było widać, że to jest coś innego, niz w tradycji. Wtedy będzie wiadomno, że kto nie chce mieć z czymś takim do czynienia, nie będzie musiał się otaczać setkami wydruków, wystarczy przebrać, a jak zechce jednak wiedzieć co to i z czym się to je, to proste - sięgnie. Jeśli jest to oznaczone, a pominąłem ten fakt, a to wtedy przepraszam, nie było pytania. Po prostu nie chcę, aby kogokolwiek zmuszano do zgadywania, co maca.

Reply to
HF5BS

Podczepiając się do tematu, jak rozumiecie pojęcia "rated voltage" i "nominal voltage"? Często spotykam pogląd, że to to samo, ale równie często że to jednak nie to samo ;)

L.

Reply to
Lisciasty

Użytkownik "HF5BS" snipped-for-privacy@jo.pl napisał w wiadomości news:nq3kik$h4t$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Dla mnie maksymalne napięcie przy którym dany kondensator powinien pracować to (od zawsze) jego napięcie znamionowe (ale nie sprawdzałem teraz definicji). Natomiast MLCC często są testowane w fabryce na impulsy powyżej znamionowego (nawet 2,5 razy powyżej) i to mogą być jakieś wielkości, które nazwałbym chwilowym maksymalnym. Dla tantali dopuszczalne chwilowe przekroczenie napięcia znamionowego jest chyba dużo mniejsze, ale nie wiem, bo chyba od

2002 nie używam tantali.

Nie ma liniowych kondensatorów więc próba segregowania prowadzi do sporu jaka nieliniowość jest już powodem stosowania innej nazwy. Te nieliniowe MLCC które Cię tak bolą mają swoje "nazwy" - np.: X7R, X5R, Y5V, a te liniowe też mają C0G, NP0. Wymieniłem najbardziej popularne, ale są też inne.

Nie kupuje się kondensatora marki kondensator 10u/10V tylko kupuje się X7R

10u/10V lub Y5V 10u/10V zależy co komu potrzeba. P.G.
Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2016-08-30 o 11:44, HF5BS pisze:

Dlatego patrzysz do karty katalogowej jak Ci koledzy radzą i tam masz:

Nominal capacitance (albo samo capacitance) Rated voltage

Jak widzisz są to różne określenia. To, że u nas tłumaczymy to jako wartości znamionowe nie ma tu znaczenia.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_dadoro snipped-for-privacy@wp.com napisał w wiadomości news:nq3s5u$ofl$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

No, wiadomo, że jak trzeba będzie zaprojektować coś większych lotów, niż generatorek-pipawka, to się sprawdzi, czy element się nada!

No, skoro tak, to co, tłumaczowi nakopać za wprowadzanie zmyły?

Reply to
HF5BS

Użytkownik "HF5BS" snipped-for-privacy@jo.pl napisał w wiadomości news:nq3l3s$hmb$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Wszędzie, gdzie piszesz jak to powinno być i nie akceptujesz innej możliwości. Inni chcą takie elementy, które dotychczas nazywają kondensatorami dalej nazywać kondensatorami (bo taka jest ich funkcja w układzie) a ty chcesz im tego zabronić.

Bo kilka razy powtarzasz jak to ma być i nie przyjmujesz do wiadomości, że może być i jest inaczej. Kondensator blokujący zazwyczaj pracuje przy jakimś konkretnym, stałym napięciu. Przy tym napięciu ma jakąś pojemność i ona nie zmienia się podczas pracy. Dlaczego chcesz zabronić nazywania go kondensatorem, kiedy podstawową właściwością wnoszoną do układu przez niego jest ta pojemność (stała w czasie pracy, bo napięcie się nie zmienia).

I dokładnie tak one są oznaczone. Zawsze dla kondensatorów MLCC jest określone jaki zastosowano dielektryk. Pokaż mi gdzie znalazłeś jakąś ofertę kondensatorów MLCC bez tej informacji.

Oczywiście, że jest oznaczone. P.G.

Reply to
Piotr Gałka