Jak podłączyć silnik ?

Witam

Posiadam pewien silnik i nie wiem jak go prawidłowo uruchomić.

Parametry:

220V 50Hz 0.27 A 16 W 1300 obr/min 5uF[:9%]200V inne dane z obudowy: producent Silma MADE IN POLAND widnieją też litery E i S[1] To w nawiasach kwadratowych niezbyt czytelne

Z silnika wychodzą 4 wyprowadzenia: białe, czerwone, czarne, niebieskie.

Znajduje sie na nim także następujący schemat:

Nie ma na nim zaznaczonych wartości elementów. Podłączając "każdy z każdym" do sieci silnik nie rusza, a na kablach się iskrzy. Silnik uruchomiłem tylko zwierając niebieski i czarny przewód, a biały i czerwony podłączając do sieci, jednak wtedy oś kręci się powoli w lewo (na oko 3-6 obr/min) a sam silnik się grzeje i łatwo go zatrzymać chwytając za ośkę. Jak prawidłowo podłączyć ten silnik, aby kręcił mocniej i nie grzał się tak bardzo ?

z góry dziękuję za odpowiedź

Pozdrawiam

Reply to
Keeller

To powyższe to komplet danych potrzebnych do podłączenia tego silnika. Schemat pokazuje jakpodłączyć kolejne uzwojenia, masz nawet zaznaczone kolory wyprowadzeń, a na tabliczce znamionowej masz parametry potrzebnego kondensatora. Bez kondensatora nie kombinuj, bo szanse masz najwyżej na spalenie silnika.

Jarek P.

Użytkownik "Jarek P." <j snipped-for-privacy@nospam.poczta.onet.pl> napisał

a rezystory ? jakie wartosci i moce ?

P.S. Próbowałem podłączyć bez jakichkolwiek rezystorów, tylko kondensator 4.7uF między czarnym a niebieskim, ale silnik nie ruszył.

pozdrawiam

Reply to
Keeller

In news:c0ijct$e8p$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl, Keeller snipped-for-privacy@wp.pl napisał (a):

jakie rezystory ? te "rezystory" to cewki silnika. musisz pomiędzy niebieski a czarny podpiąc kondensator a napięcie przyłozyć do czerwonego i białego. Proste jak budowa cepa :)

Reply to
VSS

Użytkownik "VSS" snipped-for-privacy@post.pl napisał w wiadomości

Dzięki podziałało, za pierwszym razem nie chciało bo zauważyłem, że wtyczka przerywa.

Mam jeszcze jedno pytanie - da się jakoś odwrócić kierunek obrotów ? jeżeli tak to w jaki sposób ?

Pozdrawiam

Reply to
Keeller

Zamień miejscami kondensator i zasilanie. Znaczy się czerwony i biały - kondensator, a czarny i niebieski zasilanie.

Jarek P.