Flyback - poczatki

Witam,

w celach edukacyjno-rozwojowych zlozylem mala przetworniczke do separacji zasilania amperomierza w zasilaczu. Materialy to: NE555, jakis tranzystor ze starego monitora, szybka dioda z tegoz samego, rdzen kubkowy 14mm, oraz nowe kondensatory do pracy impulsowej. Pierwsze proby wypadly bardzo dobrze. Problemy pojawily sie po podlaczeniu modulu miernika (icl7107). Wskazania szalaly lub wrecz wyswietlacz gasl i zapalal sie zgodnie z czestotliwoscia odswiezania wskazan. Moje pytania:

  1. Polaczylem masy strony pierwotnej i wtornej kondensatorem 22n. Efekt: wskazania stabilne. Droga jak widac skuteczna, ale czy dobra? Co innego poprawic?
  2. Na przebiegu napiecia na wyjsciu widoczne sa wyrazne szpilki. Kondensatory niewiele tu zmieniaja (470u low esr + 100n). Czy wina lezy po stronie samego trafo czy to moze nieodpowiedni dobor elementow po stronie wtornej (pierwotnej)? A moze to tylko sonda z oscyloskopu zbiera - tym wiekszy problem dla reszty ukladu. Co zrobic zeby nie sialo?

Parametry: zasilanie trafo 30V, czestotliwosc ok. 35kHz, uzw. pierwotne fi0,18mm 92zw., uzw. wtorne fi0,4 25zw., indukcyjnosc pierwotnego 1,1mH.

Z gory dziekuje za ewentualne wskazowki. Pozdrawiam Szymon

Reply to
szymon

Po co taki wielki rdzeń? Toż ICL potrzebuje może 1 mA a nie 1 A...

W jaki sposób nawinąłeś uzwojenia? Jedno na drugim czy w odrębnych sekcjach na karkasie?

[...]

Bez rysunku płytki, schematu, ewentualnie zdjęcia, żeby zobaczyć, jak to fizycznie zmontowałeś - trudno cokolwiek powiedzieć.

Dla flyback o tak małej mocy? :-O

:-( Zawsze mylę 7106 z 7107 i nie wiem, który jest który.

Czyli dość duża pojemność między uzwojeniami.

No to choć schemat - koniecznie z pokazaniem początków uzwojeń... Bo coś mam obawy, że to wcale nie fly-back, tylko krzywy forward i na pierwotnym kilkusetwoltowe impulsy sobie śmigają...

Wszystko na razie. Przede wszystkim potrzeba schematu.

1.1mH daje ok 30mA/us .. czyli w zasadzie w sam raz, tzn przydala by sie wieksza, ale kto by chcial 200 zwojow nawijac.

Rdzen za duzy ? Oj, bo zamowie u ciebie na mniejszym rdzeniu, nawiniesz 500 zw to sam zaproponujesz wiekszy :-)

Tak jak zamówiłeś h-bridge? ;-P

Ale nadal nie wiem, w jaki sposób są obecnie podłączone. Podaj w stosunku do schematu, które uzwojenie gdzie ma początek...

A co pokazuje oscyloskop?

Masz sprzezenie pojemnosciowe miedzy uzwojeniami. A jeden koniec pierwotnego dosc mocno oscyluje. Sproboj zewnetrzny koniec podlaczyc pod +30V. Byc moze trzeba bedzie zamienic konce wyjsciowe - we flybacku nie jest to obojetne.

h-bridga mam scalonego, a te zamowie z czystej satysfakcji :-)

Czyli poprawnie dla fly-back. Ale to oznacza, że napięcie na wyjściu jest silnie zależne od obciążenia i bez obciążenia rośnie niebezpiecznie...

Dlaczego?