Transformator aanpassen

Gewoon, zodat de trein er onderdoor kan. Nee, nog niet op die hoogte dat double-stack containervervoer mogelijk is. De lijn krijgt het normale UIC profiel van de vrije ruimte. De tunnels in de Betuweroute schijnen echter wel voorbereid te zijn op double-stack. Maar zolang de rest van Europa daar nog niet op aangepast is heeft verdere bouw op een dergelijke hoogte geen zin.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Nou je hebt mij vrij eenvoudig overtroefd hoor. :-) Wat is de IRM?

Ik ben wel geinteresseerd, maar weet er zoals je kunt zien niet veel van. Maar bij het lezen van jouw eerste opmerking dacht ik mij te herinneren dat er in Nederland op ca 1500 VAC 16.67 Hz gereden werd. Een snelle google leerde mij dat dat in Duitsland is en zo kwam ik ook bovengenoemde lijnen tegen.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

An ambassador is an honest man sent abroad to lie and intrigue for the
benefit of his country.
		-- Sir Henry Wotton, 1568-1639
Reply to
Stef

Hoi,

Stef wrote:

IRM is het nieuwste type dubbeldekker treinstellen volgens mij, die rijden oa. veel tussen Zwolle en Roosendaal. Het andere oude type dubbeldekker (nu vaak wel met die aparte nieuwe 3-draaistel motoreenheid/koprijtuig ipv een 1600/1700) rijdt oa. tussen zwolle en utrecht als stoptrein).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

"Bart Jorritsma" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@student.utwente.nl...

IRM=InterRegio Materieel. Ze rijden voor het moment ook veel tussen de Randstad en Zuid-Limburg maar daar gaan ze binnenkort grotendeels weg omdat er weer getrokken materieel komt (ik bedoel hier dus die nieuwe, de IRM, ik zeg het er maar bij omdat het ook kan lijken dat ik hier Bart tegenspreek)(dat is trouwens DDM wat jij bedoelt, en die motoreenheid is een mDDM). Maar Stef, wat ik wou zeggen: het zijn die hele mooie treinen die er een beetje uitzien als de kop van een bison, zo heel futuristisch. Ik vind het een prachtontwerp, en dat is een compliment van mij voor de ontwerper, want normaal vind ik vooral oude treinen erg mooi.

Groetjes, Rene

P.S. IRM is ook dat type waar men vroeger veel last van had bijgeluiden van de thyristorsturing met zijn smoorspoelen. Als de trein dan optrok, hoorde je constant "pjoeoeoeoeoew, pjoeoeoeoeoew, pjoeoeoew". Ik vond het wel grappig klinken (net als je dacht dat hij verder ging zwijgen, kwam er dan toch nog een heel korte Pjoewtje) maar het schijnt dat mensen die veel met de trein reisden, er nogal gestoord van werden.

Reply to
Rene

Nou, kan best zijn dat er in Engeland meerdere systemen zijn, maar in elk geval zijn er ook treinen in Engeland die op 750 volt DC rijden via derde rail. Een tijd lang heeft zelfs de eurostar hierop gereden (gekropen), nu is het stuk HSL tussen Dover en London klaar en dat is wel uitgerust met 25000 V AC, zodat er daar nou ook gescheurd kan worden. Voor zover ik weet kunnen treinen ook onder 25000 V AC, zoals jij dat al opmerkte, inderdaad energie teruggeven aan de bovenleiding.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Ik wou gewoon een voorbeeld uit de sterkstroomtechniek aanhalen in het kader van "ik kan me voorstellen dat jouw sceptische reactie voortkomt uit jouw achtergrond, de sterkstroomtechniek, waar ik me kan voorstellen dat een dergelijke scheve belasting van een brug slecht zou kunnen zijn en dus niet wordt toegepast" (net zoals een draad die een paar meter langer is dan nodig, in de sterkstroom vaak weinig kwaad kan ('t is niet netjes, dat weet ik, het is maar een voorbeeld), maar in de hoogfrequenttechniek zou een slecht lopend printbaantje de werking van een apparaat volledig in de war kunnen sturen)(en ik ben ook geen hoogfrequentkenner, het is niet mijn bedoeling om nu allerlei reacties op deze opmerking uit te lokken, het gaat maar om het idee). Aangezien treinen mij erg interesseren, was dat het eerste wat in mij opkwam, zodoende! Groetjes, Rene

Reply to
Rene

In Nederland wordt gereden op in de praktijk 1850 Volt DC. In Duitsland, zwitserland en Oostenrijk op 15 kV, 16 2/3 Herz. In België en Italië op 3000 Volt DC In Frankrijk op 1500 Volt DC en 25 kV AC 50 Hz. In Engeland op 750 Volt DC 3e rail in ZuidOost Engeland en in de rest van het land op 25 kV AC 50 Hz. Men begon daar ooit met een 1500 Volt DC lijn door de Pennines, maar voor de rest van het land werd voor 25 kV gekozen. De locs werden overbodig en een aantal zesasser kwam naar NS en werd daar omgebouwd naar de dienst op NS lijnen als serie 1500. In Nederland is de 1501 bewaard. Kijk op:

Enz. Ik heb ze niet allemaal in het hoofd.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Ik denk niet dat dit snel zal gaan veranderen, ook bv de metro van Amsterdam kan gebruik maken van het bovenleidingnet van de NS.

--
CU, Rob
www.gompy.net - www.news.gompy.net