weerstand berekenen en dergelijke

de verlichting van een computerzaal telt 150 tl buizen met bij elkaar een vermogen P 120 Watt een 230 lichtgroep mag niet zwaarder belast worden dan met 16 Ampere

a. bereken weerstand R van 1 tl buis b. bereken hoeveel lichtgroepen voor deze ruimte nodig zijn

--------------------------------------------------------------- gegeven:

150 tl buizen P= 120 W (bij elkaar van 150 tl buizen) U= 230 V lichtgroep mag niet zwaarder belast zijn dan 16 Ampere

gevraagd:

R (van 1 tlbuis)= bereken hoeveel lichtgroepen voor deze ruimte nodig zijn(zie boven de vraag)

oplossing:

wie heeft de juiste oplossing

zelf heb ik het al berekend maar er was wat menings verschil tussen mij en iemand anders.

aziz

Geen zin om zelf je lesje te leren?

Hans

Reply to
JT van Es

"aziz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Als je dan eens begon met jouw antwoord met de berekeningswijze te geven.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Die 120W zal niet kloppen.

Dat zijn wel heel erg zuinige TL buizen!

--
         Venlig Hilsen

Een belangrijk mens is iemand die ervoor zorgt dat wij ons in zijn
 Click to see the full signature
Reply to
Venlig Hilsen

Je opgave klopt niet.

En verder moet je de NEN1010 er maar eens op na slaan. Even een opzetje: 8.510.207 (NEN1010-5:1996 blz 91)

In welke klas van welke school zit je??

Jantje

"aziz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
Jantje Bijdehandje

Zeldzaam. Geef me even het adres waar je die kunt kopen.

Aha, met je huiswerk bezig? En bedoel je geen 12 KILOWatt?

150 buisjes van 60 watt of zo: 150*60 = 9000 Watt Als er dan nog een stel dubbele bij zijn kom je wel aan 12 kilowatt. Lijkt overigens wel heel erg veel voor een computerzaal.

Of heb je 120 Watt per buis, een dubbele dus?

Pieter

Reply to
Pi

En als je de condensatoren eruit knip kan je lekker blind vermogen trekken.............

"aziz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
Peter Meinsma

"Peter Meinsma" schreef in bericht news:76455$421ce6a7$3e3a5629$ snipped-for-privacy@news.versatel.net...

Wat is daar het voordeel van??

Ik hoop dat je het antwoord zelf wel weet. Je hebt er zef geen voordeel aan, alleen nadeel.

Jantje

Reply to
Jantje Bijdehandje

???? Blind vermogen word niet door de meter geregistreerd, dat is de reden dat er in bedrijven en bij andere grote afnemers cosinus(phi) meter geinstalleerd worden en er batterijen met blindvermogenscompensatie geplaatst worden....

De elektriciteitsmeter in woningen word standaard al een pietsje aangepast om het blindvermogen (ongecompenseerd) van was vaatwas en bijvoorbeeld drogers "eerlijk" te laten verlopen.

"Jantje Bijdehandje" schreef in bericht = news:421d85d8$0$767$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl... :=20 : "Peter Meinsma" schreef in bericht : news:76455$421ce6a7$3e3a5629$ snipped-for-privacy@news.versatel.net... : > En als je de condensatoren eruit knip kan je lekker blind vermogen : > trekken............. : >

:=20 : Wat is daar het voordeel van?? :=20 :=20 :=20 :=20 : Ik hoop dat je het antwoord zelf wel weet. : Je hebt er zef geen voordeel aan, alleen nadeel. :=20 : Jantje :=20 :=20 :

Reply to
Peet

"Peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... ???? Blind vermogen word niet door de meter geregistreerd, dat is de reden dat er in bedrijven en bij andere grote afnemers cosinus(phi) meter geinstalleerd worden en er batterijen met blindvermogenscompensatie geplaatst worden....

De elektriciteitsmeter in woningen word standaard al een pietsje aangepast om het blindvermogen (ongecompenseerd) van was vaatwas en bijvoorbeeld drogers "eerlijk" te laten verlopen.

Dit is een onzin verhaal. De cos phi van vaatwassers en wasmachines is zo slecht nog niet. De meter wordt echt niet aangepast. Het tarief (prijs per kW.h) daarintegen wel!!

Hiermede is mijn vraag nog niet beantwoord.

Oftwel wat is het voordeel om de conensatoren uit een (gecompenseerde) TL armatuur te halen.

Jantje

"Jantje Bijdehandje" schreef in bericht news:421d85d8$0$767$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl... : : "Peter Meinsma" schreef in bericht : news:76455$421ce6a7$3e3a5629$ snipped-for-privacy@news.versatel.net... : > En als je de condensatoren eruit knip kan je lekker blind vermogen : > trekken............. : >

[...]

Naast weinig snapvermogen is begrijpend lezen je ook niet echt gegeven. Ga jij maar weer de zandbak ik broekenman.

"Jantje Bijdehandje" schreef in bericht = news:421d8c59$0$154$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl... :=20 : "Peet" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : ???? Blind vermogen word niet door de meter geregistreerd, : dat is de reden dat er in bedrijven en bij andere grote afnemers : cosinus(phi) meter geinstalleerd worden en er batterijen met : blindvermogenscompensatie geplaatst worden.... :=20 : De elektriciteitsmeter in woningen word standaard al een pietsje : aangepast om het blindvermogen (ongecompenseerd) van was : vaatwas en bijvoorbeeld drogers "eerlijk" te laten verlopen. :=20 : Dit is een onzin verhaal. De cos phi van vaatwassers en wasmachines is = zo : slecht nog niet. : De meter wordt echt niet aangepast. Het tarief (prijs per kW.h) = daarintegen : wel!! :=20 :=20 :=20 : Hiermede is mijn vraag nog niet beantwoord. :=20 : Oftwel wat is het voordeel om de conensatoren uit een (gecompenseerde) = TL : armatuur te halen. :=20 : Jantje :=20 :=20 :=20 :=20 : "Jantje Bijdehandje" schreef in bericht : news:421d85d8$0$767$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl... :: :: "Peter Meinsma" schreef in bericht :: news:76455$421ce6a7$3e3a5629$ snipped-for-privacy@news.versatel.net... :: > En als je de condensatoren eruit knip kan je lekker blind vermogen :: > trekken............. :: >

:: :: Wat is daar het voordeel van?? :: :: :: :: :: Ik hoop dat je het antwoord zelf wel weet. :: Je hebt er zef geen voordeel aan, alleen nadeel. :: :: Jantje :: :: :: :=20 :=20 :

Reply to
Peet

"Peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... Naast weinig snapvermogen is begrijpend lezen je ook niet echt gegeven. Ga jij maar weer de zandbak ik broekenman.

Jantje heeft reeds bewezen dat hij heel goed weet waar over hij praat. Nu jij nog. Dus leg eens uit waarom: :: > En als je de condensatoren eruit knip kan je lekker blind vermogen :: > trekken............. :: >

:: :: Wat is daar het voordeel van??

Hans

Reply to
JT van Es

"JT van Es" schreef in bericht news:cvl9q6$oc2$ snipped-for-privacy@sunnews.cern.ch...

Ik heb ook bewezen dat ik het wel eens bij het verkeerde eind heb, en ook dat ik het soms ook niet weet.

Maar wat het voordeel van het wegknippen van de condensatoren uit (gecompenseerde) TL Balken weet ik nog steeds niet. De nadelen wel.

Maar die zal Peet zelf ook wel weten denk ik?

Jantje

Reply to
Jantje Bijdehandje

Blind vermogen zal niet door je KWH-meter gezien worden. En een AC-motor voor in een wasmachine heeft over het algemeen een slechte cos Phi !.

Je kunt ook een aantal smoorspoelen in de fase na de KWH meter plaatsen, zal het energie bedrijf blij mee zijn.

"Jantje Bijdehandje" schreef in bericht news:421e4ee0$0$767$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

Reply to
Peter Meinsma

"Peter Meinsma" schreef in bericht news:a44e$422f6a91$3e3a5629$ snipped-for-privacy@news.versatel.net...

zal

Wat voor een voordeel heb je hier van??

Het blindvermogen wordt inderdaad niet door de kW.h meter geregistreerd, en wordt dus ook niet in rekening gebracht. Het (eigen) nadeel is dat je aan blindvermogen niets hebt. Het levert geen kracht, het levert geen warmte en het levert geen licht. Dus de investering in smoorspoelen verdiend zich nooit terug, ook al kosten ze maar een dubbeltje.

En de slechte cos phie van je wasmachine motor valt ook wel mee. (0,8??) Het blindvermogen valt in het niet bij het vermogen van het verwarmingselement.

Jantje

Reply to
Jantje Bijdehandje