Transformator aanpassen

Hallo,

ik heb een transformator uit een halogeenlamp (12V lampjes) gehaald.

Op de transfo staat:

150VA 50Hz Pri 0 - 230/240V Sec 0 - 11.3/11.8V t 120°C

Nu wil ik een DC voeding met uitgangen -25, +25, 0

de primaire laat ik zo. De secundaire bestaat uit 48 windingen gelakte koperdraad met een diameter van 2mm. Bij 150VA en 11.8V loopt dus een stroom van 12.7A. Als ik 150VA verbruik bij mijn 25V zal dus 7.9A lopen. Hoe dik moet m'n koperdraad dan nog zijn? De frequentie blijft 50Hz.

19.8 / 240 = windingen primaire / 48 => zo'n 976 windingen in de primaire.

Ik wil 25V DC => 26.5V voor de gelijkrichtersbrug => 26.5 / wortel(2) = 19 Veff AC. Klopt die redenering? Ik zou dus zo'n 19VAC hebben aan de secundaire, en dan nog eens een -19VAC natuurlijk. Ik vermoed dat ik nu zo'n 77 windingen zal moeten leggen voor elk.

Wat verdient nu de voorkeur: 2 spoelen van 77 windingen en telkens 2 draden naar buiten? of 1 spoel van 154 windingen met middenaftakking? En die middenaftakking mag ik rechtstreeks aan de aarding van onze elektrische installatie hangen?

Mag ik installatiedraad van 2.5mm² gebruiken voor deze toepassing? En waar haal je anders gelakte koperdraad?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Charles

Reply to
Charles de Smurf

"Charles de Smurf" schreef in bericht news:36QSd.18664$% snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

stroom

Als... je primair intakt laat, zoals je zegt mag je niet meer dan 150 VA uit je trafo halen. Hoe je de secundaire windingen ook maakt. Een trafo zet nooit geen frekwenties om. Dus 50 Hz erin, 50 Hz eruit. Je berekening kan kloppen, maar ook niet. Het is maar net hoe je de secundaire wikkelingen wilt belasten. Maak je echt 2 secundaire volbelaste wikkelingen , dan mag elke secundaire wikkeling maar de helft van het (150) vermogen leveren. Dus 25 Volt 75 VA ongeveer 3 Ampere! Gebruik je de twee wikkelingen nooit gelijk, maar om en om, of af en toe de ene, en af en toe de andere, dan zul je beide wikkelingen voor 150 Va moeten maken. 150 VA / 25 Volt = 6 Ampere. Je kunt ook overwege een zware en een minder zware secundaire wikkeling te maken. Vaak (niet altijd!) is je + voeding zwaarder belast dan je - voeding. Je kunt met het trafoontwerp hier al rekening mee houden. Maar totaal dus nooit meer dan 150 VA

Koperdraad dikte: ca 2 Ampere per qmm dacht ik.. Gaarne verbeteringen als ik het mis heb.

Secundair 48 Windingen geeft (bijna) 12 Volt. (De gegevens op het plaatje zijn in belaste toestand) Dus 4 windingen voor 1 Volt. Dit getal blijven onthouden. Dit heb je verder nodig voor het bepalen van het aantal windingen. Wil je dus 25 Volt, dan moet je 4 x 25 = 100 windingen maken. Niet te snel conclusies trekken, nog even doorlezen voor de details.

dan

Klopt helemaal. Maar het is allemaal op het randje. Verbaas je niet als de spanning ietsjes lager wordt. Trouwens bij een belaste trafo daalt altijd de uitgangsspanning. Hou hier dus ook rekening mee Plaats je geen stabilisatoren in het uitgangscircuit?? Dan zul je een hogere ingangsspanning moeten toevoeren.

19 x 4 = 76. Dat hadden we geleerd hierboven. Heel goed dat je er een extra doet voor het eventuele verlies.

draden

Het is afhankelijk van je toepassing. Jij wilt twee bruggelijkrichters plaatsen: Dan moet je twee afzonderlijke wikkelingen leggen. Die dus nergens aan elkaar mogen koen. Gebruik je een enkelfasige (1 diode) gelijkrichting, dan kun je volstaan met een wikkeling met middenaftakking. Als je toch zelf wikkel neem dan altijs afzonderlijke wikkelingen. De uiteinden kun je altijd met een draadje aan elkaar maken zodat je schijnbaar een wikkeling met middenaftakking overhou. Oftewel je bent vele malen flexibeler.

Na de gelijkrichting mag je het virtuele massa punt aan aarde maken. In principe is het een zwevend punt. En kan overal aan gemaakt worden. Het is technisch gezien wel mogelijk om dit aan je aarde van de elektra te hangen, maar het is volgens mij niet toegestaan.

Draad is draad. Dus dat moet ook met installatiedraad kunnen. Zwart installatiedraad is dunner, 1,5 qmm, en werkt dus ook iets makkelijker. Ik heb geen idee of je voldoende ruimte op je spoel hebt om je wikkelingen te kunnen leggen. Heb je gekeken of bv conrad

gelakt, of emailledraad verkoopt? Vroeger...... maakte ik ook zelf trafo's Ik heb nog een hele bak vol staan op zolder. Moest ik draad hebben, zocht ik net zolang in de oude trafobak tot ik zo de juiste draaddikte vond, en sloopte de trafo. Zo heb ik twee jaar terug nog een doorgebrande speelgoedtrein opnieuw kunnen repareren zonder er een cent aan uit te hoeven geven. Wel twee avonden werk.

488 windingen eerst aftellen, oude draad, en dan.. ach laat maar. Zo komt Jan Splinter door de winter ;-)

Hoe wordt je voeding belast?? Als deze nooit lang volop belast wordt kun je ook een dunnere draaddikte nemen.

heb je draad nodig, je mag komen neuzen op mijn rommelzonder. Omgeving Bennekom

Jantje

Reply to
Jantje Bijdehandje

Je kunt ook bij middenaftakking een brug zetten over de twee buitenste uiteinden en de nul wordt dan de middendraad.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

"Rene" schreef in bericht news:696c8$421c609f$54230ee9$ snipped-for-privacy@INFOPACT.NL...

afzonderlijke

Bedoel je dan 1 bruggelijkrichter?? Gaat dat goed?? Ook bij scheve belastingen van je uitgang??

Jantje

Reply to
Jantje Bijdehandje

"Jantje Bijdehandje" schreef in bericht news:421c345e$0$9063$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

Er zit nog een addertje onder her gras. Die trafo was bedoeld voor een halogeen lamp. Dat is een mooie ohmse belasting die een mooie sinusvormige stroom trekt. Ga je er een gelijkrichter met een afvlakelco aanhangen, dan is de stroom niet meer sinusvormig maar pulsvormig. Bij een gelijkblijvende gemiddelde stroom zijn die stroompieken veel hoger en wordt de trafo veel heter. De maximale gelijkstroom die je uit zo'n voeding kunt halen, zal veel kleiner zijn dan de maximale wisselstroom die voor de trafo is gespecificeerd. Een factor 0,6 bij enkelzijdige gelijkrichting als ik me goed herinner.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"Jantje Bijdehandje" schreef in bericht news:421c6298$0$9049$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

Ja.

Ook ja.

En wederom ja ;-).

Zo wordt dat nagenoeg altijd gedaan met een symmetrische voeding. Het interesseert die brug niks of bepaalde van zijn diodes nu meer of minder dan de andere worden belast. NB Jij bent een sterkstroomman en ik durf niet te zeggen of dit opgaat in bijvoorbeeld een trein die op wisselspanning rijdt (is in NL trouwens niet zo maar dat terzijde), ik kan op sterkstroomvlak een stopcontact of schakelaar aansluiten maar daar houdt mijn theoretische kennis van de echte sterkstroomtechniek op. Misschien kan het daar totaal niet (ik neem aan dat daar ook altijd met losse diodes zal worden gewerkt i.v.m. koelingsmogelijkheden) en ben jij daarom verbaasd. Maar met echt zwakstroomapparaten zoals een voeding of een audioversterker kan dit gerust en het wordt ook heel veel gedaan (sla maar eens een Elektuur open als je in de winkel bent, goede kans dat er weer zoiets in staat als ze iets hebben gemaakt dat ook een negatieve spanning nodig heeft).

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Over addertjes gesproken: Meestal jokt een fabrikant 'naar boven'. Maar in dit geval staat er op de trafo: als je d'r 150 Watt uit trekt, (lees: tegen de tijd dat de kern zo ongeveer in verzadiging raakt) staat er nog steeds 11.3 / 11.8 V op de uitgang.

Houdt er dus maar voorzichtig rekening mee, dat er in onbelaste toestand waarschijnlijk minstens een volt of 20 uit komt :-)

Moraal: leuk als huiswerk opdracht, onbruikbaar om er een voeding van te maken :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

"Rene" schreef in bericht news:e4d40$421c84fe$54230ee9$ snipped-for-privacy@INFOPACT.NL...

dan

echte

dat

gerust

in

Bedankt voor je toevoeging en uitleg. Ik ben inderdaad (alhoewel......) een sterkstroom man. Maar met treinen heb ik niets anders dan dat ik er eens voor moet wachten.....

Ik was een beetje sceptisch bij scheve belastingen, maar begrijp dus dat dat geen punt is.

Nogmaals, bedankt

Jantje

Reply to
Jantje Bijdehandje

Het zal misschien een schok voor je zijn maar de belasting (Inductie) van de kern wordt lager naar mate je een trafo meer belast.

Hans

Reply to
JT van Es

Leg eens uit ?

Bij mijn weten worden halogeen-trafo's zó ontworpen, dat de inschakelstroom door de aangesloten lampen gelimiteerd wordt doordat de kern in verzadiging raakt. (Ofwel: een milde versie van de bel-trafo)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

"Gerard Bok" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@News.Individual.NET...

de

De inductie in de kern is evenredig met de windingspanning. Als je een trafo gaat belasten wordt de primaire stroom groter en daarmee het verlies in de koperweerstand van de primaire ook. De windingspanning is de aangelegde spanning minus het koperverlies.

Hans

Reply to
JT van Es

Ik heb wat geexperimenteerd, en de praktijk bevestigt: toenmalige netspanning: 232V openlus uitgangsspanning: 11.84V spanning bij ohmse last waardoor 6A liep: 10.34V

Dat lijkt mij zeer redelijk, niet?

Reply to
Charles de Smurf

Ik zei het erbij om duidelijk te maken dat ik er geen 100kHz signaal mee zou proberen te transformeren.

Ah dat klinkt als een goede optie :-).

In dat geval zal ik ervoor proberen te zorgen dat ik er vrij gemakkelijk nog wat windingen bij kan leggen.

Er komt wat elektronica bij om de spanning gelijk te richten, af te vlakken, en een gewenste spanning in te stellen, daarvoor zou ik later kijken. De uitgangsspanning van de transfo zal in ieder geval niet zomaar op een schakeling komen te staan.

Zijn daar nadelen aan verbonden, waarom kiest men voor gelakte draad, zijn daar andere redenen voor dan een beter gebruik van de beschikbare ruimte?

Zo op het eerste denk ik van wel. Het gat in de ring heeft een diameter van

40mm.

Ik heb net gekeken, maar zie die niet zo direct. Ik zal nog eens rondvragen in de buurt.

Normaalgezien zal die niet vaak volop belast worden, ik zou de voeding willen gebruiken om wat te knutselen met elektronica. Zoals reeds gezegd wil ik na de transformator spanningsregelaars plaatsen om beide spanningen af te regelen naar wens.

Een heel vriendelijk aanbod, maar ik woon nogal ver weg, ik ben Belg en woon tegen de Franse grens.

Bedankt voor uw antwoord!

Reply to
Charles de Smurf

Behalve dan de HSL en Betuweroute, die worden 25kV 50Hz. :-)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

A handful of patience is worth more than a bushel of brains.
Reply to
Stef

"Charles de Smurf" schreef in bericht news:Cl7Td.19423$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

de

Daar is niets mis mee maar het heeft niets te maken met de inductie in de kern. Is voor jouw toepassing ook niet belangrijk. In het begin melde je al dat de spanning op gewekt werd met 48 windingen. Belast kun je dus stellen dat je windingspanning 10.34/48=0,215Volt/winding is. Voor de draaddikte kun je uitgaan 3Amp/mm^2.

Hans

Reply to
JT van Es

"Stef" schreef in bericht news:6415a$421d1c70$54f63171$ snipped-for-privacy@publishnet.news-service.com...

Klopt ja, maar die zijn er nog niet. Uiteindelijk moet heel Nederland ook op diezelfde spanning gaan rijden, maar men weet nog altijd niet hoe men het gaat aanpakken. Ik geloof dat de IRM er wel heel gemakkelijk aan aangepast kan worden. Ik neem aan dat jij dat ook al weet als je dat van de HSL/Betuweroute weet, maar misschien interesseert het een ander (m.a.w. het is niet mijn bedoeling om jou te overtroeven, zo lijkt het wel maar dat is dus niet het geval).

Groeten, Rene

Reply to
Rene

In IRM is ruimte gereserveerd voor de hoogspanningsapparatuur die nodig is om de trein op 25 kV te laten rijden.

Ongeacht welke keuze men gaat maken voor de spanning op de bovenleiding in de toekomst, het gaat altijd geld kosten. Het huidige 1500 Volt DC net (waar overigens al lang zo'n 1850 Volt op staat) zit aan de grens van de te leveren prestatie. De steeds meer vermogen vragende treindienst maakt het bijbouwen van stations waar de van het normale electriciteitsnet komen wisselspanning van 10 of 25 kV wordt omgezet in de gelijkspanning voor de bovenleiding heel erg noodzakelijk. Dat kost veel geld. Bovendien is het

1500 Volt DC systeem duur in aanleg en onderhoud omdat er 2 dikke rijdraden naast elkaar nodig zijn i.v.m. de grote stroomsterktes in de bovenleiding. Ga maar eens even naar onze oosterburen of ga in Rotterdam Zuid kijken waar de eerste 25 kV bovenleiding hangt en je ziet dat hier de draadjes enkel zijn uitgevoerd en ook veel dunner zijn. Verder zal er op een enkel traject (t.w. tussen Amsterdam en Utrecht) straks door de ICE's 200 km/h gereden gaan worden.En daarmee zit het net ook aan de grens van wat met 1500 Volt mogelijk is. De moeilijke afweging gaat nu over de vraag, houden we het zo en besteden we ons geld aan het bestaande systeem of investeren we in 25 kV en bouwen al het materieel om ? Het omslagmoment komt naderbij. Bovendien, oud materieel dat niet meer in aanmerking komt voor ombouw naar 25 kV verdwijnt de komende jaren langzaam maar zeker van het net.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

"Stef" schreef in bericht news:6415a$421d1c70$54f63171$ snipped-for-privacy@publishnet.news-service.com...

niet

En hoe hoog worden de bovenleidingen gespannen ?

--
CU, Rob
www.gompy.net - www.news.gompy.net

En hoe gaan we wisselspanning terug voeden ?

--
[...]

Net als bij de Fransozen, en de Engelsen etc. etc. want daar rijden ze al jaren op 25 kV AC 50 Hz.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens