Steeds vaker pech door stukgeraakte auto-elektronica (was: Toch maar liever een handbak....:))

"Johannes" wrote in news:4092078c$0$125$ snipped-for-privacy@reader3.nntp.hccnet.nl:

> "Willem-Jan Markerink" schreef in bericht > news:Xns94DA16B68D511wjmarkerinka1nl@130.133.1.4... >> >>

Tja....

Telegraaf/vrijdag/pag1: xxxxxxxxx Steeds vaker pech door stukgeraakte auto-elektronica

door Theo Kuijpers

AMSTERDAM, vrijdag Automobilisten staan steeds vaker door falende elektronica met pech langs de kant van de weg. Uit een steekproef onder ruim 2000 Duitse automobilisten blijkt dat het aantal pechgevallen door defecte elektronica naar 26 procent is gestegen. In 2002 was dat nog 17 procent. De problemen doen zich vooral voor bij auto´s uit de hogere segmenten, de grote middenklassers en luxe terreinwagens. Bij kleine auto´s ligt dit percentage rond de 12 procent. ´Fabrikanten te snel met noviteiten´

De ANWB, die jaarlijks zo´n 1,3 miljoen pechgevallen in behandeling krijgt, heeft nog geen concrete cijfers over de Nederlandse situatie rond pechgevallen met de elektronica. ?Wij houden dit niet specifiek bij maar autofabrikanten komen tegenwoordig in onze ogen soms wel eens wat te snel met noviteiten op de markt. Vooral in het eerste jaar openbaren de problemen zich dan en moeten er allerlei aanpassingen worden doorgevoerd. Vaak zijn het ook fouten in de software?, aldus ANWB-woordvoerder Ad Vonk. Brancheorganisatie BOVAG onderschrijft de resultaten van het Duitse onderzoek. ?Wij denken zelfs dat dit probleem straks ook bij kleinere auto´s erger wordt aangezien men daar ook steeds meer elektronica gebruikt?, meldt zegsman Mark van Dantzig. Bijna de helft van de door marktvorser 3hm Automotive ondervraagde Duitse automobilisten heeft te kampen met storingen. De meeste ergernis veroorzaken het elektrische raambedieningsmechanisme (20 procent), de centrale deurvergrendeling (19 procent), fouten in het elektronische regelsysteem (11 procent) en de startonderbreker (9 procent).

Volgende kolom Volgens Peter Plevier van Renault Nederland is het eigenlijk logisch dat er zich steeds meer problemen rond de elektronica van een auto voordoen. ?Fabrikanten gebruiken veel meer elektronica dan vroeger en de kans dat er dan iets mis gaat, neemt daardoor toe. Zo hebben wij de nodige problemen met de elektronische startsleutel van de Laguna gehad. Ik begrijp best dat mensen balen als ze al voor de derde keer zo´n nieuwe sleutel hebben moeten bestellen. Renault heeft zich dan ook tot doel gesteld om problemen met de elektronica zo gericht mogelijk aan te pakken?, aldus de Renaultwoordvoerder. Autofabrikant Mercedes-Benz, die de afgelopen tij d met veel elektronische problemen in de nieuwe E-Klasse werd geconfronteerd, liet onlangs weten dat men blijkbaar te ver is gegaan met de toepassing van elektronica in personenwagens. Problemen als spanningsverlies in het boordnet, lege accu´s en storingen met handsfree- of navigatiesystemen kwamen veelvuldig voor. Volgens DaimlerChryslerwoordvoerder Huub Dubbelman hebben zich veel toestanden rond de auto-elektronica voorgedaan: ?Deels door Mercedes-Benz zelf maar ook door onvakkundige montage door anderen van telefoon- en navigatiesystemen. Topman Jürgen Hubbert van Mercedes vertelde kortgeleden dat het met de vele elektronica misschien allemaal te snel is gegaan.?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

Overigens komt hier nog bij dat de gemiddelde levensduur van elektronisch apparatuur zo'n 10 jaar is. De tijd dat de software in de roms kan worden vastgehouden wordt meestal voor 10 jaar gegarandeerd. En geheid dat een motormanagementmodule na 10 jaar niet meer leverbaar/herprogrammeerdbaar is en daar sta je dan met een auto die mechanisch zonder problemen nog eens 10 jaar mee zou kunnen maar die elektronisch gewoon op is (want je kunt erop wachten tot het volgende elektronische defect optreed).

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

snipped-for-privacy@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote in news:4092d6c4.119892195 @news.planet.nl:

pech

elektronica

auto´s

ondervraagde

En tegen die tijd is ook te toenmalige toeleverancier over de kop/gefuseerd/opgesplitst, en met hem alle documentatie van dat onderdeel, dat ook nooit gedeeld is met de fabrikant....de perfecte black-box....;))

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns94DC947A5570wjmarkerinka1nl@130.133.1.4...

Een autokerkhof vol glimmende auto's waar de roestgarantie nog niet van is afgelopen... Tegen die tijd worden 'ouderwetse' simpele auto's zonder al die achterlijke electronica weer geld waard! Ik reed laatst een stukje met zo'n overdone moderne auto. Stomverbaasd stond ik, want de simpelste dingen blijken daar electronisch te worden geregeld. Als je start begint het al, want als je gewoon de sleutel omdraait (ja, deze hééft nog een sleutel, dat is blijkbaar ook al uit de mode aan het raken...) gebeurt er niets: blijkt dat je het contact aan moet zetten en dan een paar seconden moet wachten tot de regelelectronica zich heeft ingesteld en dan pas kun je starten. Het lijkt wel een ouderwetse diesel, met het verschil dat dit wachten bij deze auto elke keer weer moet... Als je aan de regelaars van de luchttoevoer draait, blijken die niet mechanisch te werken maar potentiometers te zijn: je hoort dat er een electronische regelaar met een stappenmotortje aan het werk gaat, als je daaraan draait. Als je een lege accu hebt, ben je helemaal gesjochten, want hij kan niet zo maar even met starthulp weer aan de gang worden geholpen. Het mág zelfs niet eens, geloof ik, want daar schijnt de electronica niet tegen te kunnen... Ik zag laatste een prachtige Audi te koop staan. Leek me een heel mooie auto, tot ik van een kennis die een Audi rijdt, op welke slinkse manier de electronica in zo'n ding in elkaar gestoken is: de oprechte doe-het-zelvert 'ken' daar niet eens zelf b.v. een autoradio inbouwen, want dan gaat alles op tilt... Leve de vooruitgang:(

R.

Reply to
A. Reemstra

achterlijke

te

deze

raken...)

paar

zo

doe-het-zelvert

En we staan nog maar aan het begin. Wat denk je van de moderne elektronische remmen, die er aan zitten te komen. Prachtige systemen trouwens. MVG Gerard

Reply to
Gerardus

"Gerardus" schreef in bericht news:c6voih$s4o$ snipped-for-privacy@news5.tilbu.nb.home.nl...

is

electronisch

dan

verschil

de

alles

elektronische

Nog even en we gaan fly-by-wire, helemaal met losse handen...

R.

Reply to
A. Reemstra

Dat wordt niets, die draaien onder windows. :-( U wil remmen, weet U dat zeker? Druk op de clacson voor nee, geef lichtsein voor ok.

--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .-
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack

Is er alleen nog niet omdat dat volgens de wet niet mag.

--
Mvg,
Marten

Zolang het werkt :-}

--
Mvg,
Marten

Maar goed ook. Als Renault met dit systeem komt en er gebeurt hetzelfde mee als bij de key cards en andere elektronica dan.......................

Groeten,

Paul

Reply to
Paul

"A. Reemstra" wrote in news:409354a9$0$563$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Zelfs Toyota heeft het lef gehad om dat in de luxere uitvoeringen Land Cruiser in te bouwen....1x verzuipen in de rivier en je kunt dat hele systeem wegkieperen, zeker op lange termijn....terwijl er met kabelbediening nix aan de hand zou zijn (hooguit kabels inspuiten)....en de simpele uitvoeringen hebben dat dan ook nog steeds, wijselijk.

Men hoeft in het geheel geen Windhoos besturingssysteem te implementeren om elke montage van een concurrerend onderdeel onmogelijk te maken....;))

--
[...]

"A. Reemstra" wrote in news:40936e6d$0$576$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Kun je al lang krijgen, de kleine/utility series Unimog....stuurconsole kan met 1 handgreep van links naar rechts verplaatst worden. (was ooit het antwoord op iemands stelling dat het wettelijk nog niet mogelijk was om stuur/rem volledig electronisch te maken, maar wellicht is dat nog afhankelijk van voertuig-categorie (edoch zijn dat geen 16km/h vehikels))

--

Marten Hoffmann wrote in news: snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

In een Unimog mag het al lang....

--
[...]

Net als de remmen. Er moet wettelijk nog een noodrem (handrem) zijn. MVG Gerard

Reply to
Gerardus