monitor doet het maar een paar seconden

We hebben hier een raar probleem met een lcd monitor. Na een paar seconden valt het beeld weg. Dit doet hij ook in het bios menu. Vreemd. Iemand suggesties?

pvdh

Als je een lamp op het scherm richt, zie je dan nog wel (heel donker) het beeld dat ie zou moeten weergeven?

Reply to
Dombo

Dombo wrote in news:4aab5d6e$0$28146$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl:

OK ga ik proberen. De monitor staat niet hier, dus ik kan niet nu kijken.

Reply to
pvdh

"pvdh" schreef in bericht news:h8fncd$t86$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Maar je schrijft toch...We hebben hier een raar probleem met een lcd monitor. Dus hier in niet hier.

Reply to
Henk van den Hof

Henk van den Hof:

Lettern*ker :-)

Floor

Reply to
Floor

"Henk van den Hof" wrote in news:4aac1e78$0$1653$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl:

:)) Ja je hebt helemaal gelijk, de monitor is niet van mij en staat niet hier. Maar het probleem ligt wel hier want wij mogen het oplossen. Maar goed, gisteravond wat verder 'geexperimenteerd'. Monitor geeft wel beeld als je met een sterke lamp van dichtbij er op schijnt. Het zit hem dus in de verlichting. Ook hebben we geprobeerd of het probleem ook optreedt als we het menu voor de monitorinstellingen openen. Ook dan een paar seconden slechts beeld.

Mijn conclusies: lampen zijn ok. Computer is het probleem ook niet. Er zit een probleem in de elektronica van de monitor. Nu hebben we daar geen verstand van dus lijkt een nieuwe kopen de beste optie (het is een oudje).

Groet,

pvdh

"pvdh" schreef in bericht news:h8i8db$1tf7$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Als de ccfl buis wat ouder wordt gaat deze meer stroom trekken. De ccfl driver zal de buis uitschakelen als de grens bereikt wordt. Dus of een nieuwe ccfl buis of de gehele monitor vervangen...

SFC

Reply to
SFC

"Floor" schreef in bericht news:2D0rm.103319$ snipped-for-privacy@newsfe08.ams...

Er zijn nou eenmaal mensen die usenet op verschillende computers gebruiken op diverse locatie's, te denken valt aan 1. thuis 2. werk 3. vakantie 4. mobiel (trein, vliegtuig)

Eh? Welk fenomeen mag daar wel aan ten grondslag liggen?

Zie pagina 11 van dit document:

Dombo

Na het lezen van diverse reakties en bevindingen kan ik concluderen dat hoogst waarschijnlijk de backlite converter (of buis) het probleem is

Reply to
(on)wijs man

Dank voor de link. Ik lees daar echter iets anders dan jij en SFC kennelijk doen.

- Zoals in dat stuk staat neemt tegen end-of-life de hoeveelheid kwikdamp en argon in de buis af. Maar het gevolg daarvan is dat er minder ioniseerbaar gas is en dat de buisstroom dus *afneemt*. Anders gezegd: de buis trekt dus juist *minder* stroom.

- Maar nu komt de voeding in actie. De buisstroom wordt gemeten en de voeding gaat de vermindering compenseren door meer stroom door de buis te sturen. Dan is er nog maar weinig veranderd, want je zit weer op de oorspronkelijke buisstroom.

- De voeding gaat echter *over-reageren*, om de teruggang in de lichtopbrengst te compenseren. Dat gebeurt door de stroom nog verder te verhogen, tot boven de oorspronkelijke buisstroom.

- Door die nu echt hogere buisstroom wordt de stroomdichtheid bij de elektroden nog verder verhoogd, wat de buis nog weer sneller doet slijten.

"SFC" schreef in bericht news:4aacc0a9$0$1642$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl...

Of de inverter....backlite inverterprintjes zijn ook los te koop. Via eBay USA heb je die binnen een week thuis. Als de CCT(1 of meerdere afhankelijk van de grootte van het scherm) defekt raakt geeft ie meestal al weinig licht. Wegens het ontbreken van de gloeidraad is het een vrij stevig onderdeel en raakt het zelden defekt door hardhandig gebruik. Elke inverter print heeft ook een partnr. dat maakt het weer makkelijker de juiste te vinden. Deze langgerekte print bevind zich onderin het beeldscherm.

Dan heb je niet goed doorgelezen, het is ook maar een kleine passage, ik meen op pagina 15 zelf.

Ik denk het toch wel.

Op pag. 15 staat er niets over. Op pag. 11 wel, maar dat is typisch zo'n extreem-kort-door-de-bocht passage. Vandaar mijn commentaar. Hoe groot denk je dat de stroom is in een buis waarin helemaal geen ioniseerbaar gas (meer) zit?

Bij herlezing kom ik met de betreffende passage (die afhankelijk van je telling op pagina 11 of 15 staat) ergens halverweg jouw interpretatie. Doordat er een te groot verschil tussen gemiddelde stroom en effectieve stroom ontstaat, probeert de inverter bij te regelen en gaat dan in beveiliging.

Mooi: een half begin is het goede werk. :-)

Ware het niet dat er op basis van de voorliggende paragraaf in elk geval door mij niet meer conclusies getrokken kunnen worden.

"pvdh" schreef in bericht news:h8i8db$1tf7$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Als je geen verstand van elektronica hebt en dus waarschijnlijk ook geen soldeerbout dan houdt het snel op. Als je wel iemand in de buurt hebt met verstand van elektronica én een soldeerbout zou je nog eens een blik in de voeding van de monitor kunnen werpen (vaak is de voeding als hij in de monitor is geintegreerd ook gelijk voorzien van de inverter voor de verlichting) om op zoek te gaan naar één of meer "bolle" elco's en deze vervangen door dezelfde waarde maar evt. een hogere werkingstemperatuur.

Mijn ervaring met de 5 monitoren die ik tot nu toe heb gerepareerd met een vergelijkbare klacht is dat 4 van de 5 het nog steeds doen met 1 of 2 nieuwe elco's en dat één beter niet met zijn scherm op het missende boutje had kunnen liggen. Bij die monitor zat koolstof rondom het eind van één van de buisjes wat doorsloeg door de hoge spanning waardoor de inverter uitschakelde.

Voor voorbeelden voor het herkennen van bolle elco's:

of zoek met google afbeeldingen op "bolle elco".

Grtz, Ben

Reply to
Ben

"Ben" schreef in bericht news:4aad40e9$0$789$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Niet om een inverter te wisselen, die zit met printconnector vast.