Status schakelaars aan/uit monitoren - Page 4

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

"Flibsy"  schreef in bericht

petrus bitbyter:

Dat wordt interessant.

Hm... Mijn eerste kaku-ontvanger is een dimmer.. Het 'beacon' had ik
/achter/ de die dimmer gedacht, dus hij zou onafhankelijk moeten zijn van
de voedingssterkte.

Bij mij bijvoorbeeld.

Of dat een tag ontworpen wordt om het ontstabiele en vuile lichtnet te
werken?

Ja. Wat bedoel je met instellen, de uit te zenden info, de golflengte?

Ik begreep dat de golflengte daarvoor belangrijk is. Kaku-communicatie zit
op 433mhz, dat zou over 30m goed werken.

Nou... Het idee was dat je de schakeldraad daarvoor misbruikt.

Ik vrees dat dat een uitgangspunt van me zou zijn.

.. Lijkt me niet onbelangrijk.

Yep. Het idee is dan 1 centrale ontvanger, die rf ontvangt en uitzendt op
wifi.

Nounou, dat vind ik wat kort door de bocht dan weer. Apparaatjes die rf op
wifi beschikbaar stellen zijn er al denk ik, en bijbehorende apps ook, dus
dat is niet nieuw.
De dingen die je noemt mbt de voeding klinken heel realistisch voor een
leek als ik, in hoeverre daar oplossingen voor zijn is voer voor de echte
hobby.elektronica bewoners.
Wel interessant allemaal.

(Een tag met permanente eigen voeding, maar die pas gaat zenden als hij dmv
magnetische straling opvangt dat de schakeldraad stroom krijgt kan dat
ook?)

--
Flibsy

***

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Hier is geen touw aan vast te knopen. Het lijkt er op dat je een niet
erg compatible newsprogramma gebruikt.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

"O. Udeman"  schreef in bericht

[...]

Enerzijds plaatst jouw nieuwslezer geen > teken voor elke regel van het
bericht waarop jij reageert, anderzijds snap jouw nieuwslezer het
scheidingsteken voor de signature (2 streepjes + spatie) niet.

Het effect hiervan is dat op een normale newsreader jouw reactie
identiek eruit ziet als het oorspronkelijke bericht (i.p.v. een reactie
op het bericht) waarbij enkel een heel verhaal wordt toegevoegd aan de
oorspronkelijke signature (die sommige newsreaders anders wordt
weergegeven, in mijn geval licht grijze tekst op witte achtergrond).
Omdat een fatsoenlijke newsreader bij het reageren op een bericht de
signature van het vorige bericht verwijderd, gaat jouw bericht verloren
tenzij je allerlei kunstgrepen uithaalt (zoals ik nu heb moeten doen).

M.a.w. jouw nieuwslezer maakt er een behoorlijke puinhoop van door zo
ongeveer elke usenet conventie aan z'n laars te lappen. Dus daarom het
vriendelijke verzoek om je aan de usenet etiquette te houden.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

[..]

+1

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Jouw newsreader snapt de bedoeling van twee verbindingsstreepjes achter
elkaar niet.. :-)

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

En als je nou eens gewoon zo'n klik-aan-klik-uit retour
laat werken? Je krijgt dan op het moment van zenden
gelijk een bevestiging van ontvangst. Niet ideaal, maar
het is IEts.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Ja, maar dan zit je meteen weer aan een dure Kaku zender vast.

Er schoot me iets anders te binnen.

Het gaat erom dat de aan/uit status wilt weten, vanaf een positie dat je
dat niet zelf kunt waarnemen.

Dat kun je ook afleiden aan de toename of afname in het totale
stroomverbruik. Als iets aan staat en je schakelt het uit neemt het
verbruik af, als het al uitstond gebeurt er niks. Als iets uit staat en
je schakelt het aan neemt het verbruik toe, als het al aanstaat gebeurt
er niks.
Maar dat werkt uitsluitend als de schakelaar het doet, en als de lamp
het doet.

Als je wilt weten of een schakelaar uberhaupt effect heeft, zet je hem
uit en vervolgens weer aan, of andersom. In ieder geval de tweede
handeling moet het verbruik beinvloeden.

Zo kun je de status van willekeurig welk punt in huis ook afleiden van
de centrale meter, en die moet dus op aanvraag het verbruik gaan
vertellen aan wie het weten wil.

Een slimme toepassing kan met die informatie vrijwel alles te weten komen.

Natuurlijk is het totaal niet waterdicht. Als de statusmeting samenvalt
met een andere oorzaak van veranderd verbruik is-ie onjuist. Maar dat
kun je met herhalingen een beetje te lijf gaan. Als je bijvoorbeeld uit
aan uit aan uit doet en het verbruik volgt na de 1e uit alle
schakelingen, heb je al meer zekerheid.

Verder, als je niet alleen lampen maar ook andere apparatuur wilt meten,
kun je bepaalde apparatuur niet zomaar uit/aan zetten. Dus daar kun je
alleen maar iets te weten komen door hem op de gewenste stand te zetten,
dan kom je hooguit te weten of die stand nog niet had.

Voor een simpele woonhuistoepassing is het mogelijk toepasbaar, en
kastjes die dingen vanaf de centrale meter doorseinen.. die zijn er al
dacht ik!

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Een goede KAKU kost in Hongkong nog geen tientje.
Als je aan de ontvanger een wisselrelais hangt,
en die uitgang aan de 2e zender, kan je continue
uitlezen. Je moet die 2e zender dan wel voeden
via een trafo, daar kan dan ook het relais op.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Oh nee, het relais kan daar niet op.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Lijkt mij een mooie haalbare manier, ik ga het uitproberen.

--
  Wie alles begrijpt, die alles vergeeft...
  ____________________

Ga vooral door met al je wilde en onhaalbare idee-en!
De meeste technische ontwikkelingen zijn ervoor gemaakt om het leven te
veraangenamen, jij bent met het tegenovergestelde bezig.
Waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan, nietwaar?

Ik (en niet ik alleen) amuseer me kostelijk en geheel kosteloos.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Fantaseer gerust verder. Het begrijpend lezen heeft je Pa er bij jou niet
ingekregen.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Ocharm, heb ik nu iemand beledigd?
Je begon op 22-06-2014 om 23:39 uur deze thread met
Hoe denk je dan al die onzinnige ideeen te kunnen verwezenlijken als je geen
flauw idee hebt waarover het gaat en er evenmin geld voor over hebt om
iemand in te huren die het wel weet?
Maar vooruit, laat ons nog maar eens lachen :-)
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Wederom toon je dat je pa het begrijpend lezen er bij jou niet in heeft
weten te stampen.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Sorry Flibsy, met je eigen voorbeelden geef je aan dat dit niet gaat
werken. Meet eens met een schrijvende vermogensmeter het vermogen van
een computer of TV, dit fluctueert!  Zo zijn er meer apparaten waarvan
het opgenomen vermogen sterk varieert met de tijd. Dan ga jij niet
zien of er een kleine verbruiker bij komt, of van het net af gaat.

Je kunt van gebruikers niet verwachten dat ze diverse keren aan/uit
moeten doen om nog steeds met onzekerheid te weten wat de stand van de
schakleaar was/is.

--
Wim
PA3DJS

Voeg daar aan toe: koelkast, vriezer, CV, wasmachine, vaatwasser,
elektrische oven...etc. en dan wordt toch wel verdomt lastig om uit te
vogelen dat een lampje van een paar watt in- of uitgeschakeld wordt,
laat staan welke...

Blijft de vraag: waarom?

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Ja, dat bedacht ik ook, maar met welke frequentie? Voor zo'n
aan/uit/aan/uit meting heb je hooguit 2 seconden stabiliteit nodig.

In die categorie ook nog wasdroger, inductieplaat..

Maar deze apparaten fluctueren dacht ik niet continu, dwz na een wijziging
is het verbruik weer een tijd stabiel. Bovendien zitten ze meestal op eigen
stroomgroepen, dus als je dan per stroomgroep meet haal je die invloed
goeddeels weg.

Wimpie zei ook nog dat je het de gebruiker niet aan kan doen dat uit/aan
schakelen te herhalen.
Maar dat is geen probleem, want het is niet de gebruiker die dat moet doen,
maar de app op de smartphone/tablet/pc.

Dat laatste weet je, want dat is het lampje wat je checkt.

En natuurlijk hebben jullie gelijk mbt de zwakte van de methodiek, zeker
omdat het idd om minimaal verbruik gaat.

Als je een actie uitvoert is feedback heel gewoon. Als je een toets op je
pc indrukt wil je het effect zien op het scherm, en/of de klik horen. Als
je een betaling instuurt naar de bank wil je een bericht zien dat het is
aangekomen.

Als je in de slaapkamer boven zeker wilt stellen dat alle lichten uit zijn,
en daarvoor je app zegt dat alles uit moet, wil je bevestigd hebben dat
alles uit IS.

Nog sterker geldt dat uiteraard als je buitenshuis bent.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Ga eens echt meten aan en PC waarop je aan het werk bent, het gaat je
tegenvallen. Het fluctueert echt sterk met de tijd. De werkbelasting
voor de divers stroomvretende chips (CPU, grafische chip) is
behoorlijk dynamisch.

Daarbij komt ook dat veel apparatuur niet direct het vermogen opneemt
na schakelen. Dit gaat zeker op voor dingen die vanuit standby komen.
Je hebt ook te maken met variabele netspanning ten gevolge van
verbruikers buiten jouw huis.

Als je het per stroomgroep wilt doen, heb je ook per groep een eigen
energie/vermogensmeter nodig, met voldoende snelle update rate, en
natuurlijk communicatie naar de centrale informatievergaareenheid.

Als je zoiets serieus wilt toepassen, zul je behoorlijk wat
(voor)onderzoek moeten doen, op verchillende locaties.

Je hebt dan ook een interface nodig vanaf de centrale
informatievergaareenheid die een kaku zender emuleert. Als het je lukt
om strakke communicatie te krijgen (dus met stabiele latency), is de
kans groter (of minder klein) dat zo'n aan/uit concept gaat werken, en
door een gebruiker geaccepteerd wordt.

Beter is om via de app alleen de gewenste schakelactie door te geven,
en de daadwerkelijke intelligentie (het herhaaldelijk aan/uit doen)
thuis te hebben zitten, dan heb je het latency probleem opgelost.

Als dit voor een eenmalig thuisprojectje is om vanuit een andere
locatie dingen te kunnen schakelen, gaat zo'n ontwikkeling toch echt
geld/tijd kosten. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat wat jij wilt
reeds te koop is, tenzij er indirect toch een commercieel belang is...

Wim
PA3DJS