Status schakelaars aan/uit monitoren - Page 2

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Rob en ik doelen op bijvoorbeeld dit:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/electrical/lvd/index_en.htm

Jouw verhaal speelt pas als een product op de markt gebracht is. Waar
Rob en ik het over hebben is het traject voordat het op de markt is.
In mijn ogen ietwat vreemd dat dit nieuw voor jou is.

--
Wim
PA3DJS

Dan hebben we het over de machinerichtlijnen en CE.....en daar gaat het NIET
over (zie boven!!)

--
Kabouter Plof

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Het ging WEL over CE.  Dat jij dat niet snapt is jammer voor jou.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Lees deze draad nogeens goed door. Het gaat om een bepaald idee dat
wellicht kan leiden tot een product. Je bent als
bedrijf/fabrikant/importeur verplicht om veilige producten op de markt
te brengen. Voor veel producten valt dit onder CE-markering, en daar
gaat het hier juist wel om.

Het is helder dat dingen stuk gaan. Maar als het gebeurt moet de boel
wel veilig blijven, en daar moet je als productonwerper rekening mee
houden. Doe je dit niet, dan kom je echt van een koude kermis thuis

We hebben het nogmaals niet over het testen van bijvoorbeeld
gereedschap, maar gewoon over de typekeuring van een product voordat
jij of ik het ook maar op de markt gezien hebben.

Je gaat mij toch niet vertellen dat jij ieder jaar de VSA's uit
armaturen schroeft om deze te testen?

--
Wim
PA3DJS

Jij mag het onzin noemen, maar om PLOF (in technische of juridische
zin) te voorkomen, moet je als fabrikant in kunnen staan voor de
veiligheid van je product, en dat kunnen aantonen indien daar om
gevraagd wordt.

Een van de manieren is door middel van een geharmoniseerde
standaard(en). Veel bedrijven doen dit, zoals eerder aangehaald, via
een derde partij.  Naast veiligheid heb je ook te maken met EMC en
bijv. WEEE, ROHS.

zin van ARBO om gebreken door gebruik op te sporen, en dat is iets
heel anders. Dat zou je als keurmeester moeten weten.

--
Wim
PA3DJS

Daarom geeft de fabrikant (fabrieks) garantie omdat de controle een moment
opname is.
Het apparaat kan veilig en gekeurd de fabriek verlaten, maar voor het bij de
consument is zit daar nog een heel traject tussen.
Ook daarom kan het zijn dat bv nieuwe auto's pas na een jaar terug geroepen
worden omdat men dan pas achter een eventuele fout komt.
Geen enkele producent kan garanderen dat iets 100% voor een x-aantal jaren
veilig blijft werken.

--
Kabouter Plof

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Maar wel kan hij (laten) testen of het meteen al onveilig is of zeer
waarschijnlijk binnen korte tijd onveilig zal worden.  En daar ging het
over.  Dat jij er door je vakblindheid een andere kant mee oprent dat
kan de rest van de groep niet helpen.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Jij mag mij een apparaat leveren waarvan je zeker bent dat het 1 jaar (!)
probleemloos werkt.
Daarbij denk ik aan een mooie waterdichte aan/uit schakelkit voor in de
tuin.
Gaat het binnen een jaar stuk, dan lever je mij gratis 10 gelijkwaardige
apparaten....OK ?
Blijft het apparaat heel, dan krijg jij er 10 van mij.
Leuke weddenschap die je ongeveer 500 euro kan gaan oplever, ik zou zeggen
doen !

--
Kabouter Plof

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Hou toch op met dat gekakel...

Ja daar sta je dan zeker naast, tuinkabouter!

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Tjonge wat laat jij je kennen.
Kan je simpel 500 euro verdienen met je beweringen en dan wuif je het weg.
Sta je nu opeens niet meer achter je standpunten of is je zakgeld niet
toereikend ?

--
Kabouter Plof

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Je zegt zelf weinig verstand van elektronica en RFID te hebben. Dan
kun je grofweg twee dingen doen: zelf de kennis verwerven om erachter
te komen dat het met standaard passive RFID niet gaat lukken, of het
antwoord van anderen vertrouwen.

Ik snap dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten, maar
dat lukt niet altijd.

Je zult de RFID tag moeten vertellen of er stroom loopt (waar leg je
de drempel?), en je moet hem ook nog betrouwbaar kunnen uitlezen. Als
je het over > 1 m hebt, wordt het UHF (868 MHz en hoger).

Het magnetisch veld rondom een 50 Hz stroomdraad is niet voldoende om
het gedrag van 13.56 of 868 MHz RFID zodanig te beinvloeden, dat je
dit op afstand kunt detecteren. Je komt dan terecht in een costum
oplossing, zeer waarschijnlijk batterij- of netgevoed.

Ik denk dus dat er zeker mogelijkheden zijn met UHF RFID om op meters
afstand de status van iets uit te lezen, maar dit lukt niet met
standaard UHF tags zoals je die tegenkomt op allerhande spullen.  Een
combinatie van standaard tags met elektronica daaromheen is wel
mogelijk, alleen vraag ik mij af of het dan nog een commercieel
aantrekkelijk product wordt.

--
Wim
PA3DJS

Ik dacht meer aan de actieve variant, omdat die geen scanner nodig heeft
voor zijn voeding.

Het antwoord van O.udeman was erg vaag. Er bleek niet uit of ik duidelijk
genoeg had aangegeven wat ik zoek, het was een bot, ongemotiveerd 'kan
niet'. Zo ging jij ervan uit dat ik het over 'passief' had.

Dat hoeft niet als het een actieve is die de schakeldraad zelf als
voedingsbron gebruikt. Als de tag wakker is, moet ie zenden.

Ik heb het over >1m. Hoe bezwaarlijk is dat?
Hoe zit dat dan trouwens met het klikaanklikuit systeem, want dat
zendt/leest uit op 433 MHz, en heeft een bereik van 30m stelt men.

Hm. Als ik dat lees hanteer jij specifieke RFID frequenties?

Het product zou ik dan toch beschrijven als een tag, die zijn voeding
ontleent aan een 230V stroomdraad, en die als hij voeding krijgt een
identificatie uitzendt met een bereik van bv 30m, en een ontvanger die de
uitgezonden identificaties opvangt en doorsluist naar een
pc/smartphone/tablet o.d.

Bedankt voor je toelichting!

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Mijn antwoord was, is en blijft toch het enig juiste op jouw vraagstelling.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

En dat antwoord was, is en blijft bot en ongemotiveerd.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

De adviezen die je hier worden gegeven zijn goed bedoeld en worden je
gratis en voor niks gegeven. Dat jij er de ballen niet van snapt kun je
een ander niet verwijten.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Een bot en ongemotiveerd 'kan niet' is geen advies, en 'ga googelen' is dat
ook niet.
Verder vroeg ik je vriendelijk je 'kan niet' toe te lichten, (met daarbij
nog wat achtergrondinformatie). Dat jij dat om welke reden dan ook verdomt
kun je mij niet verwijten.

De reactie van Wimpie is een stuk waardevoller. Naast de specifieke
informatie die hij geeft, laat hij ook zien dat hij mijn beschrijving iets
anders lijkt op te vatten dan ik bedoeld had.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

OP, laat het rusten. In nieuwsgroepen word je als OP niet geacht om
negatief/opbouwend commentaar te gaan geven op de wijze waarop sommige
mensen reageren op jouw vraag. Positieve feedback en bedankjes zijn
natuurlijk wel welkom ;-)

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren
Positieve feedback en bedankjes zijn natuurlijk wel welkom ;-)

De vraag is wat mij betreft nog niet beantwoord.

Het is me nog steeds niet duidelijk of en waarom een klein zendertje, dat
zijn voeding niet uit een batterij maar uit netspanning haalt, en niets
anders doet dan zijn eigen id op x MHz uitzenden, gek, onbetaalbaar of
onmaakbaar zou zijn.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Dat zou misschien lukken met zo'n aan/uit met
een voedingstrafo en dan continue laten zenden
tot de stroom eraf gaat natuurlijk.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Dat was ook het idee :)

--
Flibsy

Site Timeline