Voeding bromt terwijl PC uit staat

Hallo,

Ik kan mijn PC op twee manieren uitzett:n:

1) op de 'harde' manier, met een schakelaar achterop de voeding (220 wordt echt afgeschakeld 2) op een 'softe' manier, door op een knop voorop te drukken of m.b.v. 'Shut down computer' (Windows). Er blijft dan op bepaalde plekken spanning staan op het mobo.

Bij optie 2 blijft er na uitschakelen sinds kort een irritant brommend/fluitend geluid uit de voeding komen (ventilator draait dan overigens niet meer). Is hier wat aan te doen (naast manier 1) natuurlijk)?

Reply to
Ano

"Ano" schreef in bericht news:400fc8b7$0$316$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

'Shut

Dan zal je die voeding open moeten maken en met een slang aan het oor af moeten tasten, waar dat geluid vandaan komt.

Reply to
Kees Bijsluiters

wordt

staan

Heb ik gedaan en het gezoem lijkt te komen uit een van de 2 kleinere trafo's die naast de hoofdtrafo zitten. Ik heb de contactpunten op de print even doorgesoldeerd, maar dat heeft geen effect. En wat nu? Graag een reactie, b.v.d.

Reply to
Ano

trafo's

en naast die trafo zit ook nog een zoemende keramische condensator (10 nF ,1 kV).

Reply to
Ano

Met je oor zal 't moeilijk gaan. De beste manier is met een schroevendraaier eens een klein beetje kracht uitoefenen op de spoeltjes die in de schakeling zitten (let op dat je geen sluiting maakt of zelf ineens onder spanning komt te staan!!!!!). Dit kun je dus alleen testen met een openliggende ingeschakelde voeding. Als je de trillende spoel die dus het gepiep veroorzaakt gevonden hebt kun je deze inspuiten met speciale spray (ik weet de naam van dat spul niet meer) hiervoor zodat de windingen niet meer kunnen trillen. Ik heb ooit eens in deze newsgroup gelezen dat goedkope haarlak het zelfde effect heeft (de poster vertelde dat ze bij een elektrinica zaak dat systeem al jaren met succes toepaste).

Opmerking, zelfs na uitzetten van je pc staat er nog een behoorlijke spanning op je voeding (300 volt!!!!). Opletten dus en weten wat je doet!!

(dit doet me er aan denken dat ik na een jaar mijn voeding ook nog eens op dezelfde manier onder handen moet nemen).

Reply to
Ivo Vermeulen

wordt

staan

Houdt tijdens het testen wel de voeding aangesloten aan de computeronderdelen. Een geschakelde voeding moet namelijk altijd belast worden.

Adriaan.

Reply to
Adriaan Aarts

"Ano" schreef in bericht news:401021f7$0$318$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

trafo's

Je hebt dus de oorzaak gevonden. Het is ook altijd een trafo met voor het oog losse windingen. Deze trafo kun je er nu beter even uit solderen en rondom even met dunne bisonkit bewerken. Als alles goed droog is en hard is geworden, de trafo er weer in. Vastsolderen en ziedaar, de storing is over. Echter ik vind het niet verstandig om de voeding met de pc uit te schakelen. Het allerbeste is met één schakelaar alles na gebruik stroomloos te maken. Want die pc-voedingen kunnen nog al eens in brand vliegen terwijl je niet thuis bent. Eén los zittend kontakt en de lont is er al in. Het Nutsbedrijf-Westland weet hierover mee te praten. Zij hebben nog niet zo lang geleden de narigheid ondervonden.

Reply to
Kees Bijsluiters

m.b.v.

af

is

over.

schakelen.

Iedereen bedankt! Het werkt weer geruisloos als van ouds.

Reply to
Ano

Da's heel mooi maar hoe heb je dat nu precies gedaan? Trafo doorgesoldeerd of in de bisonkit gezet of haarlak of wat? Of was het nou toch die condensator die de brom veroorzaakte? Alvast bedankt voor de moeite, heb ook nog ergens een brommende voeding liggen...;)

Reply to
Mr.BS