Status schakelaars aan/uit monitoren - Page 5

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Ik geloof je op je woord.

Klopt. Ik weet niet wat die dingen van de energieleveranciers precies
doen op dat gebied.

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik ben dat verbruikmeetidee al vergeten. Wie verzint zoiets nou?

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat wat jij wilt reeds te koop

Ach, ik /wil/ niet specifiek dit of dat. Ik probeer me een beeld te
vormen van hoe ik mijn net begonnen draadloze schakelsysteem kan
uitbreiden. Ik heb nu 1 ontvanger (dimmer) in de wcd, met op diezelfde
wcd de zender gemonteerd. Dus we gebruiken het eigenlijk als
traditionele dimmer/schakelaar. Die zender is trouwens tweevoudig, 1
doet nu niks, maar die heb ik op de groei gekocht (de schakelaar bedient
2 lampen die we mogelijk in de toekomst afzonderlijk willen bedienen.
Dat scheelde qua prijs weinig met de enkelvoudige). Bediening met onze
smartphones zou heel praktisch zijn, als universele handzender die je
altijd bij je hebt, maar dat vereist een relatief prijzige zender unit
erbij.

Die terugkoppeling wil ik wel graag, maar die zit niet in het huidige
kaku-aanbod. Wat zou ik voor kaku-ding moeten kunnen kopen om dat te
krijgen dacht ik. Verder niet. Heb ik als ideetje bij kaku gedropt, en
vervolgens dan hier, als vraag of zoiets aanvullends uberhaupt te koop is.
Maar ik blijf consument, met een streng bewaakte portemonnee. Ik ben een
koper, geen maker of verkoper.

Hee, Bughunter. Bedenk ik net. Ik heb dus een kaku zender over, vlak bij
de ontvanger, en er zit al een batterij in. Als ik nog een ontvanger
koop zou ik die opstelling van jou kunnen uitproberen, onder begeleiding
van iemand die iets meer van elektronica afweet ;)

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Nee, heb je niks aan, de zenders zitten aan elkaar.
Die 2e zender moet gestuurd worden door de ontvanger
dus je zou het alleen als experiment kunnen doen.
Een zinnig gebruik is niet mogelijk. Maar, zoals ik
al eerder meldde, je koopt in Hongkong een KAKU voor
minder dan een 10-tje.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Bij een lichtschakelaar is die bevestiging er ook; schakel het licht in
en het licht gaat branden, schakel het licht uit en het wordt weer
donker. Een erg simpel, goedkoop en betrouwbaar systeem met directe
feedback. Waarom heb je dan nog een app nodig die op een uiterst
complexe (en onbetrouwbare) wijze probeert te bepalen of het licht aan
of uit staat terwijl je dat ook gewoon kan zien?

Als je de slaapkamer uitloopt doe je het licht uit, waarom moet een app
jou dan nog vertellen dat je het licht uit moet doen? Klinkt als een
buitengewoon omslachtige oplossing die jou niets verteld wat je al niet
weet.

Huh? Waarom zou ik buitenhuis willen weten hoe de lichtschakelaars
staan? Dikke kans dat ze hetzelfde staan zoals ik ze heb achtergelaten
(uit dus), en als nog iemand thuis is dan is er een goede reden waarom
er een aantal aan staan.

Misschien ben ik een beetje simpel of zo, maar dit klinkt als een (nog
niet gevonden) oplossing die opzoek is naar een probleem.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Misschien is het wel gewoon de sport....

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Zeg schat. Het licht beneden is nog aan geloof ik. Ga jij even...

Hoezo, ga jij even? Pak je iPhone maar.

O ja. [..] Heb ik het nou goed gedaan? Ga jij even...

Complex? Nee hoor, het beschreven algoritme voor die app is niet zo
moeilijk. Het verbruikmeetsysteem is onbetrouwbaar, maar het was ook
maar een ideetje, dat inmiddels hard onderuit is gehaald. Vind ik prima.
Er zijn betere ideeen gemeld inmiddels.

Ik bedoelde: Je vertelt aan je app dat ie alles uit moet doen. In het
hele huis. In de kelder. Op zolder, de WC's. En dat gaat die app dan
doen, inclusief een check of alles ook uit is, en dan meldt ie: Alles is
nu uit. Dat is fijn, dan kan je rustig gaan slapen in je energiezuinige
huis :)

Bijvoorbeeld. Je bent op vakantie, en je wilt de indruk geven dat er
iemand thuis is. Je speelt met de lampjes. Je zet een stofzuiger aan. Je
doet een luik naar beneden. Je zet je tuinsproeier aan. En naderhand zet
je ze weer uit. Allemaal vanuit weetikveelwaar, met je smartphone.

Leuk als je dan kunt zien of je instructies ook uitgevoerd worden.

Tsja.

--
Flibsy.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Licht uit zetten als de laatste de kamer verlaat lijkt mij toch niet zo
moeilijk.

Zo ingewikkeld is een lichtschakelaar niet, zet 'm uit en en als het
donker wordt heb je het dus goed gedaan.

Het zou mij niet verbazen als die spielerei meer energie kost dan het
bespaart. Maar als je echt zeker wilt zijn dat alles uit kan je
natuurlijk ook de hoofdschakelaar omgooien, ben je ook meteen van alle
sluipverbruikers af en kan je met een "energiezuinig" geweten gaan slapen.

Als ik op vakantie ben dan heb ik weinig behoefte aan om thuis met
lampjes te spelen (anders was ik wel thuis gebleven). Nog even afgezien
dat op de plaatsen waar ik op vakantie ga lang niet overal internet is,
heb ik daar al ruim 20 jaar een simpele oplossing voor; een
tijdschakelaar, werkt altijd ook als ik op vakantie eventjes niet aan de
verlichting thuis gedacht heb (wat i.v.m. tijdsverschil goed mogelijk is).

Nog leuker is als je daar helemaal niet druk over hoeft te maken.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Tijdklokken schakelen op vaste tijden. Als je de boel
kan regelen via een app is dat best handig. Even het
weer thuis checken en dan evt. de tuin sproeien. Even
kijken naar de temperatuur en de airco of verwarming
aan doen. Ik weet zeker dat dat binnenkort tot de
normale akties behoort. Nu al betaalbaar, binnenkort
zit het standaard op allerlei gebruiksapparaten.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Hangt van de tijdklok af, de tijdklokken die heb kan je iets van 14
programma's in zetten, eventueel met random tijd.

Als niemand thuis is waarom zou je dan de airco of verwarming aan doen?
Nog even afgezien van dat al zolang als ik mij kan herinneren de
verwarming gewoon uit zichzelf aangaat als de temperatuur onder de
ingestelde waarde daalt.

Ik heb niks tegen apps, ik heb er zat op mijn telefoon staan, en ik ben
er heilig van overtuigd dat er toepassingen komen waar jij of ik nog
helemaal niet aan gedacht hebben. Maar het bovenstaande klinkt als een
stap terug; dingen die tegenwoordig automatisch kunnen en vaak ook gaan
moeten binnenkort handmatig met de app gedaan worden? De toegevoegde
waarde om dingen buitenhuis te kunnen regelen waar je enkel iets aan
hebt als je thuis bent (licht, verwarming...etc) ontgaat mij.

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Het gaat dan ook voornamelijk over de controle
die je hebt. De schakelunit en de app kosten
straks weinig meer, niet veel meer dan een
programmeerbare tijdklok. Het lijkt mij een
prettig idee dat je alles kan controleren, ook
camera's behoren tot de mogelijkheden. Af en
toe de temperatuur omhoog brengen tegen
schimmel kan ook automatisch, maar waarom zou
je als je alles kan controleren?

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Dat is wel het kernwoord in deze discussie geloof ik!

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Buiten dat, wordt er totaal geen rekening gehouden met de
storingsgevoeligheid van al die extra toevoegingen.

Ik las iets over het aan zetten van de stofzuiger(!)
Wat, als nu net de kaku van die stofzuiger het begeeft terwijl je in
Thailand met de knopjes zit te spelen? Na 3 uur stofzuigen raakt het
apparaat oververhit en vliegt in brand.
De verzekeringsmaatschappij ook weer blij want die hoeft niet uit te keren
bij nalatigheid wat het onbeheerd urenlang laten draaien van een stofzuiger
toch zeker is.
Minder ernstig, maar ook vervelend omdat het kosten met zich meebrengt, is
als de internetverbinding uitvalt terwijl je net overal in huis de lampen
hebt aangestoken. Je futurologische huis is nu onbereikbaar dus de lampen
blijven branden totdat je na de vakantie weer thuiskomt.

Nog een leuke is als kwaadwillende hackers je systeem binnendringen.
"Met al die toeters en bellen in dat huis zal er wel wat te halen zijn", en
ze halen gratis en voor niks je waardevolle spullen weg.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Alles kan kapot. Toen de mobiele telefoon in zwang
kwam, waren er ook veel bedenkingen. Je zou natuurlijk
een backupsysteem kunnen opzetten, maar de vraag is of
dat de moeite waard is. Verder zet je de stofzuiger
niet aan, wat heeft dat voor nut? Maar het is wel een
goed idee om rekening te houden met storing, hoewel ik
nog nooit een internetstoring van weken heb meegemaakt.
En als internet het weer doet, gaat de modem vanzelf
configureren.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

<citaat Flibsy 2-7-2014  1:56>

Komt de internetverbinding ook terug als het modem of je pc stuk is?
Of als de kabel onderbroken is die naar je huis loopt?
Weet je zeker dat alles weer opstart als er een stroomonderbrekeing is
geweest bij de elektriciteitsvoorziening?

Daar sla je de spijker op de kop.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Dat zei men van internet en computers ook.
Nogmaals: alles kan stuk, maar dan zou je
ook niet meer in de auto moeten stappen.
De internetverbinding komt terug na een
stroomstoring. Stroom- of internetstoring
komt hier zeer zelden voor. Daar ga je
gewoon niet van uit. Bovendien kan je van
accu-backup gebruik maken. Maar dat is
alleen voor zwartkijkers.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Dat dacht men ook bij de bankencrisis....
Hier, een Nederlandse stad van meer dan 100.000 inwoners, valt toch een keer
of vier per jaar de stroom uit. En elektronische systemen komen lang niet
altijd even netjes terug online.

Ik ben geen zwartkijker maar een realist met de nodige ervaring met
elektronica die ergens in "the middle of nowere" onbemensd staat te zijn.
Het aantal alarmmeldingen dat er "iets" met de elektronica of het pand aan
de hand is, is veel meer dan jij je blijkbaar kan voorstellen.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Je moest eens weten hoeveel servers er onbemand
draaien. Je kan altijd een backupsysteem installeren,
dan is de kans op storing helemaal klein. En anders..
installeer je niks en laat je je huis leeghalen. Dat
is ook een optie. En de bankencrisis is iets heel
anders dan storing. Ik heb een ouderwets alarmsysteem,
maar mijn volgende gaat via internet. Gemak dient de
mens.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

<knip>

Dat weet ik maar al te goed.

Waarom denk je dat er backupsystemen zijn bedacht? Omdat alles zo
betrouwbaar werkt?

Een betere optie is om te vragen of je buren op je huis willen letten.

Van de banken dacht men dat die nooit zouden kunnen omvallen.

Techniek laat je op de meest ongewenste ogenblikken in de steek.
En daar laat ik het maar bij.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Nee, omdat er mensen zijn die overal spoken
zien.

Die zouden dan speciaal daarvoor thuis moeten
blijven. Mijn buren gaan al om 6 uur de deur
uit. Dus dat is maar zelden mogelijk. En stel
je voor dat een buurtje een hartaanval krijgt.

Ja, maar het heeft er niets mee te maken.

Kan altijd, maar daar kan je niet van uit
gaan. Wat ik belangrijk vind is dat een
systeem waarmee je je hele huis kan
uitrusten met camera's, bewegingsmelders
en contacten bij ramen en deuren, te
bedienen met je smartphone, nu al zeer
betaalbaar wordt, en spoedig de markt
zal veroveren. Ik ben me nu aan het
orienteren, en er is al veel op de markt,
dus de concurrentie zal de prijzen
drukken.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Vooruit, nog eentje:

Ik heb 45 jaar lang een goede boterham verdiend aan al die spoken en "nooit
falende apparaten".
Over spoken zien gesproken....

Jawel, met onbegrensd en blind vertrouwen.

Goed voor de Chinese economie, kunnen ze nog meer onbetrouwbare prullaria op
de markt brengen.

Veel succes ermee.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Nogmaals: daar kan je niet van uit gaan,
maar als je zo bent is het moeilijk om te
veranderen. Misschien een gesprek met een
psycholoog?

Had je niet door dat dat een reflectie was? :-)

Dan kan je ook een vergelijking maken
met het monster van Loch Ness. Nogmaals,
als je zo wantrouwend bent, monteer je
toch een dubbel systeem?

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar
de tegenwoordige Chinese spullen zijn gewoon
goed te noemen. Je moet dan niet voor een
dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

--
Bye, BugHunter.
-

Site Timeline