Re: KPN TV & EPG harddiskrecorder gaan samen?

Cillit Bang wrote:

> [...]

knip veel uitleg

> Wat je maar comfortabel noemt. Al dat gelazer is voor mij een goede > reden om gewoon bij de kabel te blijven en Digitenne en Satelliet lekker > links te laten liggen.

Waarom zou je dan ook Digitenne of digitale satelliet tv willen opnemen met een HDD recorder waarin een analoge (kabel)tuner zit? Verkoop je 'ouderwetse' HDD recorder met analoge tuner gewoon. En van het geld dat je jarenlang bespaart als je de kabel opzegt kan je een mooie satelliet ontvanger kopen met ingebouwde HDD... (wel afhankelijk van welk zenderpakket je vereist) En een KPN-Digitenne ontvanger met ingebouwde HDD recorder kan je nog veel eerder terug verdiend hebben.

En daarnaast, zijn er volgens mij nog nauwelijks fijne HDD recorders met digitale kabel tuners op de markt. Bij bijvoorbeeld UPC kabel is het zelfs nog niet eens mogelijk digitale ontvangst digitaal op te slaan. Voor satelliet is er dus wel keuze uit vele ontvangers met ingebouwde HDD. En daarmee kan je programma's bijna zo ongeveer in 'broadcast-kwaliteit' opslaan.

Ik ben verder benieuwd wat er aan hardware komt voor IP TV van KPN

m1z

(nl.media.satelliet en nl.hobby.elektronica toegevoegd)

Reply to
m1z

Grappig altijd weer dat de Digitenne/Satelliet fans altijd maar met hun zogenaamde besparing komen. Blijkbaar hebben zij maar 1 ontvangpunt in huis. Ga echter eens uitrekenen als je 4 of 5 ontvangpunten hebt!

Zodra je meerdere decoders hebt dan worden al die (zogenaamd) superieure systemen gigantisch duur! Met een anloge kabel kan ik net zoveel ontvangpunten voeden als ik wil en allemaal voor dezelfde prijs van tussen de 12 en 14 euro/maand.

Kortom, de terugverdientijd ligt meestal in jaren gemeten en dat is voor dit soort technieken die constant veranderen een veel te lange tijdsduur.

--
Bart (voor authenticiteit zie de headers m.n. x-trace & User-agent)
Reply to

met

Zoals ik al zei, het hangt ervanaf welk zenderpakket je vereeist en waar en hoe je woont. De kabel kan soms inderdaad voordeel bieden, dat hoor je mij niet ontkennen.

Het is echter allemaal dus heel afhankelijk van persoonlijke situaties en van de specifieke wensen. Ook speelt 'Triple Play' steeds meer een rol. (kortingen bij telefonie, internet en radio/tv bijdezelfde provider)

Als ik het goed heb zijn de abonnementsprijzen bij etherontvangst momenteel relatief het goedkoopst, even op een rijtje:

Nederland 1, 2 en 3 (en veel regionale omroepen): gratis analoog. Nederland 2 en TV Utrecht ook gratis digitaal.

Voor de overige populaire kanalen: (Tot nu toe alleen in de Randstad, eind dit jaar zou het landelijk moeten gaan worden)

1 DVB-T smartcard voor 1 ontvangstpunt via Digitenne kost 8,95 per maand. Voor KPN telefoon abonnees kost dit 7,95 per maand. 3 DVB-T smartcards voor 2 ontvangstpunten via Digitenne kost 11,95 per maand. Voor KPN telefoon abonnees 7,95 per maand. 3 DVB-T smartcards voor 3 ontvangstpunten via Digitenne kost 14,95 per maand. Voor KPN telefoon abonnees 7,95 per maand. 4 DVB-T smartcards voor 4 ontvangstpunten via Digitenne kost 23,90. Voor KPN telefoon abonnees 15,90 per maand. 5 DVB-T smartcards voor 5 ontvangstpunten via Digitenne kost 26,90. Voor KPN telefoon abonnees 15,90 per maand. 6 DVB-T smartcards voor 6 ontvangstpunten via Digitenne kost 29,90. Voor KPN telefoon abonnees 15,90 per maand.

(correct me if i'm wrong)

Er moet toch meestal niet op al die punten opgenomen kunnen worden op HDD? En wat is 'duur'? Voor 39,95 heb je al een KPN-Digitenne ontvanger ( de eerste gratis zelfs) en prijzen van FTA satelliet ontvangers komen ook al in die buurt.

Daarnaast is de kabel aan het digitaliseren en dus heb je voor digitale televisie per ontvangstpunt sowiso een digitale doos nodig.

Bepaalde kabelnetten kosten al tegen de 20 duro per maand... Dit maakt dus ook weer verschil per lokatie.

Valt wel mee hooor, DVB-S (digitale televisie via satelliet) is er alweer vele jaren en zal nog wel veel jaren blijven. Veel mensen die jaren terug de kabel heben opgezegd, hebben geld verdiend t.o.v. kabelkijkers. Ik ken mensen die kijken met eigen antenne op zolder (onder de pannen dus) Nederland 1, 2 3, regionale omroep en met goede condities meer regionale omroepen en zelfs Belgie. Daarnaast via satellietschoteltje gratis BVN TV, L1, BBC 1, 2, 3, 4, ITV 1, 2, 3, 4, Travel Channel, Playboy One, CNN, Euronews, Eurosport, Extreme Sports, Reality TV enz enz.... En alle duitse omroepen en nog meer buitendlandse kanalen. En die hebben dus van hun leven nog nooit 1 cent abonnementsgeld betaald voor radio of televisie!

Bovendien: kabel, satelliet of ether ontvangst sluit elkaar niet uit. Je kan in een huishouden ook bijvoorbeeld satelliet en kabel ontvangst gecombineerd en naast mekaar gebruiken, zoals wij doen.

m1z

Reply to
m1z

Elk ontvangstpunt heeft een decoder nodig ongeacht waar je dat punt voor gebruikt. Dus bij (bijv) 5 punten zit je al ver boven de 200 euro aan decoders. En dan praat ik nog niet eens over de ellende van dubbele afstandsbedieningen.

Het zal nog zeer vele jaren gaan duren voordat er geen analoog signaal meer is. Als dit al ooit zal worden afgeschaft. Tegen die tijd is Digitenne/Satellietapparatuur allemaal verouderd.

Ik ken er geen die boven de 15 euro vraagt voor tot pakweg 30 zenders.

Natuurlijk, nog meer apparaten op elkaar, nog meer afstandsbedieningen. Echt allemaal heel erg comfortabel (niet dus).

Digitaal wordt pas inteessant als er 1 standaard is en de tuners in de ontvangstapparatuur zonder verdere externe apparaten toekan. Tot die tijd mag iedereen doen wat hij wil maar is het wel geld over de balk gooien.

-- Bart (voor authenticiteit zie de headers m.n. x-trace & User-agent)

Reply to
Bart

Dat verdien je binnen een jaar terug. Zeker als je de investering in een antenneversterker nog niet hebt gedaan.

Dubbele afstandsbediening? Een beetje intelligente TV schakelt direct over naar de decoder als deze signaal geeft (feature op de scart plug). De afstandsbediening van de TV heb je niet meer nodig.

Dan hebben we allemaal TV via IP.

UPC? Hier in Almere is UPC al eens teruggefloten toen ze tegen de 20 euro wilden hebben voor het standaardpakket.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Twee afstandsbedieningen kan vervelend zijn ja. Kan ook kwestie van wennen zijn, of gewoon 1 multifunctionele afstandsbediening nemen voor meerdere apparaten.

Overigens, als je alleen maar digitale tv kijkt via satelliet of ether of kabel, kan dit prima met 1 afstandbediening van de digitale ontvanger. De afstandsbediening van het tv-toestel heb je niet meer nodig als het goed is. Bijvoorbeeld harder en zachter zetten kan met een afstandsbediening van een goede digitale ontvanger ook.

De analoge basis pakketen op kabelnetten van multinationals als UPC zullen binnen afzienbaretijd zoveel als wettelijk mogelijk 'uitgekleed' gaan worden om bandbreedte vrij te maken voor digitale tv voorspel ik. Alleen de 'must-carry' kanalen (publieke omroepen) en wellicht nog enkele commerciele kanalen die daarvoor extra betalen aan de kabelexploitant zullen analoog blijven denk ik.

Vast wel. Alleen al vanwege de commerciele belangen zal het afgeschaft worden zodra het wettelijk mag. Analoog wordt relatief veel te duur voor providers.

Je zou ook kunnen zeggen dat analoge apparatuur nu al enorm verouderd is... maar het ligt er maar net aan wat voor eisen je stelt dus.

Ik wel... UPC bijvoorbeeld.

Per ruimte een ander systeem kan ook, dus bijvoorbeeld satellietontvangst in de woonkamer, kabelontvangst op andere (kinder)kamers en KPN-Digitenne op de slaapkamer bijvoorbeeld.

Er is een standaard: DVB (DVB-S dus voor satelliet, DVB-T voor ether en DVB-C voor de kabel)

Digitaal is vele jaren heel erg interessant vanwege het grotere kanalen aanbod, en de betere geluids- en beeldkwaliteit van veel zenders (vooral via satelliet). Als je eenmaal de superieure beeldkwaliteit van bijvoorbeeld de BBC kanalen op satelliet hebt bekeken, kijk je BBC meestal liever niet meer analoog!

Dat is heel persoonlijk dus, iedereen heeft andere wensen, iedere situatie is anders. En een analoog kabelabonnement kan net zo goed ook geld over de balk gooien zijn in bepaalde gevallen.

Het allergoedkoopste is dus Ned 1, 2 en 3 (en eventueel regionale omroep) via de ether en als uitbreiding verder alleen maar FTA satelliet ontvangst. Nooit abonnementskosten. ( Ideaal voor digenen die de RTLlen en SBSsen en Talpa's kunnen missen als kiespijn)

m1z

Reply to
m1z

Hoe kom je er bij?

O nee??? Kijk jij nooit teletekst? Nooit behoefte om kleurenc/ontrast/helderheid aan te passen? Wil je afspelers (recorders enzo) weggooien?

TV-IP kun je de eerstkomende 10 tot 20 jaar vergeten althans wat betreft algemeen en breed gebruik!

Kretelogie! Ik ken geen enkele gemeente waar kabel meer dan 15 euro vraagt!

(Almere: UPC teruggefloten???? Kom nou, daar heeft juist de gemeente de allersmerigste deal gemaakt en wel geheel vrijwillig)

--
Bart (voor authenticiteit zie de headers m.n. x-trace & User-agent)
Reply to
Bart

zijn,

Tuurlijk, alles went, zelfs een vent.

apparaten.

Tuurlijk, gooi er maar weer 100 euro (voor een fatsoenlijk exemplaar) tegen aan.

Inderdaad, als je ..... alleen maar .....

Blijft minstens 10 jaar (als geen dikke 20) bestaan!

Moet je dan wel concreet kunnen maken! Dus kom op met al die gemeenten waar je meer dan 20 euro moet betalen!

Natuurlijk, alles kan. Wordt het wel alsmaar duurder en duurder. Bij kabel heb je dat niet.

Dat heet dus 3 verschillende systemen en dus geen standaard! (zie ook je voorgaande opmerking inzake overal verschillende systemen)

Superieure kwaliteit? Laat me toch niet lachen! Op de gemiddelde TV zie je tijdens een programma geen spetter verschil!

Kiespijn? Ach gut, gaan we intellectueel doen?

-- Bart (voor authenticiteit zie de headers m.n. x-trace & User-agent)

Reply to
Bart

Teletext kijk ik met de AB van mijn satelliet tuner. Kleuren aanpassen doe ik maar 1 keer, bij de aanschaf van de TV zelf. Afspelers, recorders ????? Mijn tuner heeft een harddisk die 4 programma's simultaan kan opnemen. Nee, die vieze VHS opnames hoef ik niet meer.

In 1 ding heb je wel gelijk, de tv moet ik aan zetten met de AB van de tv zelf, dus toch nog 1 handeling extra.

--
Gr. Ruud
http://www.nl-netwerken.com

----- Original Message ----- From: "Bart" Newsgroups: nl.media.tv,nl.media.satelliet,nl.hobby.elektronica Sent: Sunday, April 23, 2006 12:01 AM Subject: Re: Kabel, ether en/of satelliet (Re: KPN TV & EPG harddiskrecorder gaan samen?)

hier in de achterhoek zijn genoeg gemeentes waar je voor dat ......upc al17,50 betaald voor nog geen 30 zenders daar bovenop de kosten voor upc digitaal reken maar uit

Dan mag je gelukkig zijn want de meeste upc klanten klagen steen en been over de slechte kwaliteit van het signaal dit is bij satelliet niet het geval dus daar is een merkbaar verschil want bij satelliet lopen geen 2 zenders door elkaar Dit is al jaren zo bij kabelabbonees

Reply to
jd

Ik heb diverse universele ondingen geprobeerd maar toevallig pas een geweldige universele afstandsbediening gekocht bij de Zeeman (of all places!) die me erg goed bevalt. Kosten: 2,99 duro...

Ik bedoelde dus als je kabel Of satelliet Of ether ontvangst hebt, heb je per TV toestel maar 1 afstandsbediening nodig als het goed is.

Meer dan 20,- heb ik niet gezegd, maar het zou mij dit niets verbazen als dat ook voorkomt. En zelfs met 20 euro per maand kan de kabel in bepaalde gevallen best prima zijn. Nogmaals: het hangt helemaal van de situatie mogelijkheden en wensen af. Ik ben echt niet 'anti kabel', anders had ik zelf geen kabelaansluiting meer. Ik probeer slechts wat vooroordelen over de alternatieve ontvangstmogelijkheden weg te nemen. En ik tracht de voor en nadelen van elk systeem neutraal te beoordelen.

Hier schetste ik natuurlijk een luxe situatie, waar geld niet zo telt. En per ruimte zijn er ook weer andere TV wensen. Het ging mij hier even om de technische mogelijkheden. Alhoewel, een extra KPN TV abonnementje kan best heel goedkoop wezen als je deze met nog 2 andere mensen deelt: 2,65 duro per maand per smartcard.

De kabel wordt niet duurder? En is de afgelopen jaren over het algemeen niet duurder geworden? Zonder de bemoeienis van gemeenten was het waarschijnlijk zelfs nog veel duurder geweest nu...

Ja uiteraard verschillen de systemen technisch gezien, want met een schotel kan je uiteraard geen kabel tv ontvangen en omgekeerd. Maar het begrip 'standarisering' zie ik toch net als iets anders. Maar deze discussie over de definitie van die woorden is verder eigenlijk ook niet zo van belang, het gaat uiteindelijk om de programma's die men wil kunnen zien en wat de mogelijkheden allemaal zijn daarvoor..

Heb je wel eens BBC gekeken via satelliet? Ik kijk digitale satelliet ook op een klassiek tv toestel van pakweg 25 jaar oud, en dan nog ziet BBC er stukken beter uit dan via de (analoge) kabel kan ik je verzekeren. Daarnaast, op enkele kabelnetten wordt bijvoorbeeld BBC zelfs nog met afgekapt beeld doorgegegeven

4:3 ipv het hele breedbeeld. Dus mist er een deel van het uitgezonden beeld (of je nou op een 4:3 of een breedbeeld tv kijkt). Bij satellietontvangst bepaal je zoiets zelf.

Overigens kan de kwaliteit van de kabel natuurlijk enorm verschillen, niet alleen per plaats maar zelfs per huis en zelfs per kanaal/frequentie.

??? Vanwaar ineens deze onvriendelijke toon?

Anyway, het is toch ook allemaal een beleving die verschilt per individu. Als je niet betere kwaliteit kent, dan mis je het niet zo snel. En de een stoort zch aan storingen, sneeuw, of onscherp beeld, de ander niet. Bij mij zelf is dit zelfs afhankelijk van mijn stemming.

m1z

Reply to
m1z

"Bart" schreef in bericht news:1he7zga.1cowiaoa7p4l0N% snipped-for-privacy@versatel.nl.invalid...

Hier in Geleen is het toch 15,47 euro. Het is maar 47 cent, maar toch méér dan 15 euro :-)))

Ik heb het uiteraard over een "normaal" pakket. Temeer daar de digitale toevoeging gewoon geld weggooien is. Maar zelfs met digitaal zit je nog steeds onder de 20 euro!

Kijk op de site van (bijv) UPC, daar zie je alle tarieven. Meeste zit rond rond de 12 euro.

Dat is het obligate gezever van mensen met Satelliet. Hebben ooit eens kabel gehad en denken dat de ontwikkeling stilstaat. Kabel is weersongevoelig, iets wat je absoluut niet van Digitenne en Satelliet kunt zeggen! Om over brommers maar te zwijgen.

Door elkaar lopende zenders? Ik denk eerder dat jij een storing had in je TV!

--
Bart (voor authenticiteit zie de headers m.n. x-trace & User-agent)
Reply to
Bart

Ik ook en dus stoor ik me aan mensen die van het ene systeem alleen de voordelen zien en het andere alleen de nadelen.

Daarom blijf ik er bij dat digitaal pas interessant wordt als het (a) standaard in de TV/recorder ingebouwd zit en (b) voor alle vormen hetzelfde gebruikt kan worden.

Nog handiger zou zijn als er een betaalbare GAI (zoals vroeger voor blok huizen toegepast) welke de signalen oppikt omzet zodat je pas bij elk toestel zonder toevoeging van hardware je zender kunt bepalen.

--
Bart (voor authenticiteit zie de headers m.n. x-trace & User-agent)
Reply to
Bart

Voor 5 punten heb je een antenneversterker nodig wil je op alle ontvangers ruisvrij beeld hebben.

Teletekst zit bij mij op de decoder. Helderheid, volume, etc stel je 1 keer in. Voor andere bronnen druk je op een knopje op de TV. Daar ben je toch al in de buurt.

Met de huidige stand van ADSL kun je al 3 mpeg4 stromen tegelijk binnenhalen. Voor mijn situatie zou dat al voldoende zijn (3 TV's).

Kijk maar eens op goed

bij de tarieven. Er staat 15,83 voor het analoge pakket. Digitaal kost nog eens ruim 2 euro extra.

Uiteraardt. Lokaal bestuur is alleen bezig hoger op in de partij te komen. Precies de reden waarom ik UPC al ruim een jaar geleden eruit heb geknikkerd.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Het signaal op de kabel komt ook van de satelliet. Tijdens onweer en sneeuwbuien is dat goed te merken. Kabel is een gedistribueerde versie van satelliet TV.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Als aanstichter van deze ellenlange thread zal ik proberen uit te leggen waarom ik de apparatuur heb die ik heb.

Vooropgesteld dit: wij zijn "comfortkijkers", dat wil zeggen dat we het leuk vindt om tv te kijken, maar het is voor ons geen halszaak. Verder zijn we "amusementskijkers", waarmee ik bedoel dat we vooral kijken naar series als 'CSI', 'Doctor Who', 'Flikken', 'Dalziel&Pascoe'; documentaires als 'The lost world of Friese-Green', 'A digital picture of Britain' en (wederhelft) allerlei realityseries met zieke kinderen; en shows als 'Have I got news for you', 'Wie is.. de mol', en 'De Pappenheimers'. Af en toe kijken we een film, en sport kijken we maar mondjesmaat, voetbal al helemaal nauwelijks.

De keuze voor mijn opstelling is gebaseerd op deze overwegingen, in deze volgorde: (a) Beschikbaarheid van het distributiekanaal; (b) Samenstelling van het zenderpakket; (c) Technische kwaliteit; (d) Ervaringen van anderen; (e) Kosten. En ja, de kosten staan voor ons hier op de laatste plaats.

(a) DVB-T en IP-TV zijn waar ik woon niet beschikbaar. Wel bereikbaar zijn: analoge kabel; DVB-C; analoge satelliet; DVB-S.

Voor satellietontvangst geldt in mijn situatie dat ik in de satelliet-schaduw van een hoog gebouw woon, op een hoog. Dat wil zeggen dat een schotel op het balkon geen (goede) ontvangst oplevert. De enige plaats voor de schotel zou zijn op het dak van mijn appartementencomplex (vijf verdiepingen, dan kom je net boven het hoge buurgebouw uit volgens de installateur). Dan moet ik met de eigenaar en de bewoners boven mij in de slag over plaatsing en bekabeling.

Kabel van Essent komt bij mij "uit de muur", al jaren analoog en sinds enige tijd ook digitaal.

(b) Satelliet biedt onmiskenbaar het grootste aanbod. Uit het lijstje programma's aan het begin kun je opmaken dat er regelmatig naar BBC en VRT gekeken wordt. VRT was tot voor kort geen onderdeel van Canaldigitaal, en voor de BBC moet je hier in het oosten van het land een groter model schotel hebben. Het analoge sat-aanbod is kleiner (en wordt ook steeds kleiner). Analoge kabel biedt een beperkt, maar adequaat pakket -- we hebben het er jarenlang prima mee gedaan. Digitale kabel biedt hetzelfde basispakket voor dezelfde prijs, of een ruim groter pakket tegen meerprijs. Dit extra aanbod heeft grote overlap met (maar is kleiner dan) het satellietaanbod.

(c) Technische kwaliteit. Ondanks opmerkingen van anderen in deze thread dat ze het verschil tussen analoog en digitaal vaak niet zien, zie ik het wel degelijk. Ik heb een breedbeeld CRT televisie van de laatste generatie, en het via een RGB scart aangeleverde digitale (ruisloze) beeld is in het algemeen gewoon beter dan het antennesignaal. Op een LCD of plasma zou het verschil merkwaardig genoeg wel eens minder goed te zien kunnen zijn, vanwege het werkelijk abominabele upsamplen van het PAL signaal op deze schermen. Verder zijn de BBCs digitaal wel in breedbeeld beschikbaar maar analoog niet.

(d) Ik ben bij het aanschaffen van een en ander bij diverse mensen (familie en collega's) op bezoek geweest die al een keuze hadden gemaakt voor een van de systemen. De allerbeste combinatie die ik heb gezien was een grote satellietschotel in de tuin, digitale ontvanger en een 32" CRT televisie. Een subjectief oordeel, maar het zijn mijn ogen en ik moet er naar kijken.

(e) Satelliet is het goedkoopst, als je de aanloopkosten van aanschaf en plaatsing uitsmeert over 3 of 5 jaar. Je komt dan op (voor een kwalitatief acceptabele set) op zo'n 70 - 100 euro per jaar. Het abonnement (Canaldigitaal met VRT) is 150 euro per jaar. Kabel is minder duur aan aanloopkosten (uitgesmeerd 0 -analoog- tot 40 euro per jaar), maar de abonnementskosten zijn hoger (200 tot 300 euro per jaar).

Schuif (a) tot en met (e) in elkaar, en in onze situatie is digitale kabel de minst slechte keuze.

En nu waar het allemaal om begon: kun je DVB signaal opnemen met een harddiskrecorder. Ja, mits (eenmalig) de boel goed aangesloten en ingesteld wordt is dat zeer simpel.

Mijn Samsung DVT-C STB is via RGB scart aangesloten op een Panasonic DVD/HDD recorder en vanaf daar verder via RGB scart naar een Panasonic

28" CRT tv. Tussen haakjes: Als er een twin tuner kabelbox met HDD beschikbaar zou zijn geweest, had ik daarvoor gekozen, maar die is er (nog) niet voor de NL kabelmarkt. Als nu de HDD recorder en de TV goed zijn ingeregeld (als gezegd, eenmalig en het was in mijn geval een uurtje uitzoekerij), is het opnemen vanaf de kabelbox drie stappen 1 Kies in de EPG van de kabelbox het programma dat je wilt opnemen en druk TIMER 2 Zet de kabelbox stand by 3 Druk op de afstandbediening van de HDD recorder op EXT LINK

Klaar. De kabelbox gaat aan op het juiste tijdstip, en de HDD recorder begint het signaal op te nemen. De kabelbox gaat weer uit op het juiste tijdstip en de HDD recorder stopt de opname.

Het grote nadeel is dat je niet tegelijkertijd digitaal kunt opnemen en digitaal iets anders kijken (geen twin tuner). Het ander nadeel, voor de puristen, is dat je een aantal malen analoog-digitaal-conversie en terug pleegt. Maar het kwaliteitsverlies is bij het gebruik van fatsoenlijke bekabeling door het gebruik van RGB verbindingen absoluut acceptabel -- zeker in vergelijking met mijn vorige situatie: analoge kabel en een VHS videorecorder.

Bijkomend: beelden van DVDs zijn vanwege de RGB aansluiting ook perfect.

Alles is ook nog eens via RF (antenne) kabel aangesloten, dus als het nodig is kan er analoog signaal gekeken worden als er digitaal wordt opgenomen of omgekeerd. Als de kabelmaatschappij uiteindelijk het analoge signaal de nek omdraait verdwijnt die mogelijkheid, maar ik verwacht tegen die tijd twin-tuner STBs...

Dit zijn de overwegingen die ik gemaakt heb bij mijn keuze. Ik denk dat ik zo voor de komende vijf jaar wel voorzien ben.

Ik dank u voor uw aandacht.

-- Cillit

Reply to
Cillit Bang

In het Noorden vraagt Essent kabelcom overal 15,20 Euro.

Da's dus wat meer dan een enkele gemeente, want Essent bedient vrijwel het gehele noorden.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Essent Kabelcom:

Abonnementskosten TV Basis*** De tarieven van het standaard kabelabonnement verschillen per woonplaats Provincie Gemeente Tarief Groningen, Drenthe, Friesland en Overijssel Alle gemeenten* ? 15,20

Hoezo niet meer dan 15 Euro ?

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Kabel weersongevoelig ?

Wat dacht je hoe kabelmaatschappijen hun signalen uit de lucht plukken? Van Satelliet. Beetje sneeuw of onweer met harde regen en hier vallen vrijwel alle satellietzenders op de kabel uit. En worden de signalen terrestriaal opgepikt (Duitsland in het Noorden, België, Engeland en onze eigen Ned 1,2,3) dan verdwijnen bij hogedrukgebieden de zenders in storingen vanwege de zgn. "verweg" ontvangst. BBC 1 en 2 vallen dan meestal op zwart, De Belgen vertonen strepen, door de Nederlanders zitten van Denen en Zweden etc. etc., net als in de good old "harkie op het dak" days.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens