Re: analoog op camping

> Nu vraag ik me dus af, als je een analoog schotelantennetje hebt, ik bedoel > dan zo'n dingetje wat veel kampeerders hebben, ik heb er trouwens ook nog > één op zolder liggen, ik doel dan op zo'n gaas schoteltje met 2 sprieten en > een stukje electronica voor de versterking, kan je die dan ook voor DVB-T > gebruiken, door de sprieten naar voren te richten?

Ja en nee. Die sprieten op zo'n ouderwetse kamer/campingantenne zijn voor VHF band ontvangst. De rest, het harkje of gaas-schoteltje, is voor UHF band ontvangst. DVB-T zit in Nederland op UHF, dus die sprieten kan je er net zo goed afhalen als je zo'n antenne voor DVB-T gaat gebruiken.

Maar misschien met wat geknoei in de electronica van zo'n antenne zijn die sprieten juist wel te gebruiken voor DVB-T en doen ze het wellicht nog beter ook dan het harkdeel, omdat ze makkelijker vertikaal te zetten zijn.

Ik heb eens de eigen sprietantenne van een oud zwart-wit portable 'camping' tvtje aangesloten voor DVB-T ontvangst op een KPN-Digitenne ontvanger. En de coax uitgang van de KPN ontvanger weer op de antenne ingang dit tvtje om beeld erop te krijgen. Dat werkte prima!

Overigens gaan Nederland 1, 2 en 3 eerst nog een periode horizontaal digitaal in de ether uitgezonden worden in bepaalde gebieden waar nu alleen nog analoog uitgezonden wordt.

> Eerlijk gezegt lijkt mij dat sterk, maar aangezien dat de antenne is die bij > de meeste kampeerders in gebruik is, lijkt mij dat in dit draadje wel van > belang, ik denk niet dat er veel kampeerders zijn die een hark op hun > camper/caravan hebben.

Veel stacaravans wel volgens mij, soms met een hele mast ernaast.

m1z

> PR > > > >> > >> Je kunt dan gewoon weer n1,2 en 3 ontvangen, gratis welteverstaan. > > > > Ja, maar nu nog niet. Ik trok zojuist mijn digitennekaartje eruit, en > > alleen > > ned.2 deed het nog. Maar wat niet is kan nog komen, en het is geloof ik > > wel > > beloofd. > > > >> Wil je meer ontvangen zoals de commercielen dan dien je een abo te nemen. > > > > Dan heb je nog maar een fractie van alle (shit) kanalen die je via een > > satellietsetje krijgt, het is maar wat je belangrijk vind. > > > >> > >> Dus gooi die antenne nog niet weg, mischien heb je er nog iets aan. > >> Dus probeer eerst het bij de dvb-t ontvanger geleverde "sprietje", > >> voldoet > >> deze niet, dan probeer de oude antenne. > > > > Ja, maar met een beetje mazzel doet dat aktieve sprietje het vlak achter > > een > > raam best nog wel aardig. > > > > Verder wil ik nog een voordel toevoegen dat pleit voor DVB-T: > > Als je flinke regenbuien hebt, en je hebt het geluk normaliter een > > behoorlijke signaalsterkte op je digitennesetje te hebben, kijk je met dat > > laatste setje toch nog wat langer. > > Ik spreek uit ervaring: Wij hebben in ons zomerhuis een schotel vast > > opgesteld richting astra, en thuis 3 samsungs dvb-t receivers. Laatst toen > > er steeds zoveel neerslag viel, was ik blij dat ik ook een dvb-t > > gevalletje > > bij me had voor mijn dochter die vaak andere prog's wil kijken dan wij > > :-))) > > > >
Reply to
m1z