Philips Matchline VR703/02 rijgt band niet goed meer uit

Beste mensen,

Buren vroegen mij of ik eens naar hun video wilde kijken. Nu werk ik helemaal niet graag aan video's maar ja, even kijken is geen moeite natuurlijk (als ik erg veel ga moeten demonteren en met ingewikkelde mechanische timingzaken rekening moet gaan houden, geef ik hem zo terug, dat heb ik al met ze afgesproken).

Het probleem is dat de band er niet uit wil komen. Bij openmaken zie je dat de band WEL van de koppentrommel is teruggehaald (dus die twee geleiders die langs de kop schuiven, zitten netjes "in" de videoband, ook de aandrukrol is omhooggehaald, maar de geleiders die langs de synckop naar achteren schuiven, komen NIET terug. Rechtsachter de aandrukrol zie je een wit tandwiel zitten; bij aansluiten van de netspanning begint dit een beetje te draaien alsof het net aan een dubbele triathlon meegedaan heeft. De band wordt ook even een beetje heen en weer gedraaid.

Googlen in de nieuwsgroepen heeft me niks wijzer gemaakt. Mijn vraag is of er iemand onder jullie is die dit mankement herkent. Ik zie wel dat het smeermiddel onder de geleiders langs de koppentrommel quasi helemaal droog is. Ik zou mij kunnen voorstellen dat dat ergens anders ook het geval is en dat er daardoor b.v. (door overbelasting) ergens een tandje van een tandwiel is afgebroken (ik noem maar wat).

Elke suggestie wordt zeer hartelijk ontvangen!

Groetjes en alvast een prettige zondag, Rene

Reply to
Rene

Niets mee te maken.

Kijk eens naar het wormwiel, deze wordt gestuurd vanaf de rijgmotor van achter rechts en dan door het lange asje met tandwieltje. Ofwel is het tandwiel van het wormwiel los op de as ofwel is het tandwiel van de lange as los op de as. Daar bestaat een kit voor, beide stukken vervangen !

Wel opletten bij het plaatsen, voor de positie van die ronde stuurschijf want anders heb je nog meer problemen :-) Merkteken op schijf (driehoekje) moet overeenkomen met zwart plastic stukje op positie ongeveer 2 uur tov schijf.

Succes!

--
Alain Beguin
e-mail? Look here: www.alain-beguin.be

Merkwaardig, want dit klinkt als het meestvoorkomende mankement van turbodrives, en is alleen door mij al vele keren in deze groep beschreven. Het toverwoord is wormwielkit en het bestelnummer is 4822 310 10657. Ik heb dit probleem inmiddels met beschrijving toegevoegd aan

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl schreef: n

Goed en nuttig :-)

--
Alain Beguin
e-mail? Look here: www.alain-beguin.be
 Click to see the full signature
Reply to
Alain Beguin

Beste Alain,

Hartelijk dank voor je reactie, hiermee kan ik goed vooruit. Als ik van de week een uurtje over heb, ga ik het apparaat weer openschroeven en op zoek naar deze onderdelen. Ik zal dan weer van mij laten horen.

Vriendelijke groeten, Rene

P.S. Haalt jouw vogel nooit uit naar je ogen? Hij heeft zo'n grote scherpe snavel... En vliegt hij normaal vrij rond jouw huis rond of heeft hij een kooi of komt hij gezellig mee binnen? Ja, 't is helemaal OT maar ben zelf een vogelliefhebber!

Reply to
Rene

Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie. Ik ken al die verschillende types van videorecorders niet en had er geen idee van dat degene die hier nu staat ook een turbodrive was (staat er nergens op, ik dacht dat de turbodrives die waren met de knopjes in zo'n stukje cirkel bovenop). Ik heb in het verleden wel geregeld gezien dat er problemen met turbodrive-video's langskwamen maar daar heb ik niet naar gegoogled omdat ik dacht dat de klacht die daarin naar voren kwam heel specifiek voor een turbodrive loopwerk waren en dus niet van toepassing op deze (vanuit de gedachte dat deze geen turbodrive was). Ik had gezocht op VR703 en Philips samen (en kreeg dan enorm veel hits van iemand wiens emailadres de naam "Philips" bevatte).

Dit is heel handig!

Ik laat later nog wat weten.

Vriendelijke groeten, Rene

Reply to
Rene

Sorry, jouw twijfel was geheel terecht. Dit was een van de laatste modellen waar nog een Panasonic G-deck inzat. Het zal dus wel blijken dat de beschrijving niet met jouw toestel klopt... Ik ga nog eens opnieuw over het probleem denken.

Rene a écrit/wrote/schreef le/on/op 24/04/2006 H. Fideel ;

Graag gedaan :-)

Heel het verhaal heb ik beschreven in nl.vogel, maar dat is ondertussen wel een jaar of twee geleden.

Ondertussen heb ik er voor gezorgd dat het terug naar de natuur gevlogen is , samen met de twee anderen welke gered zijn uit een schouw in afbraak en grootgebracht uit de hand met hondenkorrels van de Aldi (anderen wilden zij niet...

Indien je wenst mag je mij een mail sturen en zal ik heel de uitleg geven. Maar nee, het beestje heeft nooit iets verkeerd gedaan. Fluiten en het kwam aangevlogen :-)

--
Alain Beguin www.alain-beguin.be (e-mail is there)
MesNews on Linux (Ubuntu 5.10) & VMplayer
 Click to see the full signature
Reply to
Alain Beguin

"Alain Beguin" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@usenet4all.org...

Haha ;-)!

Ik stuur je een mailtje (heb wel al het verhaal in de vogelgroep teruggelezen via Google).

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Hoi Maarten,

Dat is heel vriendelijk van je. Ik ga toch ook maar even wat in het apparaat spitten zonder meteen teveel van het loopwerk uit elkaar te halen. Helaas is er op het moment erg weinig hobbytijd, het kwam er ook niet eerder van om op je berichtje te reageren.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Tiens, da's gek... Van de week keek ik op je pagina en ik meen toch dat ik toen een bitmapje zag staan met daarin jouw emailadres, nu wil ik je een mailtje gaan sturen en staat er enkel het woord "email" met ---- erachter. Kijk ik nou op de verkeerde plaats of heb je het van je pagina gehaald? Zou je mij dan een mailtje willen sturen, als hetgeen je ging mailen niet hetzelfde is als de draad uit de vogelgroep, die heb ik al gelezen en dan hoef je natuurlijk die moeite niet te doen. Ik vond het trouwens een heel leuk verhaal maar het einde maakte me wel wat melancholisch ;-), dat de vogels de wijde wereld in gingen trekken; ook voor jou als vogelpapa is er dan een mooi stukje van je leven definitief afgesloten en alleen de herinneringen blijven. Overigens hoef je er niet altijd bang voor te zijn dat een vogel geen angst kent omdat hij niet door echte vogels op is gevoed. Ik heb bijvoorbeeld met duiven (tortels en postduiven) de ervaring dat ze instinctief angstig worden als er een kat te zien is of als er hoog in de hemel een stipje hangt wat zij onmiddellijk als roofvogel herkennen. Het grote probleem met voor mensen tamme vogels is volgens mij wel dat die dieren niet geleerd hebben tot wat voor gedrag juist die door hen vertrouwde mensen in staat kunnen zijn.

O ja, mijn adres is k83zvk2 bij de hetemail en dan .com.

Groetjes, Rene

P.S. Waarom zet je zo'n leuk verhaal over die vogel op de foto er niet ook bij op je website? Een linkje onder de foto met als titel "Het verhaal van de kauwen" of zoiets.

Reply to
Rene

Rene a écrit/wrote/schreef le/on/op 26/04/2006 H. Alida ;

Alain punt beguin bij gmail punt com. Ik zal een mailtje schrijven maar ben pas thuis, straks dan ;-)

--
[...]

Ik heb gisteravond laat het loopwerk eens uit het apparaat gehaald en heb de hele zaak uitgebreid zitten bekijken. Het lijkt erop dat er op zich geen mechanisch probleem is. Voor de hele aandrijving van alle bandbewegingen zijn er een motor en een elektromagneet. Als ik deze twee met de hand aandrijf, kan ik het hele proces met alle "tussenstations" doorlopen (wat zijn die mechanieken toch knap uitgedacht). Dus dan kan ik ook de band eruit laten komen. Als je dan de stekker er in stopt en je duwt de band er weer in, dan wordt hij binnengehaald, de tape wordt eruit getrokken door die twee pinnetjes bij de aandrukrol, dan spoelt hij de tape een stukje heen en weer en dan is het feest afgelopen. Daarna is het apparaat niet meer in beweging te krijgen, het lijkt wel alsof de computer dan is vastgelopen (ctrl-alt-del kan ik niet vinden en ook een any-key zit er niet op:-)). Stekker eruit en er weer in -> doet wat ik in de originele post beschreef en dat weer muurvast.

Nu viel mij op dat tijdens de paar bewegingen die hij uitvoert, de helderheid van het display nogal fluctueert. Dit brengt mij op het vermoeden dat ook hier elco's uit de voeding de rotte appels zouden kunnen zijn. Aangezien ik vanmiddag vlak bij een elektronicaboer moet zijn, ga ik die maar vast even kopen, dat zullen de kosten niet zijn. Maar als er iemand is die nog een andere tip heeft: Graag!

Oh ja, als hij zo vast zit (ook als er een band in zit en je stopt de stekker erin), dan komt er steevast 2000 op het display te staan. Zou dat een soort foutcode zijn of heeft Philips dat als default voor de klok bedacht (zet hij misschien automatisch gelijk met teletekst iets na achten en gaat hij daarom bij aanzetten op 8 uur)?

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

"Rene" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@edutel.nl...

Nog een update:

Ik heb alle elco's in de voeding vervangen en nu is het fluctueren van de lichtopbrengst van het display tijdens bewegingen van het loopwerk weg (ze waren dus duidelijk niet meer 100%). Echter, voor de rest is er nog niks veranderd. Ik heb nu ook ontdekt dat als er geen band in zit en je hem aanzet (dan ziet de inhoud van het display er uit zoals hij er uit hoort te zien, dus niet die 2000 maar heel groot EJECT en de VU-metertjes en zo), het apparaat niet reageert op knoppen van het bedieningspaneel of de afstandsbediening. Nu begin ik te denken dat er wat aan de besturing van het apparaat (processor?) mankeert. Zou dat kunnen komen doordat de elco's in de voeding slecht waren (ik bedoel dat het apparaat nu door een minder goed afgevlakte spanning is gevoed geweest), dat dat iets beschadigd zou hebben?

Ik hoop dat er nog iemand een idee heeft. Bij voorbaat dank!

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Elco's zou heel goed het probleem kunnen zijn. Je kan eventueel de modeswitch eens vervangen, maar ik zou inderdaad eerst de elco's doen.

Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie. Kort voor jouw post heb ik ook nog een berichtje gepost waarin ik meld dat ik de elco's in de voeding vervangen heb, helaas heeft dit niet het gewenste effect (wel zijn die fluctuaties weg dus ze waren wel degelijk niet meer goed). Ik begin een beetje te vermoeden dat het mogelijk een "computerprobleem" is aangezien het apparaat ook bij inschakelen van de netspanning als je van tevoren de band eruit gehaald hebt, niet op toetsen reageert. Hebben elco's op de grote printen (buiten de voeding bedoel ik) zoveel te lijden dat ook zij kapot gaan? Dan zou ik hun nog kunnen vervangen.

Verder ken ik de term "modeswitch" niet maar ik heb hem op repairfaq ingetypt en dan krijg ik ook een aantal vcr-gerelateerde hits waarin ik zo vlug-vlug al wat zie dat lijkt op dit probleem (o.a. Sharp vcr's schijnen daar nogal last van te hebben). Ik moet nu dringend weg maar later ga ik zeker nog eens rondstruinen op die site. Ik neem aan dat de modeswitch een soort detector is die de toestand van het loopwerk aan de computer doorgeeft; kan een foutieve modeswitch ook het probleem veroorzaken wat ik heb als er geen band in zit en hij toch niet reageert op wat dan ook? Nu ik erover nadenk heb ik na manueel verwijderen van de band en weer inschakelen van de spanning verschillende toestanden verkregen: een display met eject erop en alle normale dingen maar ook een helemaal lege display. Is dat compatibel met een defecte modeswitch?

Hartelijk dank voor het meedenken, ik laat nog van mij horen. Zou je me misschien kunnen vertellen of die modeswitch nog altijd de oorzaak kan zijn (het probleem is inmiddels wel een beetje van aard veranderd zoals je kunt lezen, in eerste instantie leek het enkel op een niet willen uitwerpen van de band), gewoon een "ja" of "nee", dat zou mij al een hele hoop op weg helpen.

Vriendelijke groeten, Rene

Reply to
Rene