Re: brandgevaar?

> op school heb ik een soort afzuiging gemaakt met 2 computer ventilators op > 12V. de ventilators had ik via een transfo/gelijkrichter aangesloten die > 500mA aankon. op de transfo stond dat ie dubbel geisoleerd was en dat bij > 125°C de smeltzekering erin doorsmelt. De aansluitsnoeren van de ventilator > had ik via een lusterklem verbonden aan de + en - van de transfo. Nu kwam > toevallig de technisch coördinator langs en die begon te razen dat ik brand > ging veroorzaken, want zo dunne draadjes via een lusterklem dat ging zeker > brand geven, en die transfo was volgens hem ook een ware brandhaard. Ik heb > dus serieus "op mijn doos gekregen". klopt die man zijn uitleg? ik den van > niet, want de transfo is dubbel geisoleerd en bij meer dan 5OOmA of 125°C > smelt de inwendige zekering toch door. de man zei ook dat die draadjes in > brand gingen vliegen???? het waren draden van 0,75m². die branden volgens > toch nie zomaar door op 12V 500mA ??????

Je kan best een zekering in de leiding op nemen. Als je rekent op de thermische beveiliging van de transfo kan de draad al heel erg heet staan vooraleer de transfo uit valt. Als de transfo kortgesloten staat kan er toch meer dan 500mA vloeien. Als het gevlochten draad is kan een slecht kontakt in de lusterklem heel wat narigheid veroorzaken. Het is niet de spanning die een draad laat opgloeien maar wel de stroom erdoor. Een draad van 0,75 vierkante meter zou toch wel deftig stroom moeten aan kunnen;-)

Het is ook wel wat overdreven om je tegen je vijs te geven. Gezond overleg kan eerder tot een goed akkoord leiden. Niet iedereen kan in alle kalmte iemand op de vingers tikken en moet dat met het nodige lawaai laten gepaard gaan. Hoe dan ook: het is duidelijk dat de coordinator niet akkoord gaat met je schakeling.

Reply to
Yvo Volders

Denk je dat de transfo bij een kortsluiting meteen 125 graden bereikt? Het duurt een tijd vooraleer de warmte vanuit de wikkelingen tot aan de zekering zit. Die wikkelingen kunnen ondertussen een veel hogere temperatuur hebben en versnurken. De veiligheid is goed voor de transfo maar kan een zekering niet vervangen.

Reply to
Yvo Volders