Vervanger voor Celestion HF1300 MKII

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede vervanger voor een Celestion HF1300 MK II luidspreker. Deze werden gebruikt als mid-speaker in de B&W DM4 speakers. De mijne is kapot... Ik heb inmiddels gemaild met Celestion, Spendor (die schijnt de hele boel overgenomen te hebben) en de nederlandse importeur of de FH1300 nog leverbaar is, maar ik kan hier alleen het diafragma (a 99 euro) voor krijgen. Nu is mijn vraag of er een goede, maar goedkopere manier is om mijn DM4's weer aan de praat te krijgen.

Reply to
Brrt

Ik neem aan dat die middentoonspeaker helemaal geen geluid meer geeft? Probeer dan voor de grap het volgende eerst eens.

Neem een batterijtje van 1,5 V, soldeer er twee stugge koperdraadjes aan en houd die draadjes tegen de soldeerpunten van de spreekspoel aan, dus op de conus, precies op de punten waar die twee zeer soepele draadjes vanaf de achterzijde van de conus naar het luidsprekerframe lopen.

Als je op dat moment een flinke tik hoort, is de spreekspoel nog heel (!) en is de reparatie vrij simpel. Vaak is dan één van de beide soepele aansluitdraadjes stuk. Vooral als je heel veel gespeeld hebt en nooit extreem veel volume hebt gebruikt, zou het gewoon een kwestie van een gebroken draadje kunnen zijn.

Als ik jou was zou ik dan alle vier draadjes (ook die van de andere speaker) allemaal tegelijk vervangen.

1,5 V is zo laag dat de speaker er niet stuk van gaat.

Laat svp weten of dit het was.

Btw goed en goedkoop is erg moeilijk, vooral bij speakers.

Als het bovenstaande niet helpt, kun je ook zelf een midrange-speaker opzoeken. Neem een goed merk dat door een uitstekende winkel geleverd wordt, zoek bij de "midrange" speakers naar een exemplaar met dezelfde doorsnede. Of hij dan echt helemaal past is ook dan nog niet gegarandeerd, maar je bent in ieder geval een eind op weg. Neem er eentje die wat betreft de geluidsdruk (dB) in de buurt komt. Het frequentiebereik liefst wat groter dan de originele. Op die manier krijg je een lijstje van 2 of meer speakers.

Neem de andere (nog goede) speaker mee naar die uitgebreid gesorteerde winkel. Je zou dan in de winkel diegene moeten kiezen waarvan het geluid het meeste overeenkomt met de originele. Bedenk daarbij dat het geluid niet exact hetzelfde hoeft te zijn. Reden: je went sterk aan je speakers.

Het volume (de geluidsdruk) is m.i. belangrijker omdat het ding tussen twee andere speakers moet meedoen.

Overigens, misschien kan Speakerland je daarbij helpen (als ze nog bestaan). Dat zijn audio-fanaten, en misschien weten ze uit ervaring wat een mooie vervanger is. De DM4 was destijds een bekende luidspreker - dat maakt de kans wat groter dat *iemand* daar ervaring mee heeft.

Als je een meer dan gemiddelde muziekliefhebber bent, moet je natuurlijk beslist de *beide* middentoonspeakers vervangen.

Een alternatief is: een tweedehandse MD4 zoeken op bijvoorbeeld e-bay en de speaker daaruit halen.

Telcofan.

Reply to
Telcofan

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ik heb de ervaring dat het vaak zelfs genoeg is om de plek waar deze draadjes aan de aansluitklem zitten, even te verwarmen en er een beetje nieuw soldeer op te laten vloeien. Heb dit al bij autoluidsprekers en gewone luidsprekers gehad. Ik denk dat ik er al vier op die manier weer aan de praat heb gekregen.

Groeten, Rene

Reply to
Rene
[...]

Ik herinner me dat nog. Ik wilde niet alles tegelijk melden :-)

Zou dit overigens een definitieve reparatie zijn? Ik bedoel: zou het om een breuk gaan in dat soepele draad, en zo ja: zit de breuk dan vlak bij dat soldeerpunt en zou die breuk dan goed genoeg gerepareerd zijn?

Telcofan

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ik denk het wel. Het schijnt dat in een trillende omgeving vooral de overgang vertind koper -> onvertind koper gevoelig wordt voor haarscheurtjes. Beetje nieuw tin erin laten vloeien en je hebt feitelijk weer een nieuwe constructie, aangezien het haarscheurtje dan geheel vertind is. Ik had in de auto een keer een (Pioneer) box die heel erg begon te kraken toen hij een paar jaar oud was (uiteindelijk stopte hij er helemaal mee, ik baalde al als een stekker). Hij zat toen nog in mijn vorige wagen in de deur (die heb ik vijf jaar gehad dus de boxen waren zeker niet ouder want die had ik nieuw gekocht en eruit gehaald toen de auto naar het kerkhof ging). Heb hem er toen uitgehaald en toen, bij het wat betasten met de vingers, deed hij het ineens weer, zo kwam ik erachter. Inmiddels zitten ze alweer een jaar of vijf in de hoedenplank van de "nieuwe" auto en ik hoop dat ze er nog tien jaar in zullen zitten. Het is natuurlijk geen perfecte kwaliteit maar met dat lawaai in de auto hoor je dat niet, ik heb er veel plezier van. Uiteindelijk is mijn zangstem toch de doodsteek voor de muziek en daar helpen geen boxen tegen ;-).

Wel wordt het soepele stuk natuurlijk steeds wat korter, maar gezien het feit dat de speaker in kwestie het nu al weer vijf jaar doet, kan ik hem nog wel eens ooit maken zonder dat het hele draadje vol tin zit (het gaat echt maar om een tweetal milimeters of iets in die orde).

Afgelopen jaar kocht ik op de vlooienmarkt nog twee van die hele kleine boxjes die toentertijd eens heel erg "in" waren, ze verdragen 100 Watt en er was ooit een periode dat dat een soort toverwoord was (begin jaren 80). Ze klinken in een niet te grote ruimte verbazingwekkend goed (voor een euro per twee), goed voor de hobbykamer. Die conussen slaan erg ver uit als je ze hard zet en bij eentje was de woofer kapot, ook deze was binnen vijf minuten weer gerepareerd.

Ik vind het wel raar dat zo'n draadje, terwijl het nog mooi aan elkaar hangt, toch een onderbreking kan zijn. Ik snap dat eigenlijk niet, maar de praktijk bewijst wel dat dit toch het geval is. Het kan ook zijn dat het soldeer rond het uiteinde haarscheurtjes vertoont, net als in een televisie. Zoals bij elke wetenschappelijke verhandeling kan ik dan ook besluiten met de conclusie dat er meer onderzoek nodig is.

Goh, wat kan een mens toch veel volkletsen. 'k Ga maar eens naar bed! Groeten, Rene

Reply to
Rene