sterkstroom : vraagjes

sorry voor het wat offtopic zijn maar ik heb enkele prangende vraagjes ivm sterktstroom. Voor alle duidelijkheid ik woon in Belgie.

1* / Ik heb een toestel met een bepaalde spanning op ( je krijgt schok bij aanraken), hoe moet je dat dan meten? Bij mijn weinige uurtjes reeds geziene elektriciteit, leerden we dat wij op 0-potentiaal staan, en dat je dat dan moet meten tov aardspanning. Bijvoorbeeld je neemt je multimeter en je meet uit tov wat dan? een stuk ijzer? de muur? (ik zeg maar iets) je kunt dat idd uitmeten tov de aarding. Maar daar gaat het nu net om, wanneer heb je iets dat op nul staat? Het menselijk lichaam staat dat op nul? (er vloeit, stroom, potentiaal verschil, 220 - ? ) Ik heb toch schoenen met rubberen zolen, hoe kan die stroom daardoor? waarom krijg ik dan nog een schok? is da zo dat als ik zweet ik meer electriciteit door mij ga krijgen? en naar waar vloeit deze? Of waarom is een gewoon klein stuk ijzer niet goed als nul (massa) en chauffage buis wel? Kortom wanneer kun je iets nemen als een massa met nulpotentiaal? Kan ik het stopcontact uitmeten met 1 contact en het andere contact gewoon de grond instoppen ? Tov een stuk plastiek gaat dit bijvoorbeeld niet, wegens isolator

2*/ Hier in Belgie heb je een fase draad, en een 0 draad (neuter), ik veronderstel dat je die neuter dan gewoon mag vastnemen? Maar als ik de neuter tov de aarding meet dan kom ik 25V spanningsverschil uit, iemand een verklaring? Kan het niet zijn op plaatsen dat er op twee draden spanning zit. Bv zo draad1: van 220 naar 0 en draad 2 van 0 naar 220

3*/ Waarom heb je nog een aarding nodig als je fase draad op 0 staat? Zoals ik bij 1*/ gezegd heb, bij mijn verliesspanning, moet ik deze dan naar mijn aarding afleiden of mat die ook naar de neuter ? (aan gezien beiden theoretisch nul).

Hartelijk dank bij voorbaat, een sterk door stroom geinsteresseerde, newbie nh

Reply to
Nighthawk

Het zou moeten kunnen, maar als elektrische installaties in belgie netzo goed zijn als in die in nederland ga ik denk ik liever russisch roulette spelen..

Meestal gewoon storing. Als ik de meetsnoeren van mijn multimeter los neerleg en er e1n vastpak meet ik ook 10V.

Dan zou je 440V hebben toch? Maar in een ver verleden had Rotterdam inderdaad 110V op de Fase en 110 op de nul (wel in tegenfase natuurlijk). Gevolg is dat meterkasten in R'dam en omgeving nog steeds 2 stoppen per groep hebben: zowel in de Fase als in de Nul. En bij kortsluiting liggen ze er dus ook allebij uit. Heel handig:(

Je zegt het zelf: "theoretisch nul". Praktisch nog wel eens anders.

En de aarddraad is een mooie bestemming voor lekstroom vanuit de kast. De kast aan Nul leggen is wat lastig als je de stekker om kunt draaien...

Groetsels, Steven

--
Als je de puntjes voor de @ vervangt met een onderstreepje(_) mailt het
makklijker

ahzo, en kunt u mij ook een antwoord formuleren op die vraag ivm met massa en het menselijk lichaam want dat is me ook niet helemaal duidelijk

Met vriendelijke groet, nh

"Steven" schreef >

naar

Reply to
Nighthawk

"Nighthawk" schreef in bericht news:41250bf8$0$343$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

Let op dit kan levensgevaarlijk zijn. Doe er wat aan, en wel nu meteen, en niet van dat komt wel een keer. Meten kun je dat met een voltmeter. Ook met een universeelmeter kun je dit meten. Het is wisselspanning (AC) Maar bij gebruik van een gewone multimeter kun je wel eens raar meten. Dit komt door de hoge inwendige weerstand van de meter.

dat

Ja, normaal sta je op de grond, lees aarde, en we hebbe maar aangenomen dat dit 0 potentiaal is. Helaas is het niet te meten. Of zouden we moeten meten tussen de aarden en de zon?? Geintje, maar de aarde/grond is normaal 0 potentiaal, oftewel 0 volt.

uit

Als je een aardkontakt op je stopkontakt heb, moet je hier tussen meten. Heb je een digitale multimeter: Kun je wel eens proberen wat de spanning is tov. de muur, de CV of de waterleiding. Let wel heel goed op, als je het verkeerd doe dan kunnen er hele gevaarlijke situaties ontstaan. Dus meet een keer als je alleen thuis bent, zodat je zeker weet dat er niemand aan de waterleiding of de CV zit. Maar de echte meting is t.o.vo. aarde

Meestal wel

(er vloeit, stroom, potentiaal verschil, 220 - ? )

Ook je schoenzolen geleiden een beetje. Nog beter geleiden ze als ze smerig zijn, en je zweetvoeten hebt. Ook is het afhankelijk van het gebruikte materiaal

meer

Klop, als je meer zweet, dan gaat er meer stroom vloeien. Zweet is een zoutereige wateroplossing, en geleid de elektriciteit aardig goed. De stroom gaat door de huid, naar je vochtige binnenkant, aderene enzo, gaat naar de voeten, en gaat er daar weer uit, en gaat zo naar de aarde.

Als het goed gemaakt is, dan is je verwarmingsbuis verbonden met de aarde van je elektrische installatie. Een stuk ijzer de grond in zal meestal niet zo goed gaan. Maar dit is afhankelijk van de grondsoort en grondwaterstand. Woon je op de natte klei, dan is een ijzeren staaf van 1 a 2 meter vaak al voldoende voor een goede aarde, Woon je op hoge droge zandgronden, dan moet er een veel langere pen de grond in. Hier op de Nerderlandse Veluwe een paar jaar terug ruim 35 meter voor een hulpaarde, dus nog geneens een echte goede aarde.

contact

Kun je proberen. Maar pas goed op, doe je het verkeerd dan kan het gevaarlijk zijn. Heb ik hierboven al aangehaald. Meet met je multimeter vaak gewoon 220 (230) Volt. Maar een lamp wil er niet op branden. Dit met die lamp niet proberenm , is gevaarlijk.!!

Tov een stuk plastiek gaat dit bijvoorbeeld

Klopt helemaal.

NEE beslist niet doen. De Nul draad is een stroomafvoerdraad, en maakt een deel uit van je elektrische installatie. Er kunnen onder bepaalde omstandigheden toch spanning op komen te staan. Je ) draad is niet voor niets geisoleerd. Ook bestaan er nog steeds elektrische installaties zonder 0. Meestal in oude stadsgedeelten. Komt nog voor in Amsterdam, Delft en Antwerpen. Misschien op nog wel meer plaatsen.

Door de 0 draad gaat ook stroom. Dit veroorzaakt een spanning. Maar door gebruik te maken van een gevoelige multimeter kun je wel eens spanningen meten die er eigenlijk niet opstaan..

Ja wel zoiets bestaad. Je hebt dan te maken met krachtstroom, of draaistroom. Het zit iets anders in elkaar. Je hebt dan 3 draden met 230 Volt tov de Nul, maar tussen de fase (230V) draden heb je 400 Volt.

naar

Je aardedraad is alleen maar voor de veiligheid. Zonder deze draad werkt alles ook prima, totdat er ergens een toestel kapot gaat. Bv. Een draadje in je wasmachine brandt door bij het verwarmingselement, en komt dan tegen de buitekant van de wasmachine aan. De hele wasmaachine komt onder stroom te staan. Zolang er niemand aan komt gaat alles goed. Maar je mag hopen dat de wasmachine geaard is, en de stroom wegvloeit naar aarde. Er staat dan geen stroom meer op je wasmachine. Als alles naar wens verloop zal je zekering eruit knallen. Of nog beter een aardelkschakelaar, tenminste als je die hebt. Je mag de aarddraad en de Nul nergens aan elkaar maken!! De Nul heb je nodig om het toestel te laten werken, de Aarde voor je veiligheid. Hou deze zaken dan ook gescheiden.

Het is net zo als in een auto, een handrem heb je eigenlijk ook niet nodig. Maar je zult maar een keer door de rem trappen (heb ik een keer gehad) Wat was ik blij dat de handrem het nog deed.

Vragen?? Kom er mee

Jantje

Reply to
Jantje

Eh, sterkstroom bestaat niet. Zelfs als uitdrukking in lekenmonden niet. We onderscheiden zwakstroom , laagSPANNING en hoog SPANNING. Laagspanning zijn installaties en installatiedelen tot

500 volt. Zwakstroom is wat er binnen het bereik van automotieve en bel/telefoontoepassingen etc zit. Hoogspanning hoef ik niet uit te leggen lijkt mij.

"Jantje" schreef in bericht news:412617b6$0$148$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl... | | "Nighthawk" schreef in bericht | news:41250bf8$0$343$ snipped-for-privacy@news.skynet.be... | > sorry voor het wat offtopic zijn maar ik heb enkele prangende vraagjes ivm | > sterktstroom. Voor alle duidelijkheid ik woon in Belgie. | >

| |

Reply to
Roodborstje

Sterkstroom bestaat natuurlijk wel.

--
groet, Marcel.
Reply to

Op 21-8-2004, heeft Marcel verondersteld :

Yep... Ik heb zelfs een opleiding gedaan ooit, voor _Sterkstroom_ monteur.. Maarjah.. Sommigen hanteren het spreekwoord van de klok en de klepel... ;-)

--
Pasq
Reply to

"Roodborstje" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

We kennen natuurlijk zwakstroom, normaal tot max 50 Volt. Dus geen telefooninstallaties!! Het belsignaal kan tot ca 100 Volt komen!!! Laagspanning, tot 1000 Volt, Middenspannig, het distrubutienet in steden van het energiebedrijf, door gaans 10.000 Volt, oftewel 10 kV en Hoogspanning Alles wat daar ruim boven zit. De waarden voor zwakstroom en laagspanning zijn voor wisselspanning, voor zuivere gelijkspanning gelden andere (resp 120 en 1500 Volt) waarden.

Jantje

Reply to
Jantje

In B zijn er telefooncentrales op de markt (geweest?) die een belspanning van maar liefst 100Volt genereerden. De stroom mag dan wel zwak zijn, de spanning is het niet altijd... ;-)

-- Vriendelijke GNUtjes, Pros

Op

Dr Emiel Lauwers.

... aan het moederhuis te Leuven, de nauwelijks vermoedde antisepsis binnenbracht en doordreef --en die dat oud vermolmd stinkend microbenkot van nabij gekend heeft, met zijne bijhoorigheden, weet wat zulks te zeggen heeft-- voor hen allen heeft de verdere loopbaan van Dr Lauwers geen verrassingen ...

Reply to
Pros Robaer

De nul potentiaal is de elektrische spanning van de aarde. Vanaf die nul kan je alle spanningen meten. Je moet dan wel eerst een koperen draad aan de aarde vastmaken. Dan kan je doen door een grote metalen plaat diep in de aarde te begraven met die draad eraan. Of een metalen leiding te nemen die heel erg lang is en door de aarde loopt. Zoiets heet een aardverbinding.

Het probleem is altijd dat je een weerstand hebt: een aardweerstand. Als er dan stroom gaat lopen door die aardverbinding kan er een spanning ontstaan volgens de wet van Ohm: je krijgt dan een extra spanning inplaats van die nul Volt van de aarde. Die extra spanning (in Volt) is dus de aardweerstand ( in Ohm) maal de stroom (in Ampere) Om die extra spanning zo laag mogelijk te houden moet de aardweerstand zo laag mogelijk zijn. In droog zand is de weerstand hoog, maar in een drassige bodem erg laag. Daarom moeten aardleidingen op zandheuvels heel erg diep gaan. Maar als je even een emmer water erbij gooit dan is opeens de aardweerstand heel erg laag.

De aarde is zo erg groot dat hij zelf haast geen elektrische weerstand heeft. Dus als je twee draden in de grond steekt je daartussen een elektrische weerstand hebt die alleen maar bestaan uit de aardweerstand van elke draad apart bij elkaar opgeteld, het maakt dus niet uit waar je de een en waar je de ander ergens in de aarde steekt.

Als je op rubber zolen staat dan heb je een bepaalde elektrische lading met een bepaalde spanning. Je hoeft dus niet nul Volt te zijn van de aarde. Als je met je voeten over de grond (een isolerend tapijt) schuifelt kan je zelfs tot een paar duizend volt opgeladen worden. Als je dan iemand een hand geeft kan er een vonk over springen nog voordat je de ander hebt aangeraakt. Een prikje stroom. Dat is vlug over omdat je lading snel is opgebruikt. Een mens kan niet zoveel lading hebben. (hij heeft maar een kleine capaciteit). Maar als je wisselspanning aanraakt dan blijf je het voelen omdat die lading steeds weer op en ontladen wordt, het wordt steeds herhaald. Dat voel je dus als je een apparaat aanraakt dat onder spanning staat. Nu zit die lading om je hele lichaam heen. Als die nu niet gemakkelijk door je huid heen kan stromen dan blijft die plaatselijk hier en daar om je heen zitten. Dan voel je niet veel van die spanning omdat er geen grote stroom gaat lopen. Maar als je huid nat is, dan wordt je huid erg geleidend, en dan kan die stroom wel makkelijk vloeien via je binnenste (lichaamsvocht), en gaat die lading overal op je huid om je heen mee wiebelen. Dus al je nerveus bent en transpireert heb je er meer last van dan een koele onthechte monnik.

De nulleiding kan ook een spanning hebben als de draad naar de elektriciteitscentrale te veel weerstand heeft. Ook volgens de wet van Ohm. Daarom is er dan ook de aarddraad nodig. Omdat door de aarddraad geen stroom loopt blijft die wel goed op de nul volt van de aarde. Zo kan je apparaat netjes op nul volt blijven. Daar mag er ook geen verbinding zijn tussen de nul en de aarde. De nul vastpakken is dus geen goed idee. Daarom mag je ook geen nuldraad in de grond stoppen. De stroom moet echt door de leiding terug naar de centrale. Als die stroom door de aarde zou gaan, dan zou door electro chemische processen in de grond materialen aangetast kunnen worden. En omdat niet alle aardingen een lage aardweerstand hebben zou de spanning ook niet overal hetzelfde zijn. Dat is ook de reden dat je een schok krijgt bij t aanraken van jouw toestel. De aarde is niet goed. Of het toestel is niet goed met de aarddraad verbonden. Of de aarddraad is kapot.

Shiva

Reply to
Shiva

Hum hum. Sterkstroom bestaat als het wordt gezegd, of het nu door leken of door deskundigen wordt gezegd. Het hangt er helemaal van af wat je definieert. Shiva

en

we

meet

ik

aarde

al

een

ik

meer

spanning

staat?

komt

naar

Wat

Reply to
Shiva

"Shiva" schreef in bericht news:413a293b$0$74037$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Oeps.....en een zwevende nul dan ?

--
CU, Rob
www.news.gompy.net - www.gompy.net

(ook zwevende nullen)

De aarde zweeft in de ruimte, als zodanig is de aardpotentiaal ook echt nul en heb je gelijk. :) Maar wat jij bedoeld is een potentiaal van iets dat per 'definitie' de spanning nul heeft en dus niet echt nul is maar "zweeft" en dus allerlei spanningen t.o.v. aarde kan aannemen. Een definitie kwestie die alleen maar verwarring kan opleveren. Daarom begon ik mijn verhaal met mijn definitie om de verwarring tegen te gaan. Eigenlijk zou ik dus volgens jou moeten zeggen:

De aarde heeft een potentiaal en die is nu even in dit verhaal per definitie nul. Iedereen kan als die dat wil er van afwijken en iets anders nul noemen maar dat blijft nu even buiten beschouwing. Als iets 'nul' heet wil dat niet zeggen dat de spanning dan nul is.

Shiva.

Reply to
Shiva

"Shiva" schreef in bericht news:413a400b$0$56933$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

definitie

De aarde heeft geen potentiaal, de nul heeft/kan potentiaal bezitten.

maar

!! tov van aarde.!!

Dan heb je nog een schone aarde en de normale/vuile aarde. Schone aarde wil zeggen dat er meerdere aardelectroden geslagen zijn in de direkt omgeving van het aangesloten apparaat. Ook kan het bedrijf van een schone aarde een eigen opwekking hebben, waardoor de aarde en nul direkt aan dat apparaat[1] verbonden zijn. Normale/vuile aarde is een aarde die via kabels naar centrale(punten)(s)[2] lopen over langere afstanden. Zelfs tussen een schone aarde[1] en een normale/vuile aarde[2] kan een potentiaal verschil aanwezig zijn.

[1] turbine/generator [2] wijkcentrale/centraal aardpunt
--
CU, Rob
www.news.gompy.net - www.gompy.net
Meet the BOFH - www.cam.gompy.net
Reply to
Rob / gompy.net

Natuurlijk heeft de aarde een potentiaal. Als je zou kunnen meten tussen de verschillende planeten in ons zonnestelselzal je echt wel een spanning meten. Een oorzaak is bijvoorbeeld door het verschillende effect van de zonnewind op de diverse planeten.

In één netwerk mag op slechts één punt de nul met de aarde verbonden zijn. Dat klopt, en dat is bij de generator. Dan kan er dus in principe geen stroom lopen: omdat er geen stroomkring is. Als er toch stroom in die aardleiding daar loopt en te groot wordt door al die zwerfsstromen, moet de zaak uitgeschakeld worden. Vanwege de ongewemste electrochemische effencten in de bodem met constructies. Maar voor eem consument zoals in de vraagstelling, mag je dus nooit de nul met de aarde verbinden.

Als er tussen verschillende "aardes" spanning bestaat, dan komt dat juist doordat er in een netwerk op meer dan één plek de nul verbonden is met de aarde en er stroom door de aardweerstand die spanning laat ontstaan.

Shiva.

Reply to
Shiva