Eerste project met transorb en multi/poly fuse

Beste,

Voor in de wagen ben ik zelf mijn GPS-ontvanger aan't maken. Ik beschik over een Trimble ontvanger maar zou nu het voedingsgedeelte willen maken.

Uit goede bron heb ik vernomen dat ik rekening moet houden met spanningen tussen de -50V en 150V.

Dit zou ik als volgt doen:

  • auto --- diode --- multifuse -------------7812 --- 7805--- MAX884 --- GPS | | | | | Transorb | | | | | | | | | massa ----------------------------------------------------------------------
--

de diode zorgt voor de inverse spanning.
De multifuse en Transorb zorgen voor de te hoge spanningen en stromen. :-)

Nu heb ik nog nooit met zo'n multifuse en transorb gewerkt.
Kan iemand me hierover meer ingo geven?

Een transorb, is dat hetzelfde als een Transient Voltage Suppressor? Zoja is
een 1V5KE16(C)A van Fairchild dan het juiste marchandise?
En de multifuse (zo'n automatische fuse) wat voor iets neem ik daar het
best?
De nominale stroom is 52mA bij 14V

Kan iemand me helpen bij het kiezen van het nodige?

Greetz

Ruben
Reply to
Ruben

Dan zou ik hem voor de 7812 zetten, ben je dubbel zo veilig (weet niet zeker of je dat bedoelt, maar in mijn reader staat ie getekend tussen de

7805 en de 7812)

Helaas, heb van beide componenten nog nooit gehoord. Is een Transorb misschien net zoiets als een zware zenerdiode? (laat de stroom door bij (te) hoge spanning)

En waarvoor gebruik je de MAX884???

Richard

Reply to
Richard Hijdra Imaging

GPS

massa ----------------------------------------------------------------------

:-)

Beste,

Die transorb (idd een betere zener, sneller) staat normaal voor de 7812, na de fuse. Die MAX884 maakt van de 5V 3.3V, de spanning die ik nodig heb voor de GPS-module. De 12V van de 7812 is te groot voor de MAX884 vandaar de 7805. Een 7809 is mss goedkoper maar die 05 en 12 heb ik liggen met hopen :-)

Gegroet,

Ruben

Reply to
Ruben

Je zou eens op mijn site (zie onder) kunnen kijken. Schema, componenten keuze enz. kun je daar zien. En hoewel het kitje gemaakt is voor een ander type GPS module, werkt het zonder problemen met je Trimble.

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org

na

Ik denk dat die 7812 niet zo lekker zal werken in een auto met een 12V boordnet. De 7812 heeft namelijk een ingangsspanning nodig van minstens 14.8 Volt. Waarschijnlijk is het handiger om alle spanningsregelaars die je nu gebruikt te vervangen door een switching regulator of een DC/DC converter, die dankzij de hogere efficientie ook beter overweg kan met hogere ingangsspanningen. Daarnaast zou ik voor de transorb nog een laagohmige weerstand zetten.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

of laat die 7812 gewoon weg. en zet in serie met die fuse een weerstandje van 47 Ohm ofzo om de eventuele stroom door de transorb te beperken. eigenlijk heb je dan ook die fuse niet nodig.

Vergeet niet hier en daar wat condensatortje te plaatsen.

gr, Marcel.

Reply to
Marcel.

3 regelaars achter elkaar zetten lijkt me een slecht idee. Hier
kun je zien hoe ik dat opgelost heb, d.m.v een transzorb en een schakelende regelaar. De Linear Technology LT1107CN8-5 (of -3.3 voor de 3,3V) is nogal slecht te krijgen in de detailhandel, de National Semiconductor LM2575 is beter te verkrijgen.