alternatieve zonneboiler

Wij zijn een huis aan het bouwen. Het huis heeft een plat dak met een oppervlakte van ongeveer 100 vierkante meter.

Is het dan niet zonde om zo'n grote oppervlakte onbenut te laten? Zou het een goed idee zijn om er buizen op te leggen als zonnecollector. Dat zou toch kunnen oplopen tot 500 meter buis. Ik weet dat het rendement niet optimaal is want de buizen liggen plat op het dak (en dus niet in een ideale hoek naar de zon) maar dat geeft niet.

Een goed idee? Hoe zouden jullie dat dan plaatsen?

Reply to
webber

webber wrote on 19 sep 2004 in nl.wetenschap:

En hoe dan:

Bladeren en vuil verwijderen? Lekkages van het dak repareren? Sneeuw en ijs verwijderen?

Een plat dak is toch al een onding, laat het in ieder geval aflopen.

--
Evertjan.
The Netherlands.

Zonnencollector. (voor bv deels ook de verwarming. 15m2) en wat dacht je van zonnecellen op het dak er als extra bij.

Meschien vind je zoneverwarming in huiis ook nog wel een idee. :)

Reply to
Spacebug

het word (matigjes) toegepast hier in australie

ideale

Reply to
inturlektjuwal

Werkt het dan ook onderste-boven?

--
Groet,     Gerard.

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"webber" schreef in bericht news:414de93d$0$4135$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

ideale

Hoi webber

Ik heb ook eens in zonneboiler verdiept.

Wat viel op Duur ( +- 3000 euries ) Terug verdien er lang. ( winst 75 euries per jaar alleen Tap water valt geld aan te verdienen )

In het verleden zat er subsidies op de het systeem en kreeg je geld van de overheid hoe dat nu is weet ik niet. Toen was de terug verdien tijd duidelijk korter

Kijk ook eens op

Je kunt natuurlijk zelf iets bouwen maar dan heb je de volgende onderdelen nodig: Buiten pijp/slang ( vullen met anti vries ) Warmte wisselaar ( 2 stuks ) Boiler Koppeling aan je bestaande verwarming ( met regeling )

Om het wat efficiënter te maken met glas afdekken, en in een houte bak bouwen.

En dat alles voor 75 euries per jaar

( met aanbiedingen van jouw buurt super verdien je meer denk ik )

Suc6

Rolf

Reply to
Rolf

In Australie werkt alles ondersteboven, ook het quote-gedrag.

Reply to
Marko Nieuwenhuizen

het

geld

Zo, 40 jaar is wel erg lang, ja. Maar hoe is die terugverdientijd berekend? Dat kun je alleen nauwkeurig doen als je weet hoe de gas- en olieprijzen zich zullen ontwikkelen, en dat is koffiedikkijkerij. Het enige wat zeker is, is dat gas en olie duurder zullen worden (stijgende vraag naar een product waarvan de productietijd miljoenen jaren bedraagt). Als er over 40 jaar nog aardolie te koop is, zal het voor Jan Modaal wel veel te duur zijn om zijn huis ermee te verwarmen. En wat men ook aan alternatieve energiebronnen mag verzinnen, het zal vast wel een stuk duurder zijn dan wat we nu hebben.

Gerard van Wilgen

--
Gratis Windows-vertaalwoordenboek
http://www.travlang.com/Ergane

Grats on-linevertaalwoordenboek
http://www.majstro.com/Web/Majstro/sdict.php?gebrTaal=dut
Reply to
Gerard van Wilgen

"Gerard van Wilgen" schreef in bericht news:cipf7f$frp$ snipped-for-privacy@reader11.wxs.nl...

zou

berekend?

zijn

wat

Ja en 40 jaar geleden was 75 euries heel veel geld

en over 40 jaar is 75 euries de prijs van een pak suiker....

Kortom dat zullen we dus nu nog niet weten.

Ik denk dat als alternatief waterstof-energie het best goed gaat doen. Even kijken waterstof is:

Relatief gemakkelijk te maken..... Vloeibaar da's goed voor Shell en zo............ je kunt het tanken.... Overal te produceren kan de 3e wereld ook eens mee genieten.... Schoon.....

Kortom de oplossing is er al nu de prijs nog.

Maar dat komt wel goed.

Vooral als we meer gebruikers ( ...dan bij aard-olie da's alleen voor de "rijke landen") krijgen zoals de 1e 2e en 3e wereld.

Groet

Rolf

Reply to
Rolf

"webber" schreef in bericht news:414de93d$0$4135$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

ideale

Probeer eens een 'plantenkas' met puntdak 100 cm hoog of zo met op de bodem donkere stenen/grind ( of zwart gemaakte stenen/grind ).

Bert RvB.

Reply to
Bert ( A W RvB )

een

Zou

niet

een

valt

zeker

40

Als men LPG eigenlijk al te gevaarlijk vindt, dan is waterstof helemaal taboe. Waterstof vloeibaar maken is overigens geen sinecure. Dan heb je een ijselijk lage temperatuur nodig. In de praktijk wordt het daarom onder hoge druk bewaard of het wordt opgelost of anderszins aan een andere stof gebonden.

Jawel, maar om waterstof te maken, heb je energie nodig, en vanwege de onvermijdelijke verliezen meer dan wat je terugwint bij het verbruiken van die waterstof. Aardolie en aardgas hoef je alleen maar op te pompen, al kost dat steeds meer moeite.

Gerard van Wilgen

--
[...]

"Gerard van Wilgen" schreef in bericht news:ciqcej$5v3$ snipped-for-privacy@reader08.wxs.nl...

Dat

olieprijzen

over

dan

een

hoge

Google maar om te zien waar ze waterstof (gaan) produceren.

Bert RvB.

Reply to
Bert ( A W RvB )

Indien je een gesloten systeem met warmte wisselaars en pompen maakt, neem dan ook een overdrukventiel op in het gesloten systeem. Warm water in een gesloten systeem bouwd druk op en dat moet afgevoerd kunnen worden. Net zoals bij een CV installatie, daar heb je voor de drukschommelingen een drukvat en voor de overdruk een overstortventiel. Wel doen, anders komt bij erg mooi weer de leidingen van de muren met alle gevaren vandien als je ernaast staat. Je zal niet de eerste zijn......

Erik " Bert ( A W RvB )" schreef in bericht news:41506bd7$0$76543$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

het

Reply to
Erik

Waterstofbranden zijn minder gevaarlijk dan LPG branden.

Het grootste probleem van waterstof is dat het zo licht is - om voldoende verbrandingsenergie te krijgen heb je enorme volumes nodig. De waterstof propagandisten verdoezelen dat punt altijd door de verbrandingswaarde per kg te geven, die inderdaad hoger is dan die van fossiele brandstoffen. Maar per m^3 heeft waterstof toch een groot probleem.

Je kune het beter gebruiken om er koolwaterstoffen te maken. Die zijn compacter qua opslag, en geven ook minder gedoe bij het vervoer en gebruik.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw@vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html

| Gerard van Wilgen wrote: | | >Als men LPG eigenlijk al te gevaarlijk vindt, dan is waterstof helemaal | >taboe. | | Waterstofbranden zijn minder gevaarlijk dan LPG branden. | | Het grootste probleem van waterstof is dat het zo licht is - om voldoende | verbrandingsenergie te krijgen heb je enorme volumes nodig. De waterstof | propagandisten verdoezelen dat punt altijd door de verbrandingswaarde per | kg te geven, die inderdaad hoger is dan die van fossiele brandstoffen. | Maar per m^3 heeft waterstof toch een groot probleem. | | Je kune het beter gebruiken om er koolwaterstoffen te maken. Die zijn | compacter qua opslag, en geven ook minder gedoe bij het vervoer en gebruik.

Plus nog het feit dat de logistieke infrastructuur minder investering vergt

- die is er namelijk al.

Reply to
Kees de Graaf

voldoende

per

gebruik.

vergt

Bij de verbranding van koolwaterstoffen ontstaat er vrijwel altijd nog koolstofmonoöxide en de motoren zijn niet erg efficiënt! Bij de verbranding van waterstof altijd water en het is erg efficiënt ( weinig verlies van energie )!

Bert RvB.

Reply to
Bert ( A W RvB )

" Bert ( A W RvB )" schreef in bericht news:4152cb75$0$61741$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

helemaal

waterstof

En vergeet ook niet de NOx die ontstaat als gevolg van die koolwaterstofverbrandigsmotoren. Dit heb je bij de verbranding van waterstof niet.

Bert RvB.

Reply to
Bert ( A W RvB )

Bij verbranding van waterstof met lucht ontstaan die ook.

Reply to
Tjarko de Jong

Maak er een daktuin op met vlonderterras. (Balklaag verstevigen door de hart op hart-afstand te verkleinen) De terugverdientijd van isolatie door met kunststof verbeterde veengrond is altijd beter dan een hopeloos geplaatste platte collector.

Anneke

Reply to
Anneke Andriessen

Johan Wevers wrote: [..]

Ik begreep altijd, dat het de bedoeling is, om de energie uit de waterstof te onttrekken met een brandstofcel, die een veel hoger rendement heeft dan een verbrandingsmotor.

Groet,

Paul.

Reply to
Paul H.