Instelling Opamp in versterker

Beste mensen,

Ik heb nog een keertje een vraag voortvloeiend uit mijn subwooferproject. Vandaag heb ik de eindversterkerprint voltooid en met knikkende knieen de voeding ingeschakeld. Geen rook, geen vonken, nee, het lijkt erop dat hij OK is. Maar ik heb nog een vraag waar ik niet uit kom, het betreft de instelling van de opamp. Het schema staat nog steeds op

de kwaliteit is nog altijd niet zo geweldig (weet iemand misschien een betere site?) maar het zal wel te zien zijn.

Links boven de opamp zitten twee weerstanden. Ik citeer hier wat de bouwbeschrijving zegt: "Bij het opbouwen van de versterkerprint moeten de weerstanden R3 en R4 nog even niet worden aangebracht; we komen daar zo op terug." R3 en R4 zijn die twee weerstanden die linksboven de opamp zitten (beide

8M2), ze zitten allebei aan de 18 volt (gemaakt met weerstand en zenerdiode bovenin), de linker zit dan aan de + ingang van de opamp (ook nog een weerstand van 31K6 naar massa parallel met C van 3n3), de rechter aan de - (hier een R van 1K naar massa). Nu komt het, ze komen er dus op terug: "Deze weerstanden zijn bedoeld om de bias-stroom van IC1 te compenseren zodat er op de versterkeruitgang geen gelijkspanning komt te staan. We meten daartoe met een hoogohmige voltmeter (multimeter) de spanning op pen 3 van IC1 (nvR: dat is de + ingang). De gemeten spanning ligt waarschijnlijk in het mV-bereik. De compensatieweerstanden kunnen nu simpelweg worden berekend met behulp van de volgende formule: R3=R4=18V/Upen3*31,6KOhm. Bij ons proefexemplaar bleek er een biasstroom door R2 te lopen van ruim 2 micro-ampere, hetgeen resulteerde in de in het schema aangegeven waarde van 8M2 voor R3 en R4. Bij de AD847 kan dit echter van exemplaar tot exemplaar behoorlijk verschillen."

Tot zover de tekst van Elektuur. Ik heb die weerstanden dus niet gemonteerd (aan de ingang is niets aangesloten) en gemeten op pen 3, ik heb een Dynatek

9040 waarvan ik de ingangsweerstand niet van buiten ken maar hij is in elk geval hoogohmig. Ik meet op pen 3 0 volt. Echt helemaal niets, ook geen tiende mV. Als ik dan de limiet van die formule neem, dan zouden R3 en R4 dus open moeten blijven. Ik heb dan echter -1,27 volt op de uitgang staan (nog geen luidspreker aangesloten). Monteer ik die twee weerstanden zoals Elektuur ze berekend heeft bij hun exemplaar, dan meet ik op pen 3 70 mV (lijkt me dan gewoon een spanningsdeler) en op de speakeruitgang van de versterker -1,3 volt DC. Zijn de weerstanden nog niet gemonteerd, dan meet ik wel op pen 2 38,7 mV maar ja, het gaat om pen 3. Oh ja, op pen 6, de uitgang van de opamp, blijft -1 volt staan. Of heeft de DC-waarde op de uitgang hiervan geen invloed, gaat het enkel om de AC (je ziet dat ik van opamps niet zoveel kaas gegeten heb).

Wat ook raar is, is dat de ruststroom door alle vier de eindtorren verschillend is. Ik heb hem b.v. afgesteld door 22 mV te meten over de rechtsbovenste weerstand (in serie met de tor) zoals het in de beschrijving staat, dan is de spanning over de weerstand van de tor rechtsonder bijna hetzelfde (25 mV) maar de stroom door de andere twee torren (dus eentje boven en eentje beneden, beide links) is dan een stuk minder, rond de 15 mV. Dit terwijl de vermogensweerstanden hetzelfde zijn (van die platte inductie-arme) en de meetwaarden van "b", dat zijn de "gates" t.o.v. pos en neg voeding, overal hetzelfde zijn: 2,45 volt (klopt ook met waarde's die Elektuur opgeeft, 2 V +100% of -50%. De torren zijn verder ook exact hetzelfde aangesloten, de gate's zitten via die weerstanden van 100 Ohm (en die zijn allemaal hetzelfde, heb ik nagemeten) parallel dus het verschil moet hem of in de vermogensweerstanden zitten (enorme toleranties? zo'n lage waarden kan ik niet echt precies meten met mijn meter) of in verschillende eigenschappen van de torren. Is dit iets waarover ik mij zorgen moet maken?

Ik begrijp de formule ook niet helemaal. Volgens mij moet je hier meneer Van Dale niet om raad vragen en eerst die twee spanningen delen om dan met 31,6 te vermenigvuldigen, zie ik dat goed? Ik kom dan bij hun 2 micro-ampere uit op een weerstand van 9 MOhm - zij zouden dan 63 mV gemeten hebben.

Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Zo ja, dan zou ik het op prijs stellen indien deze persoon deze kennis met mij zou willen delen :-). Enerzijds zou ik zeggen dat bij een meting van 0 mV op pen 3 ik gewoon die weerstanden door niets kan vervangen (open laten) maar ja, dan zit ik nog altijd met -1,25 volt op de uitgang... Kan dat ook nog ergens anders door worden veroorzaakt behalve de biasstroom van de opamp die niet goed gecompenseerd wordt? In elk geval zijn alle onderdelen juist (ik meet elke weerstand ook even na voor ik hem er in zet) en ik heb zeeeeer precies gewerkt. Ik heb de print na afloop nog heel grondig gecontroleerd en er zitten geen opbouwfouten in (is geetste print). Ik kijk er enorm naar uit om te kijken (luisteren) of er ook geluid uit het apparaat zal komen maar dat durf ik nu nog niet met DC op de uitgang.

Vriendelijke groeten, Rene

Reply to
Rene

Wanneer je in een "ontwerp" in de luidsprekerketen een relais opgenomen ziet weet je dat het pulp is. Deze relais worden namelijk in slechte ontwerpen opgenomen ter eliminatie van de inschakelplop die erin optreedt. Verder zie ik slechts een potmeter, en die is bedoeld om de kiepspanning van de BD139 in te stellen, de opamp en de ruststroom in de stuurtrappen is blijkbaar niet in te stellen. De normale gang van zaken is dat je de opamp "op nul zet" middels een spanningsdeler waarin een opamp opgenomen is. De juiste instelling is cruciaal. Let overigens op, Elektuur is wereldberoemd in dit deel van Europa vanwege de "lekken van Elektuur" waarbij lekken foutjes in het ontwerp, het schema de onderdelen lijst of de handleiding/afregelprocedure zijn. Maak je er zeker van dat je ook over deze allemaal beschikt, een Elektuur versterker zou allicht de Media markt Trust moeten kunnen evenaren;-)) Al met al denk ik dat een goedkoop subwoofersetje uit de Mediamarkt het net zo goed zoniet beter zou moeten kunnen doen.

"Rene" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@edutel.nl...

Magnus357

En hoe hou je in jouw goede ontwerp de uitgangsspanning op 0V tijdens het inschakelen van je DC gekoppelde versterker?

Gezien de toon van je opmerkingen toon je een verbazend gebrek aan elektronica inzicht met deze opmerking. Bestudeer het schema nog eens goed en bedenk eens wat het uiteindelijk effect is van die potmeter.

Laffe opmerking. Niemand is zonder fouten - ook de schrijvers van de artikelen in Elektuur niet. Dat ze dat zelf erkennen en corrigeren geeft alleen de eerlijkheid van de uitgever aan.

Had je liever gehad dat die fouten niet gepubliceerd zouden worden?

Kijk eens naar de naam van deze nieuwsgroep.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Ik kan me herinneren dat Elektuur nuttige en wetenswaardige zaken publiceerde, ik had toen ook nog een abonnement. Op het moment dat ze een compleet Hammond orgel gingen "ontwerpen" en de bouwers ervan totaalgeschift werden heb ik afgehaakt.. Ergens houdt hobbyisme op en word het bouwpakketten in elkaar sleutelen;-((( En daar heeft geen mens Elektuur en haar spreekwoordelijke lekken voor nodig, maar is bijvoorbeeld Velleman een beter alternatief. Je koopt een kitje wat na bouwen gewoon werkt, werkt het niet omdat je iets fout deed hebben ze een goede helpdesk..

Niks lekken en niks geleuter.... En Elektuur, ach die is er al veel te lang, en nergens goed meer voor.

"Jo>

Reply to
Magnus357

Yahoo sucks. Deze is beter:

Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/
Reply to
Joop van der Velden

Of dat de ontwikkelaar de speakers wil beschermen als het een DC versterker is.

De kiepspanning, kuch. De ruststroom is dus juist hiermee in te stellen.

Dat is hier dus met die weerstanden opgelost.

Dit versterkertje is helemaal niet slecht. Alleen een beetje onhandig af te regelen met die weerstanden.

Wat een negatief commentaar!

Pieter

Reply to
P.

Zie voor de datasheet van de AD847:

De input bias is typical 3.3 uA. Over de 31k6 weerstand zou dat typical dus 3.3e-6 * 31.8e3 = 0,1 Volt of wat minder moeten zijn. Het lijkt me dat dat toch wel te meten moet zijn. Je universeelmeter moet een ingangsweerstand van minstens 10* 31k6 hebben, zal ook wel goed zijn. Heeft de opamp wel een goede voeding van + en - 18V? Is JP1 aangesloten, ofwel liggen ergens de massa's aan elkaar?

Waar hou je je nul van je meter bij het meten van spanningen?

Hier klopt iets niet. De uitgang van de opamp is de ingangsverschilspanning (tussen pin 2 en 3) * open loop gain (zie datasheet, min. 2V/mV). Dus een verschil van 38,7 mV geeft al 77 Volt (= uitgang helemaal tegen voeding aan). Ik verwaarloos hier even de ingangsoffsetspanning, deze is max 1 mV en telt bij je 38,7 mV niet echt mee.

Het lijkt wel of je pin3 helemaal niet aangesloten is?

Je moet eerst de opamp goed werkend hebben. De uitgangtrap wordt door de opamp open gestuurd met DC. Dus eerst die opamp goed, daarna de uitgangtrap doen. Tenzij er een fout in je eindtrap zit die via de tegenkoppeling (R6) eea bij je opamp vernachelt. Wat is de DC uitgangsspanning van de versterker? Ik zou zelf bij ontwikkeling van deze schakeling de eindtrap even losgooien, en de R6 via de uitgang van de opamp tegenkoppelen, dan zie je of de opamp schakeling goed is. En daarna pas de eindtrap erbij.

Hang eens een oscilloscoop aan de schakeling om te zien of er niet ergens iets staat te oscilleren? Of als je die geen hebt gewoon je meter op AC, eventueel met een sericondensator?

(18V/Upen3)*31,6KOhm is hetzelfde als 18V/(Upen3*31,6KOhm), dat is het probleem niet.

Pin 3 ziet 31k6 naar GND, pin 2 ziet ongeveer 1k naar GND. Hierdoor geeft de bias stroom (waarvan we maar even hopen dat die in pin 2 en 3 hetzelfde is) een ingangsoffsetspanning. Door R3 en R4 ziet pin3 een hogere spanning (door de extra stroom door R2 die 31.6 keer harder telt dan die door R5) dan pin2 en hiermee kun je een offset creeren die de bias current compenseert. Hoe lager R3 en R4, des te hoger wordt de spanning op pin 3 tov pin 2. Dat is tenminste de bedoeling lijkt me. Door beide weerstanden hetzelfde te kiezen hou je een goede CMRR.

Ik heb alleen het gevoel dat er hier van wordt uitgegaan dat de bias van pin 2 groter is dan van pin 3. Als de bias van pin 3 gelijk is aan die van pin 2, dan kun je verhogen wat je wil, maar je compenseert alleen maar de verkeerde kant uit. Ik zie in dit schema geen oplossing hiervoor.

Wat ik zelf dan zou doen, is de weerstanden aan de -18V aansluiten!

Probeer dat maar eens. Als je uitnagsspanning dan lager wordt, ben je tenminste de goede kant aan het uitgaan.

Of zie ik hier nog iets over het hoofd?

De ingangs-offset spanning van de opamp, maar die is juist heel klein bij deze opamp. En verder een offset van de eindtrap die via de tegenkoppeling binnenkomt.

Zet minstens een condensator (bipolaire elko) in serie met je speaker tot alles goed werkt!

Pieter

Reply to
P.

"Magnus357" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Dat is prima want dan hoort de luisteraar het niet. Overigens zijn er ook zat ontwerpers die de luidspreker dmv een relais afschakelen als de endamp defekt raakt. Niet elke luidspreker is van een interne beveiliging voorzien. En alles kan kapot ;-)

Maurits

Jammer want elke audiofiel ingestelde weet dat ieder contact dan in serie met de speakers opgenomen is de kwaliteit totaal de grond in boort en artikelen als monsterkabel en andere weerstandverminderende spullen totaal overbodig maakt;-(( Relais in het speakercircuit is voor barbaren met een totaal gebrek aan smaak en kennis.

"M@µ®IT$" schreef in bericht news:e51orl$1rq8$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Reply to
Magnus357

Hoe beveilig jij de boel tegen opgeblazen speakers mocht de eindtrap opeens gelijkstroom erdoorheen gaan jagen?

Niet elk relais in een luidsprekerketen doet afbreuk aan de kwaliteit van het signaal en het luistergenot. Je bent volledig vrij in het kiezen van het type relais en de hoeveelheid kontaktovergangen die je gaat gebruiken. Voer je dit goed uit, dan zul jij je stelling nooit overeind kunnen houden. Mocht je je stelling baseren uitsluitend en alleen op het feit dát er een relais wordt toegepast, dan getuigt je uitspraak van een grote kortzichtigheid en vooringenomenheid.

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

"Magnus357" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Luidsprekerunits en wisselfilters hebben ook aansluitingen. De hebben een grotere overgangsweerstand dan een MC banaanstekker (0.22 mOhm) De kwaliteit van het geluid heeft echt niet te lijden als er een relaiskontakt tussen zit.

Maurits

"Magnus357" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Er zijn ook zat luidsprekerfabrikanten waaronder Bowers & Wilkins die in sommige modellen een elektronisch circuit inbouwen. En dat is uitermate verstandig. Beter een beveiliging dan een aantal uitgebrande spreekspoelen.

Maurits

"Magnus357" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Je komt het anders vaak genoeg tegen. En ook in prijzige high-end eindtrappen (in serie, niet als crowbar). En als de relais ontbreken, dan zien we daarvoor in de plaats vaak smeltzekeringen. Die zijn ook niet bepaald 0 ohm.

Niet al die versterkers zijn ontworpen door barbaren.

Mijn voorlaatste eindversterker, een Yamaha MX1000, had ook uitgangrelais. Ook onder audiofools nog steeds een zeer gewild apparaat.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

Goed uitgekiende koperbanen die van de print af spatten ;)

Bij kleine setjes maakt het niet uit, reparatie is toch te kostbaar, en een nieuw setje komt weer met nieuwe speakers...

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Met zekeringen. Voor de hoge tonen zit toch meestal een condensator in serie met de tweater. De basluidspreker kan wel wat hebben.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Weer zo'n geweldig elektuur ontwerp -NOT-. Componentvariaties ondervangen door weerstanden te monteren gaat niet lukken. Door veroudering en temperatuurschommelingen gaat de instelling altijd verlopen met als gevolg weer DC op de uitgang.

Neem gewoon een power-opamp. Die hebben doorgaans maar een paar weerstanden nodig om een dijk van een versterker te bouwen met alle beveiligingen die in dit ontwerp zelfs ontbreken (temperatuur, stroom en een elektronische anti-plop). Neem bijvoorbeeld de LM4677 van National semiconductor. Met dit IC kun je een goede versterker (DC gekoppeld als het moet) bouwen die enkele tientallen Watts kan leveren. Een printje is eigenlijk niet nodig (gaatjesprint) en het IC stukmaken is haast onmogelijk.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Een relais met een weerstand in de orde van van 1 milliohm weerstand lijkt me totaal niet belangrijk in het geheel, en aansluitingen ook al totaal niet. Ik zou geen versterker willen hebben die geen enkele uitgangsbeveiliging heeft want die zou je dure luidsprekers kunnen slopen in

1 seconde. Wel eens meegemaakt hoe snel dat in zijn werk gaat? Een krachtige versterker heeft er totaal geen moeite mee om enkele tientallen amperes door de spreekspoel van de lagetonen luidspreker te jagen en dat houdt die spreekspoel echt niet langer dan 1 seconde uit, ook al kan die woofer volgens fabrieksopgave wel 1000 watt hebben. Vroeger in het buizentijdperk gebruikte men transformatoren, en wat later alleen uitgangselco's, en beiden waren zeer effectief in het blokkeren van de gelijkstroom als het eens mis ging. Niets houdt je tegenwoordig tegen om die componenten te gebruiken, maar algemeen wordt aangenomen dat die componenten de geluidskwaliteit naar beneden halen. Het lijkt me echter van gezond verstand getuigen als je bij je experimenten wel een uitgangscondensator gebruikt totdat je 100% zeker weet dat alles stabiel werkt. En dan nog, hoeveel degradeert een uitgangscondensator het signaal eigenlijk? En veel belangrijker: is het hoorbaar? Waar men vroeger een uitgangscondensator van 2200 uF al heel groot vond, kun je nu best een condensator van 10000 uF gebruiken, eventueel overbrugd met een kleinere condensator om de kwaliteit van het geheel wat hoger te krijgen. En als je die uitgangs-condensator dan op zou nemen in de tegenkoppeling, dan werden alle mogelijke negatieve effecten volledig weggenomen. Er zijn nog wat andere mogelijkheden om de gelijkstroom te blokkeren zonder gebruik van uitgangstransformatoren en uitgangselco's, maar dat gaat hier allemaal wat ver. Ohja, nog 1 tip voor als je een uitgangscondensator gebruikt: zet de grote uitgangscondensator alleen in serie met de woofer, want de middentoner en tweeter hebben al condensatoren in serie staan en daarom is het niet nodig dat je die op die manier beveiligt (en het geluid wordt er theoretisch wat beter door). B.
Reply to
Badman

Ter info: Het gaat hier om een 250W (4 ohm) subwoofer versterker uit een Elektuur van 1996.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/
Reply to
Joop van der Velden

Op Wed, 24 May 2006 20:16:56 +0200, schreef Jaap Knasterhuis:

De opgave van deze week: "Noem drie duidelijke kenmerken van Usenet-postings van ene Peter Kessen".

Te winnen prijzen: het rustig kunnen negeren van bepaalde postings, en niet langer het gevoel hebben dat je probeert Newton's zwaartekrachttheorie uit te leggen aan een simpele baksteen.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/