Detekcja przepływu prądu

Pojawiła mi się w projektowanym układzie potrzeba wykrywania przez część niskonapięciową faktu pobierania prądu przez kilkukilowatowe jednofazowe obciążenie. Pobór prądu w granicach 16-20A. Pierwsze rozwiązanie jakie mi przyszło do głowy, to coś a'la transformator prądowy: po prostu nawinąć cewkę na drucie zasilającym urządzenie i kontrolować, co się dzieje na tej cewce. I tu pytanie: jak to wykonac praktycznie? Czy tak po prostu nawinąć ileś (ile orientacyjnie, żeby to miało sens?) zwojów na przewodzie fazowym, czy bawić się w jakiś ferrytowy pierścionek?

Jarek P.

"Jarek P." napisał(a):

Raczej to drugie - większa czułość, a z nadmiarem sygnału łatwo sobie poradzić.

Reply to
PeJot

Nawinąć ze 100 zw wtórnego na pierścieniu ferrytowym średnicy zew.

20-30mm a przewód w którym mierzysz prąd przetknąć przezeń 1 raz. Masz przekładnię 1:100, co ci da prąd zwarciowy na wtórnym ok. 100-200mA. Aż nadto żeby wysterować diodę świecącą. Dla ograniczenia tego prądu dać jakiś opornik, na oko 1kom. Zmontować i wypróbować.
Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@go2.pl napisał w wiadomości news:180hpvuwd0p1t$. snipped-for-privacy@irish.pl...

Ok, dzięki. I teraz drugie pytanie: trochę nie mam czasu w dobieranie ferrytów z katalogów i szukanie ich po sklepach, zastanawiam się nad wykorzystaniem (po przewinięciu rzecz jasna) dławików z uszkodzonych zasilaczy ATX. Średnicę mają akurat taką, jak piszesz, ale nie wiem, co z własnościami, w końcu one pracują na trochę innych częstotliwościach. Nadadzą się?

Jarek P.

Opornik szeregowy to nie jest najlepszy pomysl w przekladniku pradowym.

A tu masz jeszcze jeden problem - zakladajac 1cm^2 przekroju i 0.3T to otrzymamy ok 1V na wyjsciu. Troche za malo jak na LED. No chyba ze stromosc zmian pola w nasyconym rdzeniu wyjdzie wieksza... A on sie chyba nawet nie nasyci od tego 1 zwoju ..

Najwyżej wzrośnie napięcie na wtórnym. IMHO to najprostszy pomysł... Masz lepszy?

No to dać dwa zwoje pierwotnego. Tak wiele zależy od (przypadkowego) przecież rdzenia że nie będę nic twierdził na 100% :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Zapewne nadadzą się, ale test przede wszystkim :) Pamiętej żeby dać antyrównolegle z diodą świecącą zwykłą 1N4001 aby przepuścić drugą połówkę prądu.

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Z napięciem na wyjściu nie ma problemu, podgonię to jakimś tranzystorem. A co do opornika szeregowego - możesz rozwinąć temat? Przeciez przy zamkniętym obwodzie przepływ prądu będzie zachowany?

Jarek P.

On Thu, 4 Aug 2005 13:02:43 +0200, "Jarek P."

No wlasnie - zachowany. Jak po wtornej stronie dorzucisz szeregowy opor, to trafo to przetransformuje na zwiekszona rezystancje po pierwotnej stronie .. ale tam ma to chwilowo znikome znaczenie - bo ta rezystancja pomijalnie mala. Czyli po pierwotnej stronie plynie prad bez zmian, spadek napiecia na trafie wiekszy [ale ogolnie minimalny], co na wtornej stronie transformuje sie nam prad bez zmian .. i wyzsze napiecie, pozwalajace utrzymac ten prad. Czyli w ogole nam ten szeregowy opornik nie zmienil pradu po wtornej stronie. I bardzo slusznie, bo czulosc amperomierza zmniejsza sie bocznikiem jak powszechnie wiadomo :-)

Oczywiscie mowa o prawidlowo dobranym trafie.

No faktycznie, można zastosowac bocznik, ale z uwagi na nieliniwość diod nie podejmę się oceny jaki :)

Reply to
Jacek Maciejewski

A niby dlaczego przy 50, jak rozumiem, Hz chcesz stosować ferryt ? Zwykła blacha transformatorowa zapewni lepsze sprzężenie pomiędzy przewodem a uzwojeniem wtórnym przekładnika - da się mocniej obciążyć. Wmak

Reply to
Wmak

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka] snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:dcsqim$14t$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

Kup więc gotowy typowy przekładnik prądowy lub "zabawkę"

Ferryt użyty na 50Hz jest głupim pomysłem. Ma być stalowy

Reply to
SP9LWH

Dlatego, że ze zdobyciem pierścionka ferrytowergo nie będzie problemu, a rdzeń blaszany do małego dławika - to juz będzie dla mnie problem, a nie chcę robić kobyły na rdzeniu od trafa sieciowego, choćby i dwuwatowego.

Jarek P.

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka] snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:dcsg25$ila$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

Na szybko wykonałem próbę z ferrytowym pierścionkiem 18mm z dławika strony pierwotnej zasilacza ATX, na który nawinąłem 25 zwojów wtórnego (wiem, mało, ale akurat taki kawał drutu mi się wyciągnął), a jako pierwotne przeciągałem przewód fazowy zasilający czajnik 2,2kW. O dziwo, przy zwieraniu wtórnego amperomierzem (zakres 20mA, nie dysponuję miernikiem z czulszym zakresem prądu AC) wskazanie było zerowe, wynik pojawił się dopiero po przełączeniu na pomiar napięcia, przy rozwartym obwodzie, wskazanie wynosiło 40mV. Najciekawsze, że wynosiło mniej więcej tyle samo zarówno przy przewodzie fazowym po prostu przewleczonym przez ten pierścionek, owiniętym raz, orazowiniętym dwa razy. Czy można to tłumaczyć tym, że przy większej ilości zwojów na pierwotnym rosnąca sprawność kompensowała malejącą przekładnię? Podobna próba wykonana z cewką 25zw nawiniętą wprost na przewód fazowy nie przyniosła żadnych rezultatów, cokolwiek się tam indukowało, było mniejsze od czułości mojego miernika.

Jarek P.

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka] snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:dcv8k0$4u8$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

Kabel zasilajacy ten czajnik ma dwie zyly, przewod fazowy i powrotny. Powinienes przewlec jedynie jeden z tych przewodow (dowolny) inaczej efekt bedzie taki jak miales. Przy przewleczeniu calego kabla pola od kazdej z tych zyl zosza sie.

Jacek M.

Reply to
Jacek M.

Użytkownik "Jacek M." snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:dcvc6q$f0b$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Totez pisałem, wydawało mi się, że jednoznacznie o przewodzie fazowym, nie o całym kablu zasilającym :-) Bez przesady...

Jarek P.

A ja z maniackim uporem zapytam : nie masz zadnego malutkiego (2-5VA) transformatora sieciowego, z normalnej blachy transformatorowej, w którym zostało trochę miejsca, przez które można przewlec ten gruby przewód ? Miałbyś gotowe wtórne uzwojenia. Wmak

Reply to
Wmak

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka] snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:dcvcdb$joj$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

O.K. przepraszam, zle zrozumialem. Jacek M.

Reply to
Jacek M.

Pierwsze podejscie jest w miare proste - skoro z 200mA chcemy zrobic

20 dla diody, to przy 2V spadku na diodzie przez bocznik musi plynac 180mA. Czyli 11 Ohm.

Gorzej jak poplynie 150 albo 300mA :-)

On Fri, 5 Aug 2005 10:39:26 +0200, "Jarek P."

Raczej nie. Ale tak na szybko liczac - przekroj rdzenia 0.36cm^2, indukcja 0.3T, 50Hz .. wychodzi ok 50mV. Dowijanie pierwotnego nie pomoze, bo rdzen pewnie juz w nasyceniu pracuje.

Bo i nie powinno - w koncu to w zasadzie skrzyzowane cewki.