Volt, ampere, ohm og watt...forklaring

Hej Gruppe
.
Jeg vil hørere om nogle kunne give mig forklaringen på:
.
Volt
Ampere
Ohm
Watt
.
Mest volt og ampere, for ohm skulle være en modstand, og watt egentlige n
oget med strømforbruget.
.
Hvad er volt og ampere
.
Hvis jeg har en 6-volts pære, så brænder den af hvis jeg sender 7-vol
t igennem, men hvad med ampereren.
.
Hvad er denne ampere...?
.
Er det underordnet hvad ampereren er i min strømkilde, bare jeg overholde
r volten, eller hvordan spiller det sammmen.
.
Jeg spørger kun, fordi jeg har fået lyst til at forstå den "endeligt"
 efter at have set min datters fysikbog fra 8. klasse.

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring

Strengt taget er Watt "bare" Ampere * Volt (effekt = strøm * spænding).

Jeg plejer at sammenligne det med vand, der strømmer i en slange.

Ampere (strømstyrken) svarer til den mængde vand, der kommer ud. Det
hænger til dels sammen med størrelsen af slangen, men det er sekundært.

Spændingen er hastigheden af vandet eller vandets tilskyndelse til bevæge
sig fremad.

Man kan sige at hvis du skal spule uønskede bejlere til din datter bort
fra din ejendom skal du bruge både højt tryk (høj spænding) og masser af
vand (stor strømstyrke) for at det har en effekt (Watt) ;-)

Det er netop spænding * strøm = effekt.

Modstanden er en lednings eller en vandslanges tendens til at stritte
imod at elektriciteten hhv. vandet flytter sig i den.

Det var så hvad jeg havde af pædagogik i dag. Det bliver en hård dag for
ungerne ;-)

--
Steen Suder

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring

ært.
æge
.
Det nåede jeg også (næsten) frem til, at Volten er "trykket på vand
et i slangen" og amperen er hvor meget vand der kommer i spanden.
.
Men så tilbage, som egentlig satte mine grå celler igang.
.
Har både V og A betydning for min pære, eller skal jeg nøje med kun a
t overholde V.
.
Tænk det sådanne i stedet for:
Hvis jeg oplader min mobil med den korrekte tilgang af volt, ville en høj
re ampere så oplade mobilen hurtigere.
.
Ulempen bliver vel varme, og hvis enten volten eller amperen eller begge er
 høje, så kræver det tykkere vindinger i spoler osv.
.
Men er tanken rigtigt, overhold volten, så bestemmer amperen hvor hurtigt
 min mobil, batteri eller andet oplades.

sser af
g for

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
snipped-for-privacy@gmail.com sendte dette med sin computer:

Ikke helt korrekt - amperene svarer til hvor hurtigt vandet løber i
slangen, ikke den samlede mængde vand. (Ampere er ladning pr
tidsenhed).

V = R * I

Din pære har en bestemt R (modstand). Så amperene (strømmen) vil
justere sig selv, efter hvor stor spænding(V) du sætter på.

Men glødetråden i pæren, har en øvre grænse for afsat effekt (Watt) den
kan tåle - bliver effekten større, brænder tråden af.
Effekten beregnes som
P = V * I    (Watt = Volt * Ampere)

Og eftersom, I og V hænger sammen, betyder det, at du skal holde dig
til den spænding der angives på/for pæren.

(Det er ikke helt korrekt - glødetrådens modstand bliver faktisk mindre
når den bliver varm, og både strømmen og den afsatte effekt vil stige
med temperaturen.)

Et batteri kan ikke sammenlignes med en pære.
Et batteri er et lagerelement - faktisk vil det i analogien med vandet,
være hvor meget vand der er i spanden.

Og så er det principielt rigtigt, at jo flere ampere (jo mere ladning
pr tidsenhed) du sender til batteriet, jo hurtigere vil det lade op.
Men der er grænser for, både hvor meget spænding og hvor meget strøm
batteriet kan tåle ( - og læg mærke til, at her er der tale om spænding
og strøm hver for sig, hvor det for glødepæren, var en begrænsning i
effekten)
Batteriets indre modstand er ikke konstant. Jo mere opladet det
er/bliver, jo større bliver modstanden og (V=R*I eller I=V/R) jo mindre
bliver strømmen.
Der findes opladere, der begrænser strømmen i stedet for spændingen. De
starter så med at sende så meget strøm ind i batteriet, som det kan
tåle. På et eller andet tidspunkt, vil det give en spænding, der er
større end batteriet kan tåle, og den slags opladere, må derfor
begrænse spændingen, når det punkt nås.
Andre opladere, sætter den spænding på batteriet det kan tåle - men er
så nødt til at starte med at begrænse strømmen, til det batteriet kan
tåle.

Ja.

Ja og nej. Hvis dit batteri er helt afladet, er den indre modstand
principielt 0 og startstrømmen uendlig stor - og det kan batteriet ikke
tåle.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Hov, glødetrådens modstand er mindst i kold tilstand og stiger med
temperaturen
http://www.osram.dk/osram_dk/Professionelle/Sprgsml_og_svar/Standardlamper/

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Thl sendte dette med sin computer:

Kommer nok an på, hvilket fabrikat - i sidste ende, hvilken legering
der anvendes til glødetråden.
Men det er nok rigtigt, at de fleste går den anden vej.
Om det går den ene eller anden vej, er for så vidt ligegyldigt -
hovedsagen er, at med en given spænding, vil strømmen selv regulere
sig, men den afsatte effekt må ikke overstige det glødetråden kan tåle
- hvorfor man bør holde sig til den spænding der står på pæren.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Hej Birger

En pære vil jo kun virke selvregulerende hvis dens modstand stiger
med temperaturen, det er hele grundlaget for glødelamper og det
Edison havde størst problem med at finde ud af. Hvis modstanden
falder ødelægges pæren jo af den stigende strøm.

Max

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Hejsa,

Nej, ikke korrekt.

Nej, ikke korrekt.

Nej, ikke korrekt.

/Claus

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Claus forklarede den 6/9/2013:

Jeg kan godt lide dine klare argumenter.
Og jeg kunne godt tænke mig at se din model for et batteri under
opladning...

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Hejsa,

En ideel spændingskilde i serie med en modstand?

/Claus

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring

Så skal man bare så højt op i temperatur, at det bliver en superleder ;o)

Som en anden også henviser til, så passer det vist ikke helt, vel?

Du tænker vist på problemet med en transistor, hvor spændingen over
Basis->Emitter falder når den bliver varm, så stiger strømmen, hvis man
ikke tager højde for det i kredsløbet, men det er en helt anden sag.

Mvh Hauge

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Hauge kom med denne ide:

Tænkte faktisk på nogle signallamper vi brugte i plejehjemsanlæg, en
gang for længe siden, da jeg var lærling. Det kunne faktisk tage et par
sekunder, før de begyndte at lyse...
I dag bruger man nok lysdioder ;>)
Det ændrer dog ikke på at nogle pærer faktisk kan opføre sig som
beskrevet.
^^

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Det har formodentlig været strømviserlamper, der sidder i serie med
forbrugeren, på samme måde som lanternekontrollamper i skibe.
I radioapparater indsatte man NTC modstande (urdox) i serieforbindelsen
for at forebygge den store startstrøm, der ville reducere levetiden.

 > Det ændrer dog ikke på at nogle pærer faktisk kan opføre sig som
 > beskrevet.

Eksempler herpå vil være velkomne, jeg er ikke selv stødt på dem,
men vil gerne kende mulighederne.

Re: Volt, ampere, ohm og watt...forklaring
Det er ohms lov der forklarer sammenhængen:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov

En billedgoogling giver en udbredt måde at illustrere på, hvordan u,i,r
og p altid kan beregnes når man  kender 2 af dem - cirklen der er opdelt
i 12.

Hvad der i øvrigt bibragte mig denne fine forklaring - side 147 i
http://svendaage.dk/elektricitet.pdf

Mvh
Benny

Site Timeline