NTSC eller PAL

Vilket system har vi nu igen?

Re: NTSC eller PAL
On Sun, 04 Jan 2004 15:08:15 GMT, Jonas Åkesson

PAL i största delen av Europa (Frankrike SECAM).
NTSC i Amerika och Japan.

Re: NTSC eller PAL
Den 2004-01-04 16.34, i artikeln snipped-for-privacy@4ax.com,

Tackar tackar!

Re: NTSC eller PAL

Fast det där med SECAM har jag inte förstått, på min VHS-spelare
så finns det en knapp märkt "PAL/SECAM" och trycker man på den under
uppspelning (av en PAL-kasett) blir bilden lite annorlunda, något
randig (horisontellt), men fortfarande i färg osv.

Manualen säger typ "Växlar mellan PAL och SECAM", mycket tydligt :P

Re: NTSC eller PAL

Jag brukar tänka "Never The Same Colour (NTSC)". Har du sett sändningar från
USA. Färgerna är mycket skumma.

/Peter

Re: NTSC eller PAL

Skumma färger från USA beror nog mest på taskiga NTSC-PAL konvertrar.
Tysk-engelska PAL bygger på samma princip för färgkodningen, men man
har gjort den mer avancerad vilket innebar bra bild och högt pris när
den kom ut. PAL står egentligen för "Phase Alternation by Line" men
det har också utlästs som "Perfection At Last" och "Pay A Lot". SECAM
bygger på en helt annan princip för färgkodningen, vilket är naturligt
eftersom den är fransk. "Système Electronique Couleur Avec Mémoire"
men har också kallats "Something Entirely Contrary to the American
Method" ;-)

/Clas-Henrik

Re: NTSC eller PAL

från

Bildkvaliten NTSC i en NTSC burk är sämre.
Om jag kommer ihåg rätt så är NTSC från början gjort för svart-vit tv och
har dessutom färre linjer än PAL. Käsligare för motagningsförhållanden okså.

Re: NTSC eller PAL
On 4 Jan 2004 10:28:12 -0800, snipped-for-privacy@hotmail.com (C-H Gustafsson)

Sant, men färgstörningar uppstår vanligt i NTSC-länder i överföringen
via radio till mottagarna då NTSC saknar fasändringens automatiska
kompensering efter varje linje. Det var liksom poängen med Walter
Bruchs uppfinning.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

I stort sätt kan man väl säga att PAL är en vidareutveckling an NTSC,
sen att man valde 50Hz istf 60Hz (vilket amerikaner ofta hävdar gör
PAL oanvändbart) är *ENBART* för att nätspänningen här är på 50Hz, och
att då ha en bildfrekvens på 60Hz skulle introducera störningar i bilden,
alternativt skulle man få ha en massa dyr elektronik (på den tiden) som
filtrerade bort den.

Inget hindrar ju att man kör PAL 60Hz eller NTSC 50Hz egentligen.

Själv så tycker jag dock att det är dags för ett vettigt modernt system,
det nuvarande TV-systemet har skrattretande låg upplösning, och
widescreenskiten gör bara saken värre.

Re: NTSC eller PAL

Näe, förutom att det går fortare eller långsammare när man ser på filmen....

Re: NTSC eller PAL

Jo vi har ju redan det sedan många år tillbaka. Digital TV.

Re: NTSC eller PAL

..Som har exakt lika usel upplösning och refresh ja.

Anledningen till att jag tycker digitalTV är skärp är just detta,
däremot så tycker jagd et skulle vara slöseri med utrymme att sända
HDTV analogt, så om vi mot förmodan får ett vettigt system inom
rimlig framtid så lär det ju vara digitalt.

Re: NTSC eller PAL

I vissa delar av världen (Sydamerika) kör dom med PAL 60 Hz.

Re: NTSC eller PAL

Eller den som sköter dom - iom att det inte finns en medskickad absolut
riktfas på något sätt så är det ganska knepigt att bygga automatik
som rättar upp färgrymden när den vrider sig fram och tillbaka, även
under ganska kort tidsperiod. Begreppet 'rätt ansiktsfärg'
är inte helt enkelt att få ner som begrepp i analog elektronik...
- men de kanske har någon referenslinje med färgbalk utanför
TV-skärmen numera , så att 'högre' digitalelektronik kan
använda den och rätta upp fasen... inte möjligt på 60 talet,
men kanske idag.

Amerikanarna själva löste det med att man fick vrida på en
potentiometer på teven  när ansiktet blev _för_ grön eller
magenta...

Jag vet dock inte hur de moderna highend NTSC-TV:n gör idag...

Jo, men så är det en ganska avancerad lösning då det
inte är trivialt att få med en absolut riktfas för
informationen. Allt det där åker ju runt lite när det
distrubieras över länkar, kablar och luft mm.

Att konsten att bara spara/fördröja 64 us analogt signal
för att jämföras med nästa linje - för att få ut riktfas
är ingen man svänger ihop i källaren - om man inte just är
bra på att slipa ädelstenar...

Allt görs ju dessutom helt analog och i realtid...

Hmm. hur fungerar den rent principiellt ???

Re: NTSC eller PAL
Att Franrike kör ett eget färgsystem (SECAM) är ju bekant, men hur gör dom
med videokameror?
Har aldrig sett annat än PAL/NTSC för DV-kameror.
Vilket DV-system köper fransmännen?

/Johan S

Re: NTSC eller PAL

Någon påstod att man ofta kör PAL internt i studiemiljö och sedan
konverterar till SECAM vid sändning. Kanske gäller detsamma för
DV-kamerorna.

/Clas-Henrik

Re: NTSC eller PAL
On 5 Jan 2004 06:58:28 -0800, snipped-for-privacy@hotmail.com (C-H Gustafsson)

Lite info:

MESECAM  uses an AM colour subcarrier (allegedly) and is popular in
the Middle East, where as the original French version SECAM uses an FM
colour subcarrier.

SECAM uses only a single FM carrier for the colour information, and so
only one colour difference signal can be transmitted at any one time.
R-Y and B-Y are sent on alternate lines (a delay line in the receiver
makes up for the chroma 'holes' left on every other line). In it's
original form (so called VERTICAL SECAM) lines 7-15 and 320-328
contained a chroma synchronisation sawtooth. These indicate to the
receiver the order of the incoming R-Y & B-Y lines of colour (referred
to as DR & DB). Being rather wasteful of bandwidth, this system has
been dropped in later sets. The frequency of the colour burst (which
is different for each colour difference signals) can be used to make
the identification instead. This system is referred to as HORIZONTAL
SECAM.

It is interesting to note that most material transmitted in these
counties originates in PAL, and is transcoded to SECAM prior to
transmission. This is due to the fact that the SECAM signal is
difficult to edit, and near impossible to dissolve/mix. This is
something of a mute point thanks to the arrival of component
production techniques, where the chroma signal need not be modulated
onto the luma at all.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: NTSC eller PAL

Det är väl som inom RF, allt refererar till 50 Ohm
i instrumentväg, så pass att man inom TV/RADIO-sändarvärlden
måste ha avancerade baluner mellan 50/75 Ohm för att kunna
mäta/trimma ordentligt.

---

Vilken TV-standard är 'sämst' resp 'bäst' när det gäller att behålla
kvaliten på videosignalen ?? - jag misstänker att NTCS innehar
Re: NTSC eller PAL

btb4fn$53phu$1@ID-50478.news.uni-berlin.de...

PAL, colour, CCIR standards. Så står det i handboken till min nyligen
inköpta Sony DV. All ny TV- och videoutrustning du köper idag hanterar PAL
och SECAM, undantaget uppenbarligen DV videokameror. Nya TV-apparater, VCR
och DVD-spelare hanterar alla bägge systemen. Vi har en gammal TV med enbart
SECAM i vilken vi inte kan se filmerna direkt från DV-kameran, men det
visade sig fungera när jag tog det över min VCR vilken hanterar PAL, Secam
och NTSC.

Vad det gäller vilka länder som kör SECAM så hittade jag en förteckning på
det i manualen. Man skriver: Bulgarien, Frankrike, Guyana, Ungern, Irak,
Iran, Monaco, Polen, Ryssland, Ukraina, etc.

NB Min DV kamera klarar av NTSC Playback på en PAL-TV

mvh

Hans Bjärstål
Frankrike

Site Timeline