Li2FeSiO4

  • "järn och kisel istället för kobolt eller nickel."
  • Billigare batterier --> El bilar
  • "nyligen deklarerade Toyota att man satsar på litiumjonteknik i kommande modeller av hybidbilen Prius."
  • "- Det finns planer på att starta ett företag och jag skulle gärna se att det sker här i Sverige, säger han."

, , , ,

Blir intressant scenario när elbilar, rapsmotorer (t.ex. Volvo LCP 2000), Vätgas pellets osv.. blir billigare i drift än motsvarande bensin/disel alt. Oljeindustrin & skattmasen lär knappast vara intresserade av en sådan utveckling .. :-) ..oljepriset justeras för att inte göra det för lönsamt. Och anslag till energiforskning kan man undahålla. Så det lär nog inte hända så mycket innan det kan ta fart trots dessa institutioner. Och beroendet av bensinstationer elimineras.

Bunden vätgas (FeTi / Koltuber med 70% av teoritiskt max) "criteria set by the US Department of Energy for 2015, enabling a car to drive more than 500 km on a 50 L tank (13 MJ/l)"

Vätgas pellets (frigörs med enkel doppvärmare i princip)

Solsken -> Vätgas (via alger)

Bränslecell

Sen finns det ju alltid gengas om man vill bli kvitt priset för soppa :)

hmm - börja komma intressanta men dock fasta vätgasbärare, men 13 MJ/Kg är ungefär hälften mot Etanolens 26 MJ/Kg...

Undras hur stor yta man behöver för att skaka fram ca 10 kWh i vätgas per dag året om som jag behöver för att ta mig till och ifrån jobbet (baserat på idag 4 liter soppa/dag och 25% verkningsgrad motor till dito

100% verkningsgrad vätgasmotor och vätgas)

står inget om verkningsgrad så vitt jag ser, själv har jag blivit uppringd av universitetsfolk som letar applikationer och användning för vätgasbaserade bränsleceller med 'hela' 50% verkningsgrad - mao ungefär som en stationär dieselmotor/fartygsmotor och allt faller på hanteringen av vätgas i jämförelse med dieselbaserade välbeprövade och pålitliga lösningar.

Med denna nivå skulle jag behöva 20 kWh i vätgas från algodligen ovan, det motsvarar en bioodling som föder 9 personer om dagen energimässigt (2000 kcal/dygn/person)- dvs en mindre gård/torp i odlingsyta...

och om hela sveriges fordonspark skulle använda detta så blir det snart glest med trän i skogen mao. så håller det inte för mer än ganska marginell användning - vad skall resten tas ifrån???

Till detta så är det nog enklare att bygga om en Volvo Amazon till gengasdrift än motsvarade modern XC70 - sedan har man ungefär hälften av momentet och kusarna att leka med för given cylindervolym pga. gengasens dåliga energivärde relativt bensin/diesel/etanol/gasol, vilket gör att många fordon blir undermotoriserade för att vara användbart med gengasdrift.

Gengasen är ju 'utspädd' med ca 68% kvägas som bara fyller ut och tar plats utan att ge något i bränsle/luft-blandningen.

torbjorn.ekstrom skrev:

Hoppsan, det är ju nästan som atmosfären då med sina 78% kväve? Men vad är gengas egentligen för gas?

--

Mysko
Reply to

"Gengas (kortform för generatorgas) är en gas som uppstår vid ofullständig förbränning av trä. Den består huvudsakligen av vätgas, kolmonoxid, metan och koldioxid. Under andra världskriget användes gengas som fordonsbränsle i Sverige. Den tidens improviserade gengasaggregat alstrade en oren gas, vars förbränning slet hårt på motorn. Gengasen är på grund av sitt innehåll av kolmonoxid giftig. Idag är fordon som drivs av gengas en ren hobby-verksamhet, bilar tillverkade fram till 1975 och lätta lastbilar tillverkade fram till 1988 kan byggas om till gengasdrift och möta avgaskraven. Ett amatörbyggt fordon är också möjligt att registrera med gengasdrift."

snipped-for-privacy@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid skrev:

Tackar! Så vätgas å metan är dom "explosiva" delarna av det?

--

Mysko
Reply to