Li2FeSiO4

http://www.nyteknik.se/art/46085

Re: Li2FeSiO4 (Ny batteri teknik)

 * "järn och kisel istället för kobolt eller nickel."

 * Billigare batterier --> El bilar

 * "nyligen deklarerade Toyota att man satsar på litiumjonteknik i kommande
    modeller av hybidbilen Prius."

 * "- Det finns planer på att starta ett företag och jag skulle gärna se att
    det sker här i Sverige, säger han."

,
,
,
,

Blir intressant scenario när elbilar, rapsmotorer (t.ex. Volvo LCP 2000),
Vätgas pellets osv.. blir billigare i drift än motsvarande bensin/disel alt.
Oljeindustrin & skattmasen lär knappast vara intresserade av en sådan
utveckling .. :-)  ..oljepriset justeras för att inte göra det för lönsamt.
Och anslag till energiforskning kan man undahålla.
Så det lär nog inte hända så mycket innan det kan ta fart trots dessa
institutioner. Och beroendet av bensinstationer elimineras.

Bunden vätgas (FeTi / Koltuber med 70% av teoritiskt max)
"criteria set by the US Department of Energy for 2015, enabling a car to
 drive more than 500 km on a 50 L tank (13 MJ/l)"
http://web.archive.org/web/20050306125745/http://www.e-sources.com/hydrogen/storage.html

Vätgas pellets (frigörs med enkel doppvärmare i princip)
http://www.amminex.com/index_files/Page344.htm

Solsken -> Vätgas (via alger)
http://www.wired.com/news/technology/0,1282,54456,00.html

Bränslecell
http://news.uns.purdue.edu/UNS/html4ever/2005/050828.Varma.fuelcells.html

Sen finns det ju alltid gengas om man vill bli kvitt priset för soppa :)

Re: Li2FeSiO4 (Ny batteri teknik)

http://web.archive.org/web/20050306125745/http://www.e-sources.com/hydrogen/storage.html

hmm - börja komma intressanta men dock fasta vätgasbärare, men 13 MJ/Kg
är ungefär hälften mot Etanolens 26 MJ/Kg...

Undras hur stor yta man behöver för att skaka fram ca 10 kWh i vätgas
per dag året om som jag behöver för att ta mig till och ifrån jobbet
(baserat på idag 4 liter soppa/dag och 25% verkningsgrad motor till dito
100% verkningsgrad vätgasmotor och vätgas)

står inget om verkningsgrad så vitt jag ser, själv har jag blivit
uppringd av universitetsfolk som letar applikationer och användning för
vätgasbaserade bränsleceller med 'hela' 50% verkningsgrad - mao ungefär
som en stationär dieselmotor/fartygsmotor och allt faller på hanteringen
  av vätgas i jämförelse med dieselbaserade välbeprövade och pålitliga
lösningar.

Med denna nivå skulle jag behöva 20 kWh i vätgas från algodligen ovan,
det motsvarar en bioodling som föder 9 personer om dagen energimässigt
(2000 kcal/dygn/person)- dvs en mindre gård/torp i odlingsyta...

och om hela sveriges fordonspark skulle använda detta så blir det snart
glest med trän i skogen mao. så håller det inte för mer än ganska
marginell användning - vad skall resten tas ifrån???

Till detta så är det nog enklare att bygga om en Volvo Amazon till
gengasdrift än motsvarade modern XC70 - sedan har man ungefär hälften av
momentet och kusarna att leka med för given cylindervolym pga. gengasens
dåliga energivärde relativt bensin/diesel/etanol/gasol, vilket gör att
många fordon blir undermotoriserade för att vara användbart med gengasdrift.

Gengasen är ju 'utspädd' med ca 68% kvägas som bara fyller ut och tar
plats utan att ge något i bränsle/luft-blandningen.

/TE

Re: Li2FeSiO4 (Ny batteri teknik)

Hoppsan, det är ju nästan som atmosfären då med sina 78% kväve? Men vad
är gengas egentligen för gas?

--

Mysko

Re: Li2FeSiO4 (Ny batteri teknik)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas

"Gengas (kortform för generatorgas) är en gas som uppstår vid ofullständig
 förbränning av trä. Den består huvudsakligen av vätgas, kolmonoxid, metan
 och koldioxid. Under andra världskriget användes gengas som fordonsbränsle i
 Sverige. Den tidens improviserade gengasaggregat alstrade en oren gas, vars
 förbränning slet hårt på motorn. Gengasen är på grund av sitt innehåll av
 kolmonoxid giftig. Idag är fordon som drivs av gengas en ren
 hobby-verksamhet, bilar tillverkade fram till 1975 och lätta lastbilar
 tillverkade fram till 1988 kan byggas om till gengasdrift och möta
 avgaskraven. Ett amatörbyggt fordon är också möjligt att registrera med
 gengasdrift."

Re: Li2FeSiO4 (Ny batteri teknik)

Tackar! Så vätgas å metan är dom "explosiva" delarna av det?

--

Mysko

Site Timeline