Strömbrytare

Inte lätt att bryta strömmen snabbt
http://www.qkaasu.com/shit/500kv-line-opened-under-load.mpeg

Re: Strömbrytare

glad att man inte står precis jämte och bryter för hand :-)

Re: Strömbrytare

Solglasögon på :)

Re: Strömbrytare

Något att tänka på när man konstruerar gnistgap o.dyl.. ;)

Lätt att tända.. svårt att släcka..

Re: Strömbrytare

I lumpen fick jag lära mej att slå från brytaren innan man öppnar
frånskiljaren...

/Micke

Re: Strömbrytare

Som praktikant medan jag pluggade ElTele 3:e året på gymnasiet så hade
jag förmånen att arbeta som praktikant på elektriska anläggningar i
ett litet lokalt ställverk. Höll på att mecka med en (naturligtvis
bruten) skena när en skyddbrytare i samma rum gick ifrån - jag tror
det var en 6 kV som matade en rätt go trafo en bit bort i ena änden av
tråddrageriet. Livet som blev fick mig att ta skyndsamt skydd på
golvet.

Re: Strömbrytare

Vore säkrast  att använda en optokopplare. :-)

Re: Strömbrytare
Det är inte en strömbrytare. Det är en frånskiljare.

Bengt

Re: Strömbrytare

En kollega jobbar på ElektroSandberg, o i förrgår fick jag en guidad tur i
det stora ställverket som försörjer Svedala samt framför allt Sandvik Rock
Processing-industrin.  de flesta frånskiljare där använder nog 20kV, men har
för mig han nämnde en gjutugn som tydligen matades med 135kV.

Jag var med honom en kväll under jour o då blev det kortslutning i en
10kV-frånkopplare när vi stod i nätstationen, en hel del blixtar o dunder,
men de löser ju ut ruskigt fort, de kan ju t.o.m. utläsa om en större fågel
gungat på nån linje... jag tycker sånt här är ruskigt inttressant, men man
ska dock inte underskatta krafterna, hur oskyldigt det än ser ut när man
tittar på de i fungerande läge. De där ljusbågarna som kan slå en bra bit
känns otäckt, fast i nya anläggningar finns ju "speglar" som vinklar ut
ljusbågarna ut ur "husen".

man får dock kalla kårar av filmklippet...

Mvh Johan

Re: Strömbrytare

Vad är skillnaden?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Strömbrytare

bra fråga...  det är kanske som jag förstått med relä och Kontaktor. Samma
sak , men olika dimensioner?

Mvh Johan

Re: Strömbrytare

Enligt vad jag kommer ihåg, men utan garanti:

Brytare:
=======
Kan sluta, bryta & överföra ström vid normal last, men även bryta vid
felström (t.ex. kortslutningsström som vanligen är mycket störren än
strömmen vid normal last).

För att undvika ljusbåge är den klassiska lösningen att kontaktstället
befinner sig i isolerande olja. Även vakuum eller SF6
(svavelhexafluorid) kan användas som isolering. Om jag minns rätt
förekommer även att man blåser ut ljusbågen med tryckluft eller
påverkar den med ett magnetfält.

Frånskiljare:
===========
Kan överföra ström vid normal last och tillfälligtvis ström vid
kortslutning. Kan ej bryta ström vid normal last, ej heller felström
(då går det som på filmen...)

Användningsområdet är t.ex. att frånskilja anläggningsdelar som är
strömlösa innan arbete på dem, man ser ju tydligt (som på filmen) om
frånskiljaren är bruten eller ej. Det gör man inte alltid med brytare.
Man kan också med frånskiljare koppla in ledningar etc. till olika
skenor innan man slår till brytaren.

Lastfrånskiljare:
=============
Ett mellanting: Kan sluta, bryta & överföra ström vid normal last, men
inte bryta en felström (om den är större än den högsta normala ström
för vilken lastfrånskiljaren är dimensionerad). För att hantera
ljusbågen vid kan man t.ex. använda en fjäderbelastade hjälpknivar
och/eller mekaniskt "klippa av" ljusbågen med ett isolerande material.

- - -

Några tankar kring filmklippet:

1 ) Man ser att alla tre faser frånskiljs samtidigt, men bara på en
blir det en ljusbåge. Tänkbart är att man tror sig ha brutit kretsen
med brytarna, men att brytaren för en fas inte fungerade. Detta är
inte så ovanligt, i synnerhet om underhållet är eftersatt.

2) I början av frånskiljarens rörelse (bildruta 14) tänds en ljusbåge
omedelbart till höger om frånskiljaren. Förklaring??

3) Intressant att man får en "Jakobs Stege"-effekt  *) utan det
klassiska V-formade gnistgapet.

4) Kanske lite förvånande att inte ser någon liten låga av brinnande
metall sedan den stora ljusbågen slocknat?

- - -

*) Att ljusbågen stiger uppåt p.g.a. att den joniserade luften som
leder bra likt annan varm luft stiger uppåt

M v h
   /Patrik

Re: Strömbrytare

Den söker sig inte mot kraftledningen ovan då?

Kan man uppskatta ungefärlig effekt som passerade vid öppnandet?

/Micke

Re: Strömbrytare
On Fri, 05 Nov 2004 03:09:25 +0100, in swnet.teknik.elektronik, Patrik

http://www.wiseguysynth.com/larry/day.htm

Antar det är denna ni pratar om? (Har inte kollat Kens länk...)

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Exakt. Mycket upplysande!

Tack :D

   /Patrik

Site Timeline