S/PDIF över CAT5e

Behöver S/PDIF kablar vara av något speciellt slag, eller kan jag köra det
över vanlig partvinnad CAT5e?

--
C:\Magnus\
http://strip.se

Re: S/PDIF över CAT5e

Cat5?
För optisk överföring gäller Toslink samt om elektriskt så är det rca(gul)
kontakterad 75ohms videokabel som gäller. Partvinnat är således helt fel för
galvanisk spdif överföring.
Audiorca (röd/vit) kan oxå vara användbart.

Re: S/PDIF över CAT5e

Det där med 75 ohm innebär något avancerat? Eller räcker det å hänga på ett
motstånd nånstans?
Är en vanlig röd/vit (av god kvalitét) oxå 75 ohm? Det sitter jättedyra
grejjor i ena änden så jag är lite försiktig hehehe

Saken är den att jag har digitalt oväsen i rum A som jag vill ha till en
oväsenförstärkare i rum B
Mellan dessa ligger en kanal där jag kan stoppa i kabel/fiber av nästan
valfri smak (inte för tjock). Problemet är att jag inte hittar en
tillräkligt lång toslink :( Det handlar omdrygt 17 meter.

--
C:\Magnus\
http://strip.se

Re: S/PDIF över CAT5e

ett

Om du känner dig osäker för dyr utrustning samt störningar så kör med så
lång toslink som du kan få tag på och skarva ihop flera, finns iaf. 15
meters. Fördelen är att du inte har någon elektrisk förbindning mellan olika
faser/eluttag centralantenner och annat som kan ge krypström och störningar.
Annars så kan du löda ihop din egen kabel likväl, rca-kontakter och 75 ohm
(impedans) dvs. valfri RG59 (antennkabel) och lite lödkunskaper är allt som
behövs.

Och de 75 ohm:en är impedansen som åsyftas och inte bara något reellt
motstånd,
så det är lite mer komplicerat än bara peta in ett motstånd men där får du
goggla...
Hurvida röd/vit är 75 eller ev. 50ohm vet jag ej. Inte heller hur känsligt
det i såfall
skulle vara.

http://www.kjell.com /
rca:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?37917
tos-skarv:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?37387

http://www.elfa.se /
kolla under: kabel/koaxialkabel
samt även: kontaktdon/ audio/videokontaktdon /phonokontaktdon

Kan vara värt att även spana in: http://www.clasohlson.se /

Re: S/PDIF över CAT5e

en 25 Ohm-motstånd i serie på en av tåtarna i var ända borde räcka
för att 100 Ohms terminera cat-5 kabel och därmd undvika reflexer.

nej - där är det andra regler som bestämmer.

hmm. TOS-link kör ju bara med röd lysdiod som sändare, och nylonsnörerna
har ganska hög dämpfaktor gör att det är inte så mycket ljus kvar efter
15 - 20 meter...

då ger förmodligen en extra insatt 25 Ohm i var ända på Kat-5 kabel,
lägre förluster än motsvarande TOS-link

brukar inte Galvanisk SP/DIF också isoleras via en liten toroid-trafo???

faktiskt inte - det handlar bara om simpel terminering så att
signalen inte studsar och därmed interfererar med nyttosignalen.

Förmodligen har man minst samma problem med flervägsutbredning i
TOS-fibern och avrundning i flankerna på digitalsignalen iom. att
det är multimodfiber och distorsion av den typen ökar med längden.

Eftersom man inte bygger 600 Ohm-system (som man gör inom
proffesionell musik) utan nyttjar
470 Ohm -1 kOhm på sändare mot 10 kOhm mottagare på ett
brain-dead sätt - så kan man inte lita på någonting...

i mina ögon så är Kat-5 - rätt terminerad - lika bra transmissionsledare
som koaxlösningar (i alla fall RG58, RG59 med en damstrumpas
gleshet till skärm...)

/TE

Re: S/PDIF över CAT5e

Elfa har plastfiber på metervara och toslink kontakter.

/jimmy Lindström

Site Timeline