Portabel hörlursförstärkare

Hej!

Jag har precis beställt en MP3/WMA-spelare (Thomson Lyra PDP2444 [1]) som ligger
bra till i pris, samt kan expanderas med SD-minnen (samma som ofta används till
kameror, telefoner, fickdatorer, etc). Den låter riktigt bra med mina Koss Porta
Pro och The Plug, men tyvärr inte riktigt så bra och högt med mina större lurar,
Philips HP-890, som jag skulle vilja.

Funderar nu på att bygga mig en portabel hörlursförstärkare. Har sökt lite på
nätet och hittat bla en konstruktion som heter PIMETA. Är det någon som byggt
och testat den? Några andra konstruktioner att rekommendera?

Brukar normalt köpa det mesta på ELFA (tack vare bra sortiment och mycket
trevlig hjälpsam personal), men såg att de OP-ampar jag tänkte använda,
Burr-Brown OPA627, kostar ca 300 kr (ink moms) stycket [2}. Finns dessa att få
tag till bättre priser och vilket ställe rekommenderas då?

Något ställe som säljer en 27mm Alps "blue velvet" 50K till hyfsat pris?

Tar gärna emot andra tips kring lödning och val av komponenter då detta är mitt
första audiohemmabygge!

Mvh,

martin törnsten

[1] http://www.thomson.de/images/teu/lyra_range_nov_2003_en_301497_25.htm

[2] http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2001342.htm

--
http://82.182.73.126 /

Re: Portabel hörlursförstärkare
ligger
Porta
lurar,

En av de viktigare grejorna att tänka på, speciellt
vid tungdrivna lurar - se till att utgången kan svingar
ordetligt i spänningsamplitud.

Om 5-volt matninspänd OP-amp (vanlig i bärbar ljudelektronik)
inte räcker på långa vägar för din lur, så behövs det
50 Volt matningsspänning om du skall få 20 dB till
innan klippning!!.

50/2/1.4147 = 17 Vrms  ( 5 volt -> 1.7 RMS)

Sedan försvinner det alltid någon eller ett
par volt i ändlägerna på vald OP-amp, om man
inte väljer just 'rail to rail' OP-ampar
som verkligen kan drar ända till VCC eller GND
på utgången - men då ryker ofta en del andra
prestanda istället, som tex. dynamik och brus.

bärbara mediamaskiner har ofta rail to rail-varianter
pga. den låga tillgängliga spänningen, vilket gör att
ljudkvaliten inte alltid är riktigt på topp.

---

Använd absolut _inte_ skräp-OP-ampar typ LM324 eller
liknande, dom tål inte reaktiv last och man får